تبیان، دستیار زندگی
نهمین دوره انتخابات مجلس شوراری اسلامی با ورود به مرحله تبلیغات قانونی از ۵ روز قبل وارد فضای رقابتی شده است.از توزیع آش رشته تا امید به آینده ای طلایی و... در این تبلیغات قابل ملاحظه است!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نامزدها و ائتلافها چقدر خرج می کنند؟


نهمین دوره انتخابات مجلس شوراری اسلامی با ورود به مرحله تبلیغات قانونی از 5 روز قبل وارد فضای رقابتی شده است.از توزیع آش رشته تا امید به آینده ای طلایی و... در این تبلیغات قابل ملاحظه است!


این روزها اس ام ها و ایمیلها پر از افشاگر های ! مختلف از رقبا و گروه های مختلف است که هرکدام با مورد تردید قرار دان هزینه های تبلیغات دیگری اتهاماتی را متوجه هم می کنند.از هزینه کردن از بیت المال تا اختلاس گر و غیره.

انتخابات

اما تبلیغات و حمایتهای مالی بحثی است که قبل و بعد از و یا در هنگامه رقابتها دستاویزی گاها برای تخریب و بد اخلاقی است و اغلب با افاشگری های تند همراه است. اما حضور نامزد انتخابات مجلس برای ورود به ساختمان بهارستان خرج دارد!اما این خرج از کجا و چگونه تامین می شود و قرار است چگونه جبران شود حکایتی دیگر است.

حمیات مایل و معنوی از ورود نامزد انتخابی شاغل در یک سازمان و یا ارگان دولتی و یا وابسته و یا مستقل از دو جهت صورت می گیرد: حمایت مالی و یا معنوی از سوی دوستان و همکارانی که در آن ارگان با وی همکاری مستقیم دارند ویا از سوی بخش خصوصی که می تواند کارخانه جات و یا اصناف را شامل شود.

حمایت مالی و یا معنوی دو بخش بالا از نامزد انتخاباتی منوط به اعطای امتیازاتی از سوی نامزد مورد نظر است که البته این مساله اجتناب ناپذیر است. اتصال به بدنه دولت و یا کمک برای دریافت مجوزهای مختلف از جمله مواردی است که کاندیدا به شرط انجام آن مورد حمایت بخش خصوصی قرار می گیرد. قول به اعطای پستهای مدیریتی نیز وسیله ای دیگر برای جذب کمکهای مادی و مالی و معنوی یک نامزد از سوی بخش های مختلف است.

جعفر شجونی عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز و نماینده سابق مجلس معتقد است که هزینه کردن برای حفظ نظام و یا ورود نامزدهای متعهد و متخصص معتقد به برای حفظ نظام خالی از اشکال نیست.

به طور کلی می توان به این نتیجه رسید که نامزد تایید صلاحیت شده برای ورود به مجلس نیازمند مبلغی بالغ بر 2 میلیارد ریال جهت هزینه های جاری تبلیغات است.چاپ بنر،پوستر و هدیه های تبلیغاتی ساده از جمله موتارید است که هزینه های جاری و عادی تبلیغات انتخاباتی است.

هزینه های تبلیغات انتخاباتی هنگامی که در قالب ضوابط قانونی و روال طبیعی باشد،کاملا معمولی و زیاد نیست اما اگر این هزینه ها از حد معمول و قانونی خارج شود، قطعا افزایش پیدا می کند که می تواند به صورت حضور نامزدها در محافل ورزشی یا هدیه دادن و ولیمه های متوالی باشد وروند تبلیغات را زیر سوال ببرد

میانگین هزینه برای چاپ فقط پوستر در سه دوره انتخابات مجلس به این شرح است:

دوره نهم- 15 تا 16 میلیون تومان

دوره هشتم-12 تا 14 میلیون تومان

دوره هفتم-9 تا 10 میلیون تومان که به تناسب افزایش قیمت کاغذ و نیز سایر هزینه این مبلغ در هر دوره افزایش یافته است. شجونی معتقد است کمک دولت برای تبلیغات به نمایندگان را تا حدی از ورود فضای انتخابات به «دلال بازی» جلوگیری می کند.

با رد صلاحیت 35 نماینده فعلی مجلس در حالی که پای 5 نفر از آنها بر اساس پیگیهای مختلف برای شورای نگهبان احراز شده است شاید نمونه ای از دلال بازی های وکلای مجلس باشد که فضای سیاسی کشور را وارد فاز دیگری جز خدمت رسانی می کند.

انتخابات

شجونی نماینده سابق کرج در مجلس گفت که در نشستی مشخص شد که جبهه متحد اصولگرایان برای تبلیغات لیست خود نیازمند 16 میلیارد تومان پول است که باید دید این مبلغ باید از کجا تهیه شود. البته وی معتقد است که برای ورود افراد صالح و نیز حفظ نظام هزینه کردن بلا اشکال است.

هزینه های تبلیغات انتخاباتی هنگامی که در قالب ضوابط قانونی و روال طبیعی باشد،کاملا معمولی و زیاد نیست اما اگر این هزینه ها از حد معمول و قانونی خارج شود، قطعا افزایش پیدا می کند که می تواند به صورت حضور نامزدها در محافل ورزشی یا هدیه دادن و ولیمه های متوالی باشد وروند تبلیغات را زیر سوال ببرد.

معاون بین الملل حزب موتلفه معتقد است هنگامی که هزینه های تبلیغات برای انتخابات از سوی نامزدها سنگین شود قطعا این سوال را ایجاد می کند که «از کجا آمده»؟ بنابراین بهتر است که این هزینه ها در حد همان پوسترهایی که قانون مشخص کرده باقی بماند.

ترقی در ادامه از پیشنهادی که بررسی و رسیدگی به آن به مجلس نهم واگذار شد نیز خبر داد که یکی از راه ها جلوگیری از خروج روند تبلیغات انتخابات با پولهای مشکوک از روند طبیعی و قانونی است. بر اساس این پیشنهاد اختیارات هیات های نظارت بیش از حد تایید نامزدها است، یعنی چنانچه هیات نظارت بر مورد مشکوک مالی در جهت تبلیغات نامزدی ایراد وارد کرد نسبت به صلاحیت آن نامزد نیز بتواند تردید ایجاد کند و تا مردم هم از رای دادن به وی خودداری کنند.

عضو ارشد موتلفه البته توضیح داد که این مطلوب است اما به شرط آنکه محلی برای تصفیه حسابهای سیاسی و جناحی نشود. با پایان حضور اصلاح طلبان در فضای سیاسی کشور رقابت این دوره برای اولین بار در تاریخ سیاسی پس ار انقلاب میان طیفهای مختلف اصولگرا برگزار می شود.

بخش سیاست تبیان


منبع : الف