تبیان، دستیار زندگی
از زمان اشغال لانه جاسوسی آمریکا تاکنون پنج تحریم برای جمهوری اسلامی ایران اعمال شده است که پس از 11 سپتامبر 2001 توسط آمریکا این تحریم ها شدت بیشتری گرفته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خیال واهی تحریم از آغاز تا کنون


از زمان اشغال لانه جاسوسی آمریکا تاکنون پنج تحریم برای جمهوری اسلامی ایران اعمال شده است که پس از 11 سپتامبر 2001 توسط آمریکا این تحریم ها شدت بیشتری گرفته است.

تحریم

همه دنیا به خوبی می دانند اقدامات اخیر علیه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مغایر با قوانین بین المللی است. آنها برای اینکه به اهداف خود برسند قوانین بین المللی در حوزه کشتیرانی را زیرپا میگذارند. نوک تیز حملات تحریم به سمت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به معنای آن است که دولتهای خارجی به خوبی از جایگاه و توان کشتیرانی ایران آگاه هستند به همین دلیل فشارها را بر این بخش بیشتر کردند. اما آنان از توانمندی ملت بزرگ ایران غافل هستند زیرا این ملت میتواند با تمام توان، اراده و هوشمندی در راه مسدود کردن تحریم ها تلاش و کوشش کند.

در خصوص قطعنامه 1929 تحریم و گسترش سختگیری ها، می توان از طریق پیگیری دعاوی نسبت به آن اعتراض کرد زیرا که آزادی عمل کشورها نسبت به قطعنامه هیچ ارتباطی به فعالیت های به حق هسته ای که بهانه ای برای آنها شده است، ندارد.

در حال حاضر بخشهای خصوصی بسیاری از کشورهای تحریم کننده پیشنهادهایی را برای توسعه مناسبات تجاری با ایران مطرح کرده اند، آنها علاقه مند هستند بدون اعلام رسمی، تجارت با ایران را در حوزه های سرمایه گذاری و مبادله کالا به پیش برند.

مخالفان جمهوری اسلامی ایران با خیال واهی تصور کردند، تحریمها برای اقتصاد کشور فلج کننده است به ویژه اینکه معتقد بودند صدمات جبران ناپذیری را به خطوط حمل ونقل ایران وارد می کند اما با کمال افتخار باید گفت که نه تنها مشکل جدی در این زمینه رخ نداد بلکه به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران چند خطوط جدید اضافه شد و آنها با قدرت بیشتر به کار خود ادامه می دهند.

نوک تیز حملات تحریم به سمت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به معنای آن است که دولتهای خارجی به خوبی از جایگاه و توان کشتیرانی ایران آگاه هستند به همین دلیل فشارها را بر این بخش بیشتر کردند

البته تحریم کنندگان به رویکردهای جدید فکر می کنند، آنها نه تنها نتوانستند این موضوع را مدیریت کنند بلکه این وضعیت سلسله اعصاب خزانه داری آمریکا را نیز فلج کرده است به نحوی که مجبورند مدیران تحریم خود را برای یافتن راه های جدید علیه ایران تغییر دهند. به ظاهر به نظر میرسد تحریم ها سخت، هوشمندانه و هدفمند است اما تصور عمل فراتر از قواعد حاکم هستی و اراده خداوند باطل است زیرا هیچکس توان قرار گرفتن در مقابل اراده خداوند را ندارد.

تحریم

با وجود اینکه تحریم کنندگان در شعارهای خود مدعی هستند که تحریم ها به گونه ای نخواهد بود تا مردم متضرر شوند اما رفتارهای اخیر آمریکا و اتحادیه اروپا خلاف این امر را نشان میدهد.

رشد میزان آگاهی مردم و ایجاد فرصت های بیشماری در حوزه صنعت و فناوری از مزایای تحریم هاست. همچنین توجه بیشتر به خودکفایی و خوداتکایی، بالفعل شدن توان مدیران، خروج از وابستگی در علوم و فنون، یافتن شرکای جدید و ایجاد بلوکهای منطقهای، شکلدهی نظام و یا سامانه جدید اجتماعی و سیاسی را می توان از دیگر دستاوردهای تحریمها برشمرد.

به لطف خداوند امور جاری صادرات و واردات هم اکنون در حال انجام است و امور حمل ونقل و انتقال پول در مبادلات تجاری با دیگر کشورها در جریان است. هر چند که برخی راه ها را بر روی ملت ایران می بندند اما راهها و پیشنهادهای جدیدی برای حضور مؤثر اقتصاد ایران در جهان مطرح میشود.

در پایان برای مقابله با تحریم ها باید هوشمندتر بود و به طور دائم راههای مقابله با آن را یافت و به همین دلیل است که ستادی در دولت نیز ایجاد شده است که هدف اصلی راه اندازی آن پیگیری راههای حقوقی بین المللی برای رفع تحریم هاست.

بخش اقتصاد تبیان

منبع:مهدی غضنفری/ خبرآنلاین