تبیان، دستیار زندگی
آیا پوست دست شما به صابون مایع حساسیت دارد؟ آیا دلتان می خواهد صابون مایع دلخواه خودتات را بسازید؟ پس با ما همراه شوید تا گام به گام از یک صابون جامد صابون مایع دلخواهتان را بسازید!....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صابون مایع بسازیم!

آیا پوست دست شما به صابون مایع حساسیت دارد؟ آیا دلتان می خواهد صابون مایع دلخواه خودتات را بسازید؟ پس با ما همراه شوید تا گام به گام از یک صابون جامد صابون مایع دلخواهتان را بسازید!

صابون مایع بسازیم!

با انجام این کار شما می توانید از مزایای هر دو صابون به طور همزمان استفاده نمایید. از یک سو نگهداری صابون جامد راحت تر بوده و همچنین معمولا سازگاری بیشتری با پوست دست دارد و از سوی دیگر بسیاری از افراد صابون مایع را به دلیل بهداشت آن ترجیح می دهند. با انجام این کار موفق می شویم رضایت هر دو گروه را تامین کنیم!

وسایلی که برای انجام ین کار نیاز دارید عبارتند از:

صابون مایع بسازیم!

یک عدد صابون جامد

صابون مایع بسازیم!

یک عدد رنده

صابون مایع بسازیم!

یک لیوان آب

صابون مایع بسازیم!

قابلمه کوچک و یا هر ظرف دیگری که بتوان روی شعله قرار داد

صابون مایع بسازیم!

یک عدد ترازو (جهت اندازه گیری وزن صابون)

صابون مایع بسازیم!

یک عدد بطری خالی صابون مایع

صابون مایع بسازیم!

ابتدا مقدار صابونی را که می خواهیم استفاده نماییم، وزن می نماییم. در این جا بطری خالی ما 400 میلی لیتر ظرفیت داشت بنابراین ما در حدود 120 گرم صابون جامد نیاز داشتیم (برای تهیه تقریبا یک لیتر صابون مایع به حدود 300 گرم صابون جامد نیاز داریم). از طرف دیگر میزان آبی که لازم داریم در حدود چهار برابر وزن صابون جامدمان است. در این جا ما در حدود 2 لیوان آب که معادل 480 گرم می شود را استفاده نموده ایم.

در گام بعدی صابون را رنده نموده، در ظرف فلزی (قابلمه) ریخته و با آب مخلوط می کنیم. توجه کنید که با توجه به نوع صابون رنده کردن آن ممکن است ساده یا دشوار باشد. اگر صابونتان خیلی سفت بود می توانید آن را تکه تکه نموده و ودر مخلوط من همراه با آب بریزید.

صابون مایع بسازیم!صابون مایع بسازیم!
صابون مایع بسازیم!

اکنون قابلمه را بر روی حرارت گذاشته و مرتب هم بزنید تا به جوش آید. هم زدن مدام مخلوط برای جلوگیری از گلوله گلوله شدن آن خیلی مهم است. بعد از آنکه مخلوط جوشید شعله را به حداقل رسانده تا از کف کردن آن جلوگیری کنیم و آن را در حدود 10 الی 15 دقیقه به همین حال بگذارید. دقت کنید اختصاص دادن این زمان بسیار مهم است وگرنه مخلوط آب و صابون بعدا از هم جدا می شوند.

صابون مایع بسازیم!صابون مایع بسازیم!

پس از اینکه مخلوط به اندازه کافی جوشید، آن را از روی حرارت برداشته و حدود یک ساعت به آن زمان داده تا به تدریج خنک شود. البته در این مدت حتما باید هر از گاهی آن را هم بزنید تا گلوله گلوله نشود!
بعد از آنکه دمای آن مناسب شد، صابون مایع شده را در ظرف مخصوص بریزید.
صابون مایع بسازیم!

خب! خسته نباشید! صابون مایع دلخواه شما آماده است. می توانید از آن به راحتی استفاده نمایید.

صابون مایع بسازیم!

بعد از چند ساعت زمان مشاهد می کنید که رنگ صابون تغییر خواهد کرد و اگر نسبت آب به صابون را درست رعایت کرده باشید غلظت صابون شما کاملا مناسب مصرف خواهد بود. در غیر این صورت یا بیش از حد رقیق است که باید دوباره در قابلمه ریخته و به آن صابون اضافه کنید، یا خیلی غلیظ است که با حل کردن مقداری آب گرم و هم زدن می توان آن را تنظیم کرد.

می توانید از صابون های گیاهی همچون صابون زیتون، برای تهیه یک صابون مایع مناسب پوستتان استفاده نمایید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه : سارا قیصری

تنظیم : اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

موتور صابونی

نور

باتری سوختی