تبیان، دستیار زندگی
مودم های ADSL به تدریج یکی از قطعات ثابت کامپیوتر می شوند و در بازار نیز بسیار بیشتر و متنوع تر از گذشته حضور دارند. اما هنوز کاربرد آنها در حدی نیست که به آسانی سایر قطعات بتوان برای انتخاب یک مدل مناسب تصمیم گیری کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهنمای خرید مودم های ADSL

پرسش: لطفاً در مورد خرید مودم ADSL راهنمایی کرده و چند مدل خوب بین 30 تا 45 هزار تومان را برای اینترنت خانگی معرفی نمایید؟

اینترنت جهانی

پاسخ: مودم های ADSL به تدریج یکی از قطعات ثابت کامپیوتر می شوند و در بازار نیز بسیار بیشتر و متنوع تر از گذشته حضور دارند. اما هنوز کاربرد آنها در حدی نیست که به آسانی سایر قطعات بتوان برای انتخاب یک مدل مناسب تصمیم گیری کرد. مودم های اینترنت پرسرعت علاوه بر کیفیت ارتباطی دارای ویژگی های دیگری نیز هستند. امکاناتی که آنها در اختیار کاربران قرار می دهند همگی در رابطه با کاربرد آن است اما ویژگی هایی همچون اشتراک اینترنت، تعداد پورت های LAN و یا استفاده از اینترنت برای تجهیزاتی که مجهز به شبکه بی سیم هستند باعث می شود این محصولات تفاوت های زیادی با یکدیگر داشته باشند.

سوئیچ:

یکی از اجزای اصلی هر شبکه سوئیچ ها هستند. به هر کامپیوتر در شبکه یک گره گفته می شود و وظیفه سوئیچ ها ارتباط دادن این گره ها به هم دیگر است. سوئیچ ها، بر خلاف هاب ها، معمولاً دارای پهنای باند داخلی هستند که ضریبی از لینک باندها است و می توانید به سرعت بین چند ارتباط سوئیچ کنند. یک سوئیچ می تواند بین دو گره چندین اطلاعات را به طور همزمان با توجه به پهنای باند بفرستند.

روترها:

روترها وظایف مسیریابی در شبکه ها را بر عهده دارند. اما معمولاً این اسم و این اصطلاح به صورت اشتباه معنی می شود. در واقع وظیفه روترها این نیست که تشخیص دهند که به چه نوع شبکه ای متصل هستند بلکه آنها تنها مسیر بین دو کامپیوتر را برای ارسال داده های اطلاعاتی بررسی می کنند و سعی می کنند اطلاعاتی را از نوع شبکه و به نوعی شکل هندسی شبکه به دست آورند و تشخیص دهند که از چه راه هایی می توان به کامپیوتر مقصد دسترسی داشت. برای مثال در یک سمت یک شبکه محلی در خانه یا محیط کار را دارید و از سوی دیگر شبکه جهانی اینترنت. وظیفه روترها تشخیص این دو نوع شبکه نیست بلکه نوع فرستادن و تشخیص مسیری که اطلاعات باید از آن عبور کند تا به مقصد برسد وظیفه یک روتر است. وجود چنین تجهیزاتی در مودم های ADSL و قابلیت های مختلف در این ویژگی ها باعث بالا رفتن قیمت مودم های ADSL می شود.

قابلیت بی سیم:

برخی از مودم های ADSL دارای قابلیت برقراری ارتباط بی سیم از طریق رابط 802.11 IEEE یا Wi-Fi هستند و از استانداردهای G،B،A و N این رابط برای برقراری ارتباط استفاده می کنند. معمولاً وجود رابط های بی سیم باعث فراتر رفتن قیمت از 100 هزار تومان می شود. امکانات بی سیم معمولا در مودم های سطح بالا استفاده می شود و بیشتر در محیط هایی مانند اتاق های کنفرانس و یا برای لپ تاپ ها و PDA ها کاربرد دارند.

مودم های وایرلس برای کاربرد خانگی و عادی زیاد توصیه نمی شود.

در هنگام خرید یک مودم توجه به پورت های آن بسیار مهم است. در حال حاضر اکثر مودم ها از پورت های لن (LAN) و USB برای برقراری شبکه اینترنت استفاده می کنند. معمولاً مودم یک پورت، برای تک کامپیوترها و منازل و مودم های چند پورت برای شرکت ها کاربرد دارد. LAN پهنای باند بیشتری دارد و عیب یابی آن نیز آسانتر است. پس در صورتیکه مودم شما بیرونی است و مادربوردتان از درگاه لن پشتیبانی می کند و یا اینکه دارای کارت شبکه هستید بهتر است از این نوع درگاه استفاده کنید. البته تمام این موارد به نوع شبکه و ترافیک آن نیز بستگی دارد.

