تبیان، دستیار زندگی
در بودجه ی مالی سال 2013 مواردی چون برنامه ‌ریزی؛ کاهش و جابجایی کارکنان صدای آمریکا، رادیو اروپای آزاد، رادیو آسیای آزاد، شبکه‌ های خاورمیانه، دفتر برنامه ی کوبا و دفتر بین ‌المللی برنامه‌ های تلویزیونی و نیز بازسازی عملیات ‌ها در نظر گرفته شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سهم صدای آمریکا از بودجه 2013


در بودجه ی مالی سال 2013 مواردی چون برنامه ‌ریزی؛ کاهش و جابجایی کارکنان صدای آمریکا، رادیو اروپای آزاد، رادیو آسیای آزاد، شبکه‌ های خاورمیانه، دفتر برنامه ی کوبا و دفتر بین ‌المللی برنامه‌ های تلویزیونی و نیز بازسازی عملیات ‌ها در نظر گرفته شده است.

بی بی جی

شورای دولتی پخش برنامه‌ های رادیویی و تلویزیونی آمریکا (BBG) اخیراً دست به انتشار درخواست بودجه ی مالی سال 2013 خود زده که شامل یک سری تمهیدات استراتژیک برای پیشبرد مأموریت اصلی خود و رودر رویی با چالش ‌های محیط‌ های رسانه‌ ای جهان می ‌باشد. این شورا که وظیفه ی اصلی آن ساخت برنامه‌ های رادیویی و تلویزیونی برای مخاطبان کشورهای مخالف آمریکا از جمله روسیه، چین، ایران و نیز دیگر کشورهای خاورمیانه، آسیای مرکزی، آسیای جنوب شرقی، اروپای شرقی، آفریقا، و آمریکای لاتین است، در بودجه ی درخواستی خود خواستار بیش از 720 میلیون دلار شده که 4.2 درصد نسبت به سال قبل کاهش نشان می ‌دهد. دلیل این کاهش بودجه، تعدیل نیروهای انسانی در قسمت ‌هایی چون صدای آمریکا و رادیو اروپا آزاد اعلام شده است.

این بودجه قرار است برای حمایت از اولویت ‌های سیاست خارجی آمریکا بکار گرفته شود تا با دست ‌یابی به مخاطبان مهم در جهان ــ از کوبا گرفته تا چین ــ تأثیرات لازم را بر روی آنها بگذارد. شورای دولتی پخش برنامه‌ های رادیویی و تلویزیونی آمریکا (BBG) در نظر دارد تا پیرامون مسائلی دست به فعالیت بزند که مهم ترین آنها عبارتند از: ساخت برنامه ‌های تلویزیونی به صورت هفته ‌ای و فعالیت ‌های رسانه‌ ای جدید برای مصر به منظور کنترل بیداری اسلامی و جهت‌ دهی به آن؛ اضافه کردن شبکه ‌های تلویزیونی ماهواره ‌ای برای کشورهای آسیای مرکزی و نیز افزایش و گسترش رسانه‌ های اجتماعی برای تأثیرگذاری بیشتر بر روی مخاطبان هدف، همچنین در این بودجه ی 11.6 میلیون دلار برای مقابله با فیلترینگ کشورهای هدف اختصاص داده شده است.

اعضای این شورا تأیید کرده ‌اند که برخی از تغییرات پیشنهادی در صورت تصویب نگرانی ایجاد خواهند کرد و شرایط بسیار سختی پیش روی زنان و مردان موضوع این تغییر قرار خواهند داد

در بودجه ی مالی سال 2013 مواردی چون برنامه ‌ریزی؛ کاهش و جابجایی کارکنان صدای آمریکا، رادیو اروپای آزاد، رادیو آسیای آزاد، شبکه‌ های خاورمیانه، دفتر برنامه ی کوبا و دفتر بین ‌المللی برنامه‌ های تلویزیونی و نیز بازسازی عملیات ‌ها در نظر گرفته شده است. البته ضد انقلابیون خارج نشین ایرانی نیز از این روند مستثنا نبوده اند، همان طور که چندی پیش، پس از اخراج جمشید چالنگی، محسن سازگارا، رودابه بختیار، كوروش صحتی و احمد باطبی، نوبت به درخشش نیز رسید و عذر وی از VOA خواسته شد. درخشش كه از سر دبیران ارشد شبكه ی صدای آمریكا محسوب می شد، دختر "محمد درخشش" وزیر آموزش و پرورش رژیم پهلوی است و از سال 1993 با این شبكه همكاری می كرد. وی از 21 خرداد ماه 1390 به عنوان سردبیر كل بخش فارسی VOA منصوب شده بود اما احتمالا به خاطر افت شدید مخاطبان این شبكه، از كار بركنار شده است.

اعضای این شورا تأیید کرده ‌اند که برخی از تغییرات پیشنهادی در صورت تصویب نگرانی ایجاد خواهند کرد و شرایط بسیار سختی پیش روی زنان و مردان موضوع این تغییر قرار خواهند داد با این وجود آن ‌ها تصریح کردند: "ما، از طریق ترکیبی از خرید سهام شعبه، اختیارات زودتر از موعد و کاهش سمت ‌ها از طریق فرسایش نیروها، برای محدود کردن تأثیر ایجاد شده بر کارکنانمان هر کاری انجام خواهیم داد."

این بودجه قرار است برای حمایت از اولویت ‌های سیاست خارجی آمریکا بکار گرفته شود تا با دست ‌یابی به مخاطبان مهم در جهان ــ از کوبا گرفته تا چین ــ تأثیرات لازم را بر روی آنها بگذارد

به هر حال آنچه که در این میان واضح و مبرهن می باشد، دست و پا زدن آمریکا در بحرانی است که گرفتار آن گشته. بحرانی که عرصه را بر این کشور و دولتمردان آن تنگ نموده که شامل بحران اقتصادی، رسانه ای، فرهنگی و ... می  باشد و دیری نمی گذرد که همین روند ابتدا باعث سقوط رسانه ای و سپس سقوط موارد کلیدی دیگر این کشور خواهد شد.

فرآوری:آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: مشرق / کیهان