تبیان، دستیار زندگی
چهارشنبه دهم اسفند با انجام 10 بازی در قاره آسیا تكلیف تیم‌های صعود كننده به مرحله پایانی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی فوتبال مشخص می‌شود. این در حالی است كه تیم‌های ایران، ژاپن، ازبكستان، عراق، اردن و استرالیا پیش از این صعود خود را به این مرحله قطعی كرده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صعود عرب‌ها در دستان ایران


چهارشنبه دهم اسفند با انجام 10 بازی در قاره آسیا تكلیف تیم‌های صعود كننده به مرحله پایانی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی فوتبال مشخص می‌شود. این در حالی است كه تیم‌های ایران، ژاپن، ازبكستان، عراق، اردن و استرالیا پیش از این صعود خود را به این مرحله قطعی كرده‌اند ولی تیم‌های كره جنوبی و عربستان برای راهیابی به این مرحله كار سختی را پیش‌رو دارند.

ایران و قطر

تیم ملی فوتبال ایران عصر چهارشنبه(فردا) در چارچوب مرحله سوم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل در ورزشگاه آزادی به مصاف قطر می‌رود. این دیدار هفدهمین دیدار دو تیم در طول تاریخ است. تیم ملی ایران در شانزده بازی گذشته‌اش برابر قطر در 10 بازی به پیروزی رسیده و در سه دیدار نیز شكست خورده است. سه دیدار دو تیم نیز به تساوی انجامیده است.

این در حالی است كه تیم ملی فوتبال ایران در طول بازی‌هایش برابر قطر تاكنون موفق به زدن 28 گل به این تیم شده و در مقابل قطری‌ها موفق شده‌اند 13 بار دروازه‌ ایران را باز كنند. بهترین نتیجه‌ ایران برابر قطر در سال 2008 كسب شد كه در آن دیدار تیم ملی ایران موفق شد با نتیجه‌ 6 بر یك قطر را شكست دهد. همچنین بهترین نتیجه‌ قطری‌ها برابر ایران به پیروزی 3 بر 2 این تیم در سال 2009 برمی‌گردد كه در دوحه رقم خورد.

ایران در حالی چهارشنبه به مصاف قطر می‌رود كه هم اكنون در گروه E با كسب 11 امتیاز از پنج بازی گذشته‌اش در صدر جدول قرار گرفته است و قطر با 9 امتیاز در رده دوم قرار دارد. ایران با این 11 امتیاز صعودش را به آخرین مرحله مقدماتی جام جهانی 2014 مسجل كرده است، اما قطر سایه سنگین بحرین را در یك قدمی خود احساس می‌كند. اگر در بازی چهارشنبه قطر برابر ایران شكست خورد و در مقابل بحرین با نتیجه‌ پر گل از سد اندونزی بگذرد، قطر از گردونه رقابت‌ها حذف خواهد شد. هم اكنون تفاضل گل قطر 5+ و تفاضل گل بحرین 4ـ است. این دیدار ساعت 17 آغاز می‌شود.

بهترین نتیجه‌ ایران برابر قطر در سال 2008 كسب شد كه در آن دیدار تیم ملی ایران موفق شد با نتیجه‌ 6 بر یك قطر را شكست دهد. همچنین بهترین نتیجه‌ قطری‌ها برابر ایران به پیروزی 3 بر 2 این تیم در سال 2009 برمی‌گردد كه در دوحه رقم خورد

دیگر دیدار این گروه را تیم‌های بحرین و اندونزی در ساعت 17 در منامه برگزار می‌كنند. در سایر دیدارهای مهم چهارشنبه از گروه B مسابقات، تیم‌های كره جنوبی و كویت به مصاف یكدیگر می‌روند. كره هم اكنون با 10 امتیاز در صدر گروهش قرار گرفته و این در حالی است كه تیم‌های لبنان با 10 و كویت با 8 امتیاز در تعقیب این تیم هستند. نكته حائز اهمیت بازی‌های چهارشنبه گروه B این است كه كره جنوبی در صورت شكست احتمالی برابر كویت و پیروزی محتمل لبنان برابر امارات از راهیابی به مرحله پایانی مسابقات باز خواهد ماند.

دیگر دیدار این گروه را تیم‌های لبنان و امارات برگزار می‌كنند. هر دو دیدار این دو گروه در ساعت 20 به وقت ایران برگزار خواهد شد.

ایران - قطر

مهم‌ترین دیدار روز آخر مسابقات مرحله سوم مقدماتی جام جهانی 2014 را تیم‌های ملی استرالیا و عربستان برگزار می‌كنند. استرالیا هم اكنون با 12 امتیاز صدرنشین گروه D است و تیم‌های عربستان، عمان و تایلند به ترتیب با 6 ، 5 و 4 امتیاز در رده‌های دوم تا چهارم گروه قرار دارند. در حالی كه استرالیا صعود خود را از پیش به مرحله آخر مسابقات مسجل كرده سه تیم دیگر این گروه برای همراهی استرالیا در مرحله آخر از شانس زیادی برخوردارند. در این میان اما اقبال عربستان برای راهیابی به مرحله بعدی مسابقات بسیار ضعیف‌تر از دو تیم دیگر است.

عربستان سعودی در آخرین دیدار خود در مرحله سوم باید در ملبورن به مصاف استرلیا برود. این در حالی است كه عمان و تایلند آخرین دیدار خود را برابر یكدیگر انجام خواهند داد. به این ترتیب به احتمال فراوان تیم ملی عربستان از راهیابی به آخرین مرحله مقدماتی جام جهانی 2014 باز خواهد ماند.

دیدارهای این گروه در ساعت 20 به وقت ایران برگزار می‌شود.

در سایر گروه‌ها، اما دیدارها از حساسیت زیادی برخوردار نیستند. در گروه A اردن به مصاف چین می‌رود و عراق در خانه از سنگاپور پذیرایی می‌كند. این در حالی است كه تیم‌های اردن و عراق هر دو با 12 امتیاز صعود خود را به مرحله بعد قطعی كرده‌اند. در گروه C مسابقات نیز ژاپن در خانه پذیرای ازبكستان است و تاجیكستان میزبان كره شمالی است. در این گروه نیز ازبكستان با 13 و ژاپن با 10 امتیاز صعود خود را به مرحله بعد قطعی كرده‌اند و شاید تنها حساسیت بازی‌های روز آخر این گروه تعیین تكلیف صدر نشین باشد.

دیدارهای گروه‌های A و C نیز در ساعت 20 به وقت ایران برگزار می‌شود.

بخش ورزشی تبیان

منبع :ایسنا