تبیان، دستیار زندگی
ساعت یك نیمه‌شب، تازه برای خواب چشم‌هایتان گرم‌شده كه تلفن همراهتان از رسیدن پیامكی خبر می‌دهد، از آنجا كه منتظر هیچ پیامكی نیستید، سعی می‌كنید به آن بی‌اعتنا باشید، اما چرتتان پاره شده و وسوسه می‌شوید كه پیامك را بازكنید؛ حراج مبلمان... بزودی آغاز می‌شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیامک‌های تبلیغاتی و امان بریده ما


ساعت یك نیمه‌شب، تازه برای خواب چشم‌هایتان گرم‌شده كه تلفن همراهتان از رسیدن پیامكی خبر می‌دهد، از آنجا كه منتظر هیچ پیامكی نیستید، سعی می‌كنید به آن بی‌اعتنا باشید، اما چرتتان پاره شده و وسوسه می‌شوید كه پیامك را بازكنید؛ حراج مبلمان... بزودی آغاز می‌شود.


پیامک-

ساعت چهار بعدازظهر با سرعت 100 كیلومتر در بزرگراه مشغول رانندگی هستید، قرار است نتیجه جراحی قلب عزیزی را به شما خبر دهند، پیامكی می‌رسد، می‌دانید خطر دارد اما اضطراب امانتان را بریده، پیامك را باز می‌كنید مژده حراج پوشاك... آغاز شد.

پیامك این روزها به یكی از ابزارهای نسبتا ارزانقیمت تبلیغاتی تبدیل شده و شهروندی می‌گفت كه در طول روز گاه آنقدر پیامك تبلیغاتی می‌گیرد كه باتری گوشی‌اش تمام می‌شود. دیگری می‌گفت؛ گاهی كه منتظر خبر مهمی هستید این پیامك‌ها آدم را كلافه می‌كند.

با توجه به این كه معمولا در ایران از برخی ابزارهای ارتباطی سوءاستفاده می‌شود ونبود قانون بازدارنده بر این سوءاستفاده‌ها دامن می‌زند، مصوبه ممنوعیت ارسال پیامك‌های تبلیغاتی بدون كسب اجازه قبلی از مشترك از روز 19 بهمن امسال به اپراتورهای موبایل ابلاغ شد، اما ضمانت اجرایی این ابلاغیه آن قدر ضعیف بوده كه برای اپراتورها به شوخی شباهت داشت.

مصوبه ممنوعیت ارسال پیامك‌های تبلیغاتی بدون كسب اجازه قبلی از مشترك از روز 19 بهمن امسال به اپراتورهای موبایل ابلاغ شد، اما ضمانت اجرایی این ابلاغیه آن قدر ضعیف بوده كه برای اپراتورها به شوخی شباهت داشت

چون اتفاقا ارسال پیامك‌ها از آن زمان و با توجه به رونق كسب و كار در اسفند شدت گرفت و حالا هم به‌رغم ممنوعیت اكید برخی نگرانند كه از این هفته پیامك تبلیغات انتخاباتی هم به آنها اضافه شود.

پیامک-تبلیغات

رعایت حریم خصوصی مردم نمی‌تواند در قوانین بازدارنده جایگاهی نداشته باشد، متاسفانه علاوه بر خلأ قانونی و ضمانت اجرایی، انتشار اخبار مبنی بر خرید و فروش میلیونی شماره‌های همراه اقشار مختلف مانند سرمایه‌داران، پزشكان، زنان، دانشجویان و... جامعه را به اجرای قوانین و ضامن اجرای آن بدبین می‌كند.

تجربه ارسال پیامك تبلیغاتی، فقط اختصاص به فروش كالاها و خدمات و اوراق مشاركت و... ندارد كه مدت‌هاست از سوی موسسات علمی و آموزشی به كار گرفته می‌شود و تبلیغ كتاب‌ها و كلاس‌های كنكور و تقویتی به پای ثابت پیامك‌ها تبدیل شده است و با وجود اعلام ممنوعیت وزارت علوم برخی سوءاستفاده‌ها همچنان ادامه دارد.

چنین روندی نشان می‌دهد كه بر روند ارسال پیامك و شاید خرید و فروش غیرقانونی اطلاعات محرمانه صاحبان تلفن همراه نظارتی جدی وجود ندارد و قوانین موجود از ضمانت اجرایی لازم برخوردار نیست.

بخش ارتباطات تبیان


منبع: جام جم( کتایون مصری)