تبیان، دستیار زندگی
شبیه شعبده‌‏بازی است، اما علم گاهی کاری جز تبدیل خیال‏‌های آدمی به واقعیت نمی‌کند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دود شکست ناپذیر
دود شکست ناپذیر

شبیه شعبده‌‏بازی است، اما علم گاهی کاری جز تبدیل خیال‏‌های آدمی به واقعیت نمی‌کند!

ماده‏‌ای شفاف، بسیار سبک، پایدار و بسیار مقاوم؛ ماده‌‌ای به‌نام«اِیروژل» (aerogel). ایروژل که به هواژل و یا دود منجمد و آبی هم معروف است، سبک‏ترین ماده‌ی جامد در دنیاست، کم‎‏ترین چگالی را در بین جامدات دارد و رسانا و مقاوم است.

تاریخچه‌ی این ماده به حدود 80 سال پیش برمی‏گردد. درآن سال، «ساموئل استفان کیستلر» دانشمند و مخترع امریکایی تصمیم گرفت نشان دهد می‏توان مایع ژله‌ی خوراکی را بدون تغییر ساختارش، به گاز تبدیل کرد. امروزه با پیشرفت علم، این ماده به کمک دانش نانو ساخته شده و مصارف زیادی هم در علومی مثل نجوم و فضانوردی دارد.

دود منجمد با مایع درون یک ژله به وجود می‏آید؛ به روشی که ساختار مولکولی ماده از بین نمی‏رود. برای دانستن میزان قدرت و استحکام این ماده، کافی است بدانید که تنها دو گرم از ایروژل می‏تواند آجری به وزن 5/2 کیلوگرم را نگه دارد! این ماده، عایق بسیار مناسب حرارتی نیز هست و در سفینه‏ها و فضاپیماها از آن برای جلوگیری از یخ‏زدگی استفاده می‏شود. همچنین در مأموریت‏های فضایی ناسا برای جمع‏آوری ذرات و گازهای فضایی پیرامون اجرام از این ماده استفاده می‏شود.

هواژل‏های ساخته‌شده از سیلیس، کربن و آلومینیوم از معروف‏ترین دودهای منجمد آبی ساخته‌شده هستند. جالب است بدانید که از این ماده در راکت‏های تنیس، به‌عنوان اسفنج برای تمیزکردن نشت نفت و حتی به‌عنوان عایق در پنجره و در استفاده می‏شود. به‌تازگی این ماده با فناوری «نانو لوله‏های کربنی» ساخته شده که از آن می‏توان در بسیاری از حسگرها و برای تشخیص آلاینده‌ها و مواد سمی، راکتورهای شیمیایی و اجزای الکترونیکی استفاده کرد.

دود شکست ناپذیر
دود شکست ناپذیر
دود شکست ناپذیر

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:همشهری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.