تبیان، دستیار زندگی
غلبه بر اضطراب اجتماعی و کمرویی گفتارهایی علمی درباره غلبه بر خجالت و جمع گریزی است. به صورت راهنمایی‌هایی خودیار برای غلبه بر اضطراب اجتماعی است که ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غلبه بر اضطراب اجتماعی و کمرویی

غلبه بر اضطراب اجتماعی و کمرویی

موضوع کتاب "غلبه بر اضطراب اجتماعی و کمرویی"، گفتارهایی علمی درباره غلبه بر خجالت و جمع گریزی است. مطالب کتاب به صورت راهنمایی‌هایی خودیار برای غلبه بر اضطراب اجتماعی است که براساس روش‌های جدید رفتار درمانی شناختی تدوین شده است.

نگارنده در مقدمه کتاب بیان می کند که :«در هر زمانی حدود 10 درصد جمعیت از افسردگی رنج می برد و بیش از 10 درصد هم با اختلالات اضطرابی روبه روست . شمار کثیر دیگری با انواع اختلالات روانی دیگر روبه رو هستند بسیاری مشکلات شخصی دارند . بسیار با اهمیت است که فکری به حال این اشخاص بشود. باید درمان هایی که اثربخشی آنها ثابت شده است به مردم معرفی شود. اما حتی وقتی زرادخانه درمان پر می شود هنوز شکل دیگری باقی می ماند و آن اینکه درمانها گران تمام می شوند. در این شرایط بسیاری از مردم می توانند به خودشان کمک کنند و با این حال رفتارها به گونه ای است که اغلب بر وخامت شرایط می افزاید . برای مثال ،کسی که ترس از فضای باز دارد در خانه می ماند زیرا می خواهد دچار حمله وحشت نشود و کسی که گرفتار اختلال بی اشتهایی عصبی است برای اینکه چاق نشود غذایی را که برای او لازم هستند ،نمی خورد . در حالی که این قبیل راهکارها ممکن است از برخی از بحرانها به طور موقت پیشگیری کند،اصل مسئله و شکل، سر جای خود باقی می ماند و کمکی به برطرف کردن مشکل در آینده نمی شود.

موضوع کتاب "غلبه بر اضطراب اجتماعی و کمرویی"، گفتارهایی علمی درباره غلبه بر خجالت و جمع گریزی است. مطالب کتاب به صورت راهنمایی‌هایی خودیار برای غلبه بر اضطراب اجتماعی است که براساس روش‌های جدید رفتار درمانی شناختی تدوین شده است.

بنابراین با یک مسئله دو قلو در اینجا رورو می شویم . با آنکه درمانهای موثری صورت خارجی پیدا کرده اند،این درمانها در اختیار مردم قرار ندارند. وقتی اشخاص سعی می کنند به خودشان کمک کنند اغلب بر وخامت اوضاع می افزایند. در سالهای اخیر ،جامعه رفتار درمانگرهای شناختی نسبت به این موقعیت از خود واکنش نشان داده اند. آنها توانسته اند روشهای درمانی رفتاری – شناختی را در قالب کتابهای خودیار در اختیار مردم قرار دهند این کتابها روش های درمانی را پیشنهاد می کنند که اشخاص با تسلط پیدا کردن بر آنها می توانند بر مشکلات خود غلبه کنند. در این میان روشهای درمانی رفتاری – شناختی که اثر بخشی شان به اثبات رسیده ،به گسترده ترین شکل ممکن به مردم عرضه می شوند.

كتاب‌های خودیاری روانشناسی هرگز قرار نیست كه جایگزین روان‌درمانگرها بشوند. بسیاری از مردم برای درمان خود به روان‌درمانگرهای باتجربه نیاز دارند. با آنكه روش‌های روان‌درمانی رفتاری شناختی بسیار موثرند، ولی ممكن است روی بعضی از اشخاص تاثیر مطلوب بر جای نگذارند. این اشخاص نیازمند روش‌های درمانی متفاوتی هستند. اما در مجموع تجربه نشان می‌دهد كه كتاب‌های خودیار روانشناسی می‌توانند بی‌آنكه بیمار نیازی به مراجعه به روان‌درمانگر پیدا كند، او را درمان كنند.»

کتاب حاضر شامل 5 فصل است و در فصل اول ، مسئله اضطراب اجتماعی توضیح داده شده است.. فصل دوم کتاب ،درباره کمرویی و خجالتی بودن است. در این فصل به شباهت ها و تفاوت ها ی میان کمرویی و اضطراب اجتماعی اشاره شده است. در فصل سوم ،به اندیشیدن در اضطراب اجتماعی اشاره شده و  توضیح داده شده است که اگر قرار است تغییر ایجاد شود چه اقداماتی باید صورت گیرد.

فصل چهارم ،به مهم ترین سوالی که بیماران مضطرب اجتماعی با آن روبه رو هستند جواب می دهد و آن اینکه : این مسئله و مشکل از کجا آمده است؟و سرانجام فصل پنج ،به این موضوع می پردازد که در شرایط اضطراب اجتماعی چه می گذرد . متوجه می شویم که روی چه موضوعاتی باید کار کنیم تا بر مسئله غلبه کنیم.

مشخصات کتاب

غلبه بر اضطراب اجتماعی و کمرویی

نویسنده:گیلیان باتلر

مترجم:مهدی قراچه داغی

ناشر:آسیم

تنظیم :مرکز مشاوره تبیان