تبیان، دستیار زندگی
دید و بازدیدهای بی ‌موقع كه احساس از سر باز شدن را به انسان القا می کند، چیزی است که در سال های اخیر بسیار شاهد آن هستیم و جالب تر آن است که بدانیم در مرتبه میزبان، بسیار شاکی و معترض، اما در جایگاه مهمان محق و مدافع آنیم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دید و بازدیدهای غیر منتظره!


دید و بازدیدهای بی ‌موقع كه احساس از سر باز شدن را به انسان القا می کند، چیزی است که در سال های اخیر بسیار شاهد آن هستیم و جالب تر آن است که بدانیم در مرتبه میزبان، بسیار شاکی و معترض، اما در جایگاه مهمان  محق و مدافع آنیم...

خانواده

از ماهها پیش برای تعطیلات نوروزی خود برنامه ریزی کرده اید، پس از مشورت بسیار با اعضای خانواده، بالاخره تصمیم گرفته اید برای تفریح و انبساط خاطرتان هم شده، عید امسال مسافرتی بروید.

پس از شنیدن صدای توپ تحویل سال نو، به اهل و عیال می گوئید: عجله کنید و وقت را تلف نکنید، اگر در هر خانه ای فقط نیم ساعت وقت بگذاریم باز هم به خیلی از فامیل ها نمی توانیم سر بزنیم و بعد عید حرف و حدیث‌ است که می شنویم و...!

مراتب ادای احترام را رعایت می کنید و ابتدا به خانه ی مادر و پدر خود و عیال می روید،  پس از دیدار آنها  راهی منازل سایر خویشان و بستگان می شوید، از شرق به غرب  گرفته تا  شمال و جنوب  تهران را، در این ساعات ابتدایی سال جدید به قول معروف گز می کنید. بالاخره چند ساعتی می گذرد، نگاهی به  ساعت تان می اندازید و می گوئید:  11شب است، خونه ی نوه برادر شوهر عمه جان نرفته ایم! با خود فکر می کنید فردا ساعت 6 صبح بلیط پرواز دارید و تا آخر عید هم تهران نیستید، پس به خاطر هزاران دلیلی چون: «"دیگه فرصت نیست"، "صله ی رحمِ اینجا هم باید برویم"، "در روز و شب های عید، همه عادت به این بی نظمی دارند" و..»، دل خود را به دریا می زنید و گاز ماشین نتان را می گیرید و می روید خانه نوه فلان کستان. وارد خانه که می شوید، پدر خانواده را می بینید که با چشمانی نیمه بسته و خسته به اتاق پذیرایی دعوتتان می کند ، خانم خانه هم  به تقلا افتاده و نمی داند برای شما تدارک پذیرایی را ببیند و یا وسایل پذیرایی مهمان ساعاتی پیش را که به كناری گذاشته بود، جمع آوری کند و  بچه ها نیز گیج و منگ و خمیازه کشان به دستشویی می روند تا آبی به صورتشان بزنند و برای عرض ادب خدمتتان برسند!

نیم نگاهی به همسرتان می اندازید و گوشه ی لبتان را می جوید و لاجرم زبان می گشائید و ایام نوروز و ضیق وقت و رفت و آمد‌های مكرر را بهانه می‌كنید و می گوئید: فردا عازم مسافرت هستید و چاره ای جز این كه این وقت شب و آن هم بی خبر مزاحم آنها شوید، نداشتید. با بیان این جمله و لبخندی که کنایه از محبت وافر شما به آن خانواده است، سر و ته ماجرا را جمع و جور می کنید و با خیال راحت و آسوده از به انجام رساندن تمامی دید و بازدیدهای نوروزی و با اندیشه، به روزهای خوش مسافرت سر به بالین می گذارید.

***************

آیا واقعا، هر فرصتی غنیمت است!

این گونه دید و بازدیدهای بی ‌موقع كه احساس از سر باز شدن را به انسان القا می کند، چیزی است که در سال های اخیر بسیار شاهد آن هستیم و جالب تر آن است که بدانیم در مرتبه میزبان، بسیار شاکی و معترض، اما در جایگاه مهمان  محق و مدافع آنیم.

کمابیش همه ی ما  اذعان به این موضوع داریم که این کار نادرست و به دور از ادب است اما انگار روزهای نوروز مهر تائید موقت بر این رفتار ناپسند می زنند و  بهانه ای می شوند  برای رفع و یا چشم پوشی از این عیب .