تعداد پورت ها:

تعداد پورت ها برای راه اندازی یک شبکه کامپیوتری کوچک بسیار حائز اهمیت است. با خرید یک مودم با چند پورت اضافی

 adsl

بدون نیاز به هیچ سوئیچ جداگانه و یا روتر می توانید یک شبکه راه بیاندازید. البته قیمت مودم چند پورت تقریباً دو برابر مودم های تک پورت است برای نمونه مودم 819112 USRobatic قیمتی در حدود 49هزار تومان دارد و دارای یک درگاه لن است در حالیکه مدل 819101 از همین برند با پشتیبانی از چهار پورت دارای قیمت 71هزار تومان است. بیشترین تعداد پورت های لن در مودم های حال حاضر 4 پورت است و برای راه اندازی یک شبکه محلی کوچک در خانه کافی به نظر می رسد. مودم های دارای چند پورت به راحتی می توانند شبکه را به اشتراک بگذارند. و در واقع به عنوان یک هاب عمل کنند. اما در مقابل معمولا مودم هایی که دارای چند پورت هستند در بیشتر مواقع از درگاه USB پشتیبانی نمی کنند و یا در نهایت از یک پورت USB پشتیبانی می کنند.

نویزگیرها:

معمولاً مودم های ADSL هیچ مشکلی برای خطوط ارتباطی تلفن ها ایجاد نمی کنند اما در مقابل تلفن ها یا نویزی که روی خطوط ارتباطی می فرستند در اغلب موارد موجب از بین رفتن اینترنت ADSL می شوند. در این میان تلفن هایی که مکالمات را کد و به نوعی محافظت می کنند بیشترین نویز را در خطوط تلفن دارند. البته هر سیستم دیگری از جمله خطوط برق قوی در نزدیکی کابل ها و یا برخی نمایشگرهای شماره تلفن ها می توانند این نویز را در خطوط ایجاد کنند. برای پرهیز از این مشکلات معمولاً توصیه می شود که برای استفاده از اینترنت از یک کابل جدا (یک خط شماره جدا) استفاده شود و یا اینکه مودم را در مسیر اولین خروجی کابل تلفن قرار دهیم و یا در غیر اینصورت قبل از هر دستگاه تلفن از یک نویزگیر (اسپلیتر یا Splitter) استفاده کرد. نویزگیرها همراه با مودم ها نیستند اما اکثر شرکت های خدمات دهنده ADSL و یا شرکت های توزیع کننده مودم های ADSL همراه با مودم های خود که در اختیار کاربران می گذارند یک نویزگیر نیز تحویل می دهند البته نویزگیرها قیمت زیاد گرانی ندارند و معمولاً قیمت آن ها بین 2 تا 5 هزار تومان است.

نوع مودم:

نکته دیگر در هنگام خرید مودم توجه به نوع استاندارد مودم است. مودم های قدیمی مودم های ADSL ساده هستند در حالیکه مودم های امروزی مودم های ADSL2 هستند. مودم های دیگری که مدتی است وارد بازارها شده و عمر زیادی را در

مودم adsl

این بازار تجربه نمی کنند مودم های ADSL+ هستند. توان آپلود در هر سه مدل یک مگابایت در ثانیه است اما در مدلADSL سرعت دانلود 8 مگابیت در مدل ADSL2 12مگابیت و در مدل 24 ADSL+ مگابیت در هر ثانیه است. البته تمام این موارد بستگی به سرعت اینترنت شما دارد. اگر از کاربران عادی و خانگی هستید سرعت بیش از 128 کیلوبیت نمی توانید داشته باشید پس نوع مودم در ایران برای طیف وسیعی از کاربران بی معنی است. از سوی دیگر مودم شما باید با تنظیمات شرکت خدمات دهنده نیز سازگار باشد. مودم های امروزی اکثراً دارای ویژگی های کاملی هستند که می توان با ISP های مختلف از آنها استفاده کرد. اما برای اطمینان بیشتر پس از انتخاب ISP می توان مودم های سازگار با خدمات شرکت را از مسئولان شرکت خدمات دهنده پرسید.

گارانتی

از دیگر مواردی است که باید در هنگام خرید به آن توجه ویژه شود. اکثر مودم های بازار دارای گارانتی معتبر هستند و برخی از مدل های آنها را نیز خود شرکت های خدمات دهنده وارد بازار و گارانتی می کنند.

مشاور پاسخگو: فلاحی

تنظیم: مرکز مشاوره