تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران عزیز یکی از وسایل پرکاربرد که ممکن است در بسیاری از پروژه های الکترونیکی نیاز داشته باشید فتوسل استدر این وسیله از یک مقاومت نوری (LDR) استفاده شده است. این مقاومت در اثر افزایش نور، مقاومتش کاهش می یابد. در نتیجه جریان عبوری از آن افزایش ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فتوسل

فتوسل

پژوهشگران عزیز یکی از وسایل پرکاربرد که ممکن است در بسیاری از پروژه های الکترونیکی نیاز داشته باشید فتوسل است.

در این وسیله از یک مقاومت نوری  (LDR) استفاده شده است. این مقاومت در اثر افزایش نور، مقاومتش کاهش می یابد. در نتیجه جریان عبوری از آن افزایش می یابد. این افزایش جریان می تواند یک رله و یا یک مدار الکترونیکی را تحریک کند، در نتیجه مدار توسط رله یا مدار الکترونیکی قطع می گردد. چنانچه نور کاهش یابد، مقاومت افزایش یافته و با کاهش جریان، رله مدار لامپ‌ها را وصل می‌کند.

در نوع دیگری از این نوع رله، کاهش مقاومت LDR باعث تحریک یک مدار الکترونیکی و در نتیجه وصل این مدار و روشن شدن لامپ می‌گردد.

در نتیجه فتوسل در واقع یک مقاومت متغیر است که مقدار آن با توجه به نور محیط تغییر می‌کند. در صورتی که نور محیط افزایش یابد، مقاومت فتوسل کاهش یافته و جریان بیشتری از آن عبور می‌کند. نام‌های دیگر این وسیله علاوه بر فتوسل، رله‌ی نوری، حس گر نور و سلول خورشیدی نیز می باشد.

فتوسل

کاربرد
از فتوسل معمولا برای خاموش و یا روشن کردن اتوماتیک لامپ های معابر، باغ های بزرگ، حیاط  ویلا ها و غیره استفاده می‌شود. که با استفاده از این وسیله، مصرف انرژی الکتریکی به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می یابد و در مصرف انرژی صرفه جویی می شود.

طرز کار

طرز کار کلید فتوسل بدین صورت است که وقتی روز است، فتوسل ولتاژی را تولید می‌کند که این ولتاژ تولیدی به رله‌ای فرمان می‌دهد که مدار روشنایی معابر را قطع کند. با تاریک شدن هوا چون نوری وجود ندارد، فتوسل دیگر ولتاژی تولید نمی‌کند و جریانی به رله نمی‌رسد که دستور قطع لامپ های معابر را بدهد، در نتیجه لامپ های معابر روشن می‌شود.

فتوسل

لازم به تذکر است که فتوسل را در مراکز برق نصب می‌کنند و همراه آن یک تقویت کننده وجود دارد که تغییرات جریان در اثر نور تقویت می‌کند و رله به کار می‌اندازد.

باتری های خورشیدی

چشمه های فتوسل که تولید انرژی الکتریکی از انرژی نورانی می کنند، به نام باتری های خورشیدی نام گرفته اند. زیرا از این ها می توان به عنوان تبدیل مستقیم انرژی تابشی خورشید به انرژی الکتریکی استفاده کرد. از باتری های خورشیدی سیلیسیم برای تامین انرژی ماهواره های زمین و سفینه های فضایی استفاده می کنند.

فتوسل

فتوسل به عنوان باتری كمكی

پژوهش گران همیشه به دنبال منابع انرژی جدید هستند و در بخش موبایل نیز وقت آن رسیده بود كه به منابع جدیدی برای تامین برق لازم دسترسی پیدا شود. یکی از منابع جدید انرژی برای شارژ موبایل ها و دستگاه های قابل حمل دیگر نور خورشید است.

سه سلول به هم متصل شده با كمك یك صفحه رسانا حدود 1/5ولت انرژی تولید می كنند. چنین انرژی برای عمل كردن دكمه های موبایل كافی است و در این میان هیچ فشار اضافی را هم به هیچ قسمتی از دستگاه وارد نمی آورد.

در نسل جدید دستگاه های قابل حمل این تكنولوژی به گونه ای استفاده می شود كه وقتی انرژی باتری اصلی به پایان رسید خود این سیستم شروع به كار کند. توجه داشته باشید كه این تكنولوژی قادر به شارژ باتری هم می باشد تا در هیچ جایی منتظر پیدا كردن پریز برق یا شارژ كننده دستگاه مورد نظر نباشید.

فتوسل

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه: نسیم گنجی

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مر تبط:

پیل گالوانی ولتا

رله های ساده – رله های زمانی

دیمر