تبیان، دستیار زندگی
رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس هفتم انسجام بیشتری نسبت به مجلس هشتم داشت، گفت: با این حال تفاهم ‌های لاریجانی با دولت در اول دوره هشتم ظاهرا خوب بود تا جائیکه آقای لاریجانی با کمک دولتی‌ها رئیس مجلس شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لاریجانی با کمک دولتی‌ها رئیس شد


 رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس هفتم انسجام بیشتری نسبت به مجلس هشتم داشت، گفت: با این حال تفاهم ‌های لاریجانی با دولت در اول دوره هشتم ظاهرا خوب بود تا جائیکه آقای لاریجانی با کمک دولتی‌ها رئیس مجلس شد.
احمد توکلی رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی سابقه 3 دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی را در کارنامه دارد مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بوده و دو دوره نیز نامزد انتخابات ریاست جمهوری بود. اقتصاد دانی است که در سال های اخیر صریح‌ترین انتقادات را به رویه اقتصادی دولت داشت و در قضیه فساد 3000 میلیاردی محور نمایندگان طرفدار استیضاح وزیر اقتصاد بود.

احمد توکلی با حضور در خبرگزاری مهر با خبرنگاران این رسانه به گفتگو نشست . مشروح این گفتگو در پی می آید:

قصد شرکت در انتخابات مجلس را نداشتم

احمد توکلی

وی درنشست خبری که با حضور الیاس نادران، دیگر چهره اقتصادی مجلس هشتم برگزار شد در خصوص علت کاندیداتوری خودش و نادران در انتخابات مجلس نهم شورای اسلامی با وجود اعلام احتمال عدم شرکت درانتخابات پیش از ثبت نام داوطلبان، گفت: زمانی که خواستم مقایسه کنم میان کار در سنگر مجلس با فعالیت در سنگر دیگر متوجه این مطلب شدم که اگر ما در انتخابات آتی نامزد نشویم به سطح نخبگان جامعه این یاس را القاء می کنیم که در ساختار مجلس نیز نمی توان کاری از پیش برد.

وی با بیان اینکه حق نبود زمانی که 65 جوان رسانه ای از ما درخواست کردند که در انتخابات آتی نامزد شوید جواب رد به آنها بدهیم، اظهار داشت: این 65 جوان به این امید که امثال بنده و نادران به حرف هایشان توجه می کنیم وارد صحنه رسانه شدند، اگر امثال آنها مأیوس شوند برای نظام مضر است.

توکلی افزود: در همین مجلس هم با همه عیب هایی که دارد، می توانیم به خواست خدا منشأ اثر باشیم به عنوان مثال بنده و آقای نادران در کمیسیون اصل 44 در رابطه با عدالت در واگذاری ثروت دولت توانستیم نظر رهبری را به کرسی بنشانیم، البته آقای افروغ هم در این رابطه اثرگذار بودند، با وجود اینکه این قانون به درستی اجرا نشد اما ما در تصویب آن تأثیرگذار بودیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بعضی اوقات 2 یا 3 نفره توانستیم موضوعی را در مجلس به نتیجه برسانیم، البته به نتیجه رساندن موضوعات سلبی در مجلس راحت تر از موضوعات ایجابی است.

وی با بیان اینکه اگر در انتخابات حضور نمی یافتیم و این تلقی بوجود می آمد در مجلس هم نمی توان کاری کرد، ناسپاسی به خون شهداء بود اظهار داشت: یکی از علل عدم تمایل من برای حضور در انتخابات وضعیت بیماریم بود، برخی دوستان نگران وخیم تر شدن وضع بیماری من بودند و توصیه می کردند در انتخابات این دوره شرکت نکنم . بنده با پزشکم مشورت کردم، ایشان گفتند حتما حضور پیدا کنید بنده وضعیت شما را کنترل می کنم.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سئوال که لیست جبهه متحد چه مقدار به نظر شما نزدیک است اظهار داشت: حدود 70 درصد یعنی تقریباً دو سوم فهرست به نظر من نزدیک است

در قشم ثبت نام کردم

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: بنده روز آخر ثبت نام در جزیره قشم بودم از خانه میزبان بیرون آمدم و با آقای نادران تلفنی مفصل صحبت کردم ، به ایشان گفتم که به این نتیجه رسیدم در انتخابات ثبت نام کنم، شما هم باید ثبت نام کنید اگر در ادامه به نتیجه نرسیدیم هر دو از حضور در انتخابات انصراف می دهیم.

