تبیان، دستیار زندگی
بازار کتاب هندوستان رشد 45 درصدی را از نظر تعداد نسخه های فروخته شده و 40 درصدی را از نظر ارزش مالی این بازار در نیمه نخست سال 2011 تجربه کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رشد شتابان بازارکتاب هندوستان


بازار کتاب هندوستان رشد 45 درصدی را از نظر تعداد نسخه های فروخته شده و 40 درصدی را از نظر ارزش مالی این بازار در نیمه نخست سال 2011 تجربه کرد.


بازار کتاب

به نقل از بوک سلر، به گفته موسسه بوک اسکن هند که بازار این کشور را در سال پیش زیر نظر داشت، بازار کتاب هند در سال گذشته بیشترین گسترش را در بخش انتشار آثار داستانی بزرگسالان شاهد بوده است.

این موسسه که فروش حدود 35 درصد تولیدات بازار کتاب هند را در اختیار خود دارد، در شبکه کتابفروشی های زنجیره ای که زیر نظر آن کار می کنند، بیش از 70 درصد کتاب های این کشور را عرضه می کند. در سال 2011 در این کشور 13 میلیون نسخه کتاب به ارزش 28/3 میلیارد روپیه به فروش رسید که در برگیرنده بیش از 286 هزار عنوان کتاب مختلف بود.

در این بازار آثار داستانی بزرگسالان که بیشترین رشد را تجربه کرد، از نظر رشد نسخه های منتشر شده 82 درصد رشد و از نظر ارزش مالی حدود 50 درصد افزایش یافت. با این حال در نیمه دوم سال 2011 این رشد از نظر تعداد جلدهای منتشر شده متوقف ماند زیرا بیشترین انتشار کتاب های جدید سال در فصل نخست سال در هندوستان صورت گرفت .

در این میان کتاب «انقلاب 2020» نوشته چیتان باغات نویسنده مشهور هندی با فروش 280 هزار نسخه، عنوان پرفروش ترین کتاب سال را به خود اختصاص داد . از میان خارجی ها نیز کتاب «تنها زمان می تواند بگوید» نویسنده جفری آچر از انتشارات مک میلان با فروش نزدیک به 50 هزار نسخه کتاب، جایگاه پنجم پرفروش های این کشور را به خود اختصاص داد.

آثار داستانی با رشد 50 درصدی از نظر ارزش مالی، در نیمه نخست سال ، رقیب دیگری نیز داشت و آن بازار کتاب های غیرداستانی بود که 36 درصد از نظر ارزش مالی و 41 درصد از نظر تعداد نسخه های فروخته شده، افزایش داشتند. در این میان کتاب «رویایی دارم» نوشته راشمی بانسایی از انتشارارت وستلند بوکز و بیوگرافی «استیو جابز» نوشته والتر ایزاکسون از انتشارات لیتل براون؛ مکان های نخست و دوم بازار کتاب های پرفروش غیرداستانی را به خود اختصاص دادند. این دو کتاب به ترتیب 49 هزار نسخه و 44 هزار نسخه فروش را تجربه کردند.

به گفته جولیت میبی، از ناشران مستقل بریتانیایی، بازار کتاب هند با رشدی که تجربه کرده، بازار کتاب خاورمیانه را نیز به چالش می گیرد و آن را به هدف بعدی ناشران خارجی بدل می کند.

در بازار کتاب های کودک و نوجوان و بخش کتاب های آموزشی نیز بازار کتاب هند، پررونق بود و رشد 27 درصدی را از نظر تیراژ و رشد 38 درصدی را از نظر ارزش مالی رد و بدل شده ثبت کرد. رتبه نخست را در فهرست کتاب های پرفروش کودک و نوجوان جف کینی نویسنده آمریکایی با مجموعه داستان های «خاطرات یک بچه ریغو» به خود اختصاص داد که جلد ششم آن در این میان با عنوان «دلتنگی» به تنهایی بیش از 17 هزار نسخه فروش داشت. در مکان دوم نیز «میراث: کتاب چهار: چرخه میراث» نوشته کریستفور پائولینی از انتشارات دابلدی کودکان با فروش 16 هزار نسخه جای گرفت. سومین مکان پرفروش های کتاب کودک و چهارمین و پنجمین جایگاه از آن جلدهای دیگر «خاطرات یک بچه ریغو» بود.

این در حالی است که در بازار کتاب هندوستان ناشران خارجی بسیار فعال هستند و هفته پیش انتشارات بلومزبری اعلام کرد از ماه می آینده(اردیبهشت) فعالیت خود را در هندوستان شروع می کند و از تجربه و سوابق کاری راجیو بری رییس پیشین شعبه مک میلان هند بهره می گیرد. انتشارات «سیمون اند شوستر»؛ «لونلی پلنت» «اتکین الکساندر» و جشنواره ادبی «هی» که اخیرا در هند نیز شروع به فعالیت کرده، از دیگر عوامل رشد بازار کتاب هندوستان بوده اند. در حالی که قدیمی ترین ناشر خارجی در بازار هندوستان از سابقه 25 ساله برخوردار است، انتشارات هچت دومین ناشر باسابقه در هند از سال 2009 در این کشور شروع به کار کرده و پس از آن شعبه های ناشرانی چون هارپر کالینز، مک میلان و رندوم هاوس نیز در این کشور آغاز به کار کردند. این در حالی است که این ناشران پیش از این نیز دفاتر نمایندگی در این کشور داشتند.

آمازون نیز سایت فروش اینترنتی کتاب در هند را از اول فوریه امسال( کمتر از یک ماه پیش) ، دایر کرده که با عنوان «جانگل. کام» فعالیت می کند.

به گفته جولیت میبی، از ناشران مستقل بریتانیایی، بازار کتاب هند با رشدی که تجربه کرده، بازار کتاب خاورمیانه را نیز به چالش می گیرد و آن را به هدف بعدی ناشران خارجی بدل می کند.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: خبرگزاری کتاب ایران