از یک سو، متمایلید در این نوروز به مانند سالهای گذشته، تا بدان جایی که فرصت اجازه می دهد  هم آداب این سنت  دیرینه را به جا آورید و از سوی دیگر، هم به قول و قرار شخصی خانوادگی تان وفای به عهد کنید و خانواده تان را به مسافرتی که از روزها و حتی گاها از ماها پیش برای این ایام ، برنامه ریزی کرده اید، ببرید؛ به قول معروف  می خواهید  کاری کنید که نه سیخ بسوزد و نه کباب.

در عصر ارتباطات، هرگز پسندیده نیست بی اطلاع و سرزده به منزل کسی بروید. لذا، بهتر است پیش از آن که به دیدار كسی بروید هماهنگی لازمه را انجام دهید و میزبان را از آمدنتان خبردار سازید تا آمادگی پذیرش شما را داشته باشد

اما واقعا این درست است که به خاطر مسافرتتان و اجرای تمام و کمال دید و بازدیدهایتان، به یک برنامه ی فشرده متوسل گردید و بدون توجه به موقعیت زمانی، وقت و بی وقت راهی منازل دوستان و آشنایان شوید؟

این خودخواهی نیست؟

اگر چه تلخ است اما باید بگویم در چنین مواقعی ،شما مهمان عزیز نیستید  بلکه مهمان ناخوانده ی مزاحمی محسوب می شوید  که صرفا به خاطر رفع مسئولیت و آرامش خیال خود و نه به خاطر ادای احترام  و ابراز علاقه به میزبان، اجازه ی چنین بی حرمتی  به محضر میزبان، را به خود می دهید.

با یک دست دو هندوانه برندارید و در این روزها و ساعات اولیه ی سال جدید، باعث دلخوری و تکدر خاطر دیگران نشوید.

اگر دوست ندارید این فرصت مغتنم عید را برای تجدید دیدار خود با خویشاوندان و آشنایان از دست دهید و دیدارهایتان را به مجالس عروسی یا خدای ناكرده مراسم عزا و شب هفت و چهلم منحصرکنید، بهتر است از این چند روزه خاص که فقط سالی یک بار دست می دهد، نهایت استفاده را ببرید و به نکات ذیل  نیز توجه مبذول فرمائید:

خانواده

اولویت های اصلی خود را رتبه بندی کنید؛ اگر دیدار از خویشان و بستگان برای تان مهم است و متمایلید هر چند کوتاه و مختصر، یادی از خویشاوندان دور و نزدیک خود کنید و جویای حال و روزشان باشید، بهتر است عجله و شتاب زده عمل نکنید و دور دید و بازدیدهای ماراتنی را خط قرمز پررنگی بکشید و با فاصله و مطابق با آداب و اصول اجتماعی به دیدار آنها بروید. پیشنهاد می کنیم مسافرت خود را كوتاه‌تر كرده و یا آن را به زمان دیگری چون تعطیلات طولانی تابستان موكول نمائید. مطمئنا رفت و آمدهای نوروزی  و صفا و صمیمیت همراه آن، به اندازه مسافرت های نوروزی روحیه بخش و نشاط آورند.

شرایط دیگران را هم مثل شرایط خودتان دریابید و هر آنچه را که دوست دارید دیگران نسبت به شما روا دارند، خود نیز در قبال دیگران انجام دهید. فراموش نكنید بستگان شما نیز، همین چند روز را برای استراحت وقت دارند، لذا بهتر است از ساعات خاصی در روز (ساعت‌های اولیه صبح، زمان ناهار و استراحت بعد از ظهر و حدود ساعت هشت و نه شب به بعد) برای تلفن‌های هماهنگ‌كننده  و انجام  دید و بازدیدهای نوروزی ، صرف نظر کنید.

در عصر ارتباطات، هرگز پسندیده نیست بی اطلاع و سرزده به منزل کسی بروید. لذا، بهتر است پیش از آن که به دیدار كسی بروید  هماهنگی لازمه را انجام دهید و میزبان را از آمدنتان خبردار سازید تا آمادگی پذیرش شما را داشته باشد.

نکته مهم دیگر آن است که حتی المقدور سعی کنید دید و بازدیدهای خود را به پس از پایان تعطیلات و حتی گاها به چند ماه بعد  موكول نکنید. این رفتار نه تنها به نوعی بی‌احترامی ‌تلقی می شود بلکه میزبان را در زحمتی مضاعف برای تهیه مجدد سوروسات پذیرایی گرفتار می سازد. به  خاطر داشته باشیم در ایام نوروز، خویشان ما همانند خود ما، تدارکات لازم را برای پذیرایی از مهمانان خود مهیا نموده اند و در این روزها بیش از روزهای دیگر آغازین سال، آماده‌ ی  استقبال و پذیرایی ازمهمان هستند.

نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.