وی اظهار داشت: برای تعقیب اهداف اسلامی در اقتصاد که رهبری نیز مروج آن هستند مبنی بر اینکه کارایی همراه با عدالت تعقیب شود در انتخابات حضور یافتیم، البته آقای مصباحی مقدم نیز طرفدار این نظریه هستند که ما 3 نفر اقتصادی های جبهه متحد هستیم.

توکلی در خصوص به همراه داشتن مدارک لازم برای ثبت نام در فرمانداری شهرستان قشم گفت: فقط شناسنامه همراهم بود، البته احتمال می دادم ثبت نام کنم، وضعیت من برای ثبت نام روشنتر از آقای نادران بود. چون بنده سابقه نمایندگی داشتم راحتر ثبت نام کردم، مسئولان حوزه انتخابیه قشم، ابتدا گفتند چون مدارک تحصیلی را به همراه ندارم نمی توانم ثبت نام کنم، مذاکره تلفنی من با یکی از مسئولان وزارت کشور انجام شد و قرار شد ظرف 48 ساعت بعد از ثبت نام مدارک تحصیلی خود را به وزارت کشور ارائه دهم. چون بنده چند دوره نماینده مجلس بودم و هر دوره نمایندگی یک مقطع تحصیلی است و با فرض اینکه دیپلم بنده را همه قبول دارند می توانستم در انتخابات ثبت نام کنم.

70 درصد لیست جبهه متحد به نظرات من نزدیک است

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سئوال که لیست جبهه متحد چه مقدار به نظر شما نزدیک است اظهار داشت: حدود 70 درصد یعنی تقریباً دو سوم فهرست به نظر من نزدیک است.

شفاف سازی قانون بودجه مهمترین وظیفه مجلس نهم است

احمد توکلی

توکلی در خصوص برنامه هایش برای مبارزه با فساد در مجلس نهم تصریح کرد: یکی از مهمترین جهت گیری های ما شفاف سازی قوانین به خصوص قانون بودجه است، اگر انضباط مالی وجود نداشته باشد که الان وجود ندارد حتما انحراف در اجرا رخ می دهد و این امر به حیف و میل اموال عمومی منجر می شود، با توجه به اینکه دولت هر سال بدتر از گذشته لایحه بودجه ای غیر شفاف را به مجلس ارائه می دهد، بنابراین مهمترین وظیفه ما در مجلس نهم شفاف سازی قوانین است. مرکز پژوهش ها در این باره اقدامات و مطالعات خوبی انجام داده است، البته مطالعات مرحوم دکتر شبیری نژاد که از مشاهیر این رشته بود، به تحقیقات مرکز پژوهش ها بسیار کمک کرد.

تحقیق و تفحص با اهداف غیر ملی فساد سیاسی است

وی ادامه داد: جهت گیری بعدی ما در مجلس نهم قانونمند کردن نظارت ها است، متأسفانه در مجلس تحقیق و تفحص هایی با انگیزه غیر ملی پیش می آید، در مجلس هشتم تحقیق و تفحص هایی داشتیم که نماینده از موضع رئیس یا عضو کمیته تحقیق و تفحص بودن برای رفع و رجوع مشکلات حوزه انتخابیه خود استفاده می کرد. این سوء استفاده فساد سیاسی بسیار بدی است.

علاوه بر این سعی می کنیم از قدرت سیاسی که رأی مردم به ما می دهد حداکثر استفاده را برای افزایش هزینه فساد برای مفسدان اقتصادی کنیم چه مفسدانی که در قوه مجریه حضور دارند و چه مفسدانی که کارشان  به قوه قضائیه کشیده شده.

پرونده فساد 3000میلیاردی درست بررسی شده است.

بنده تلاش هایی را در زمینه رد صلاحیت برخی نمایندگان فعلی مجلس کرده ام، بقیه این تلاش ها هم در تصویب برخی اعتبارنامه ها انجام می دهیم.

در موضوع افشا و بررسی فساد اقتصادی 3 هزار میلیاردی تلاش ما در مجلس بی اثر نبود و توجه مسئولان قضائی را به ماهیت فساد اقتصادی و تأثیرات آن جلب کرد، زمانیکه کیفرخواست فساد 3 هزار میلیاردی را مطالعه کردم متوجه شدم قوه قضائیه با دقت کامل ابعاد این پرونده را باز کرده و دادستان پرونده صحنه را بسیار درست ترسیم کرده است، بخشی از این موفقیت به خاطر تلاش هایی بود که مجلس هشتم برای حمایت از قوه قضائیه انجام داد.

تلاش برای شفاف سازی قوانین، پرهزینه کردن رفتارهای فسادآمیز مفسدان و جهت دادن به جنبه های نظارتی مجلس برای مبارزه با فساد مهمترین اهداف ما در مجلس آینده است.

متأسفانه برخی نمایندگان سوال از وزیر را به ابزاری برای فشار به دولت تبدیل کرده است، از وزیر سوال می کنند و فشار می آورند باید فلان رئیس اداره را حوزه انتخابیه عوض کند تا سوالش را پس بگیرد. علت اینکه سوال از وزیران در اواخر دوره هشتم زیاد شده بود اول مشکلات حوزه انتخابیه دوم افزایش تخلفات دولت و سوم این بود که برخی نمایندگان سوال را وسیله ای برای اعمال فشار به دولت قرار داده بودند.دولت برای عزل و نصب مدیران آزاد است و قوه مقننه هیچ حقی برای دخالت ندارد

وی در خصوص رد صلاحیت برخی نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بنده تلاش هایی را در این زمینه کرده‌ام، بقیه این تلاش ها راهم در تصویب برخی اعتبارنامه ها انجام می دهیم. من وظایفی داشتم که انجام دادم، مدارکی هم حین اجرای انتخابات به دست می آورم که برای استفاده از آنها هم برنامه دارم.

برای نمایندگان فساد ستیز شهرستانی تبلیغ می کنم

توکلی در خصوص راهبرد تبلیغاتی اش در انتخابات آینده گفت: راهبرد تبلیغاتی خود را تبلیغات برای نمایندگان فساد ستیز شهرستان ها قرار دادم، زیرا بنده برای مردم تهران شناخته شده هستم اما تلاش می کنم برای نامزدهای ضد فساد شهرستان تبلیغ کرده و از آنها حمایت کنم تا مجلسی بر محوریت مبارزه با فساد و تأکید بر قانون گرایی تشکیل دهیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص وظایف دولت و مجلس برای مقابله با فساد گفت: دولت و مجلس در مبارزه با فساد به هم پیوسته اند، اگر مجلس بخواهد از وظیفه نظارتی خود استفاده کند باید از آزادی و استقلال لازم برخوردار باشند.

تخصیص غیرعلمی منابع دولتی به اقتضای نوع رفتار نماینده با دولت، اقدام دیگر قوه مجریه است که باعث فساد در مجلس شده و در واقع خیانت در امانت است.

وی افزود: متأسفانه در دولت نهم و دهم قوه مجریه تلاش می کرد با اقدامات ناصحیح نمایندگان را با خود همراه کند، هر دولتی تلاش می کند که رأی نمایندگان را با خود همراه کند اما این کار باید با اقدامات صحیحی مثل تبادل آراء و گفتگو‌، ادای احترام و ارائه آمار و اطلاعات  شفاف صورت گیرد، در صورتیکه متأسفانه از ابتدای مجلس هفتم دولت تلاش کرد از راه های ناصحیح رأی نمایندگان را جلب کند. البته قابلیت هایی هم در مجلس برای این اعوجاج وجود داشت. برجسته ترین مورد، استیضاح وزیر کشور سابق مرحوم کردان بود. معاون پارلمانی وقت که امروز معاون اول دولت است در آن زمان به نمایندگان تحت عنوان کمک به مساجد پول می داد و با شکل اغوا می خواست نمایندگان امضایشان را از طرح استیضاح وزیر کشور پس بگیرند.

احمد توکلی

توکلی با بیان اینکه تخصیص غیرکارشناسانه منابع دولتی به اقتضای نوع رفتار نماینده با دولت، اقدام دیگر قوه مجریه است که باعث فساد در مجلس شده و در واقع خیانت در امانت است اظهار داشت: تنظیم تصرفات دولت در بودجه باید بر اساس قانون و مصالح ملی باشد، طبق قانون تخصیص منابع به بخش های مختلف باید طبق ارزیابی های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی صورت گیرد بنابراین یک ریال خرج خارج از مسیر  کارشناسی و قانونی، حیف و میل بیت المال است. در کمیسیون تلفیق حضور یابیم می بینیم میدان وسیعی وجود دارد، دولتی ها برای جلب رأی نمایندگان و نمایندگان برای جلب رأی مردم حوزه انتخابیه خود در آن جولان می دهند. این کار از نظر فعلی خیانت است حتی وقتی از نظر فاعلی، به تصور خدمت انجام گیرد.

مجلس و دولت برای حفظ سلامت محیط به هم پیوند خورده اند

وی با بیان اینکه مجلس و دولت برای حفظ سلامت محیط یا سوق دادن محیط به فساد به هم پیوند خورده اند اظهار داشت: اگر بخواهیم در مجلس طوری رفتار کنیم که سلامت مجلس افزایش یابد باید دولت را قانع کنیم که از طرق ناصواب رأی نمایندگان را جلب نکند.

برخی نمایندگان سوال از وزیر را به ابزاری برای فشار به دولت تبدیل کرده اند

توکلی در رابطه با ضعف های مجلس گفت: متأسفانه برخی نمایندگان سوال از وزیر را به ابزاری برای فشار به دولت تبدیل کرده است، از وزیر سوال می کنند و فشار می آورند باید فلان رئیس اداره را حوزه انتخابیه عوض کند تا سوالش را پس بگیرد. علت اینکه سوال از وزیران در اواخر دوره هشتم زیاد شده بود اول مشکلات حوزه انتخابیه دوم افزایش تخلفات دولت و سوم این بود که برخی نمایندگان سوال را وسیله ای برای اعمال فشار به دولت قرار داده بودند.دولت برای عزل و نصب مدیران آزاد است و قوه مقننه هیچ حقی برای دخالت ندارد.

وزرا نباید به فشارهای نمایندگان برای تغییر مدیران تمکین کنند

من چندین بار به برخی از وزراء گفته ام که به فشارهای نمایندگان تمکین نکنند و پشت تریبون مجلس از اهداف شخص نماینده در طرح سوال پرده برداری کرده و با دفاع از مدیران خود آنها را عوض نکنند. اگر دو وزیر این کار را انجام دهند فشارهای اجتماعی باعث می شود بقیه چنین نمایندگانی ماست خود را کیسه کنند و این رویه ادامه پیدا نکند.

برخی عناصر قوه مجریه برای ورود به مجلس پول های حرام خرج می‌کنند

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: سلامت مجلس در گرو سلامت دولت است، انتخابات عرصه خطیری است، پول های حرامی برخی عناصر قوه مجریه برای نفوذ در مجلس خرج می کنند در همین رابطه چند هفته پیش آیت الله جنتی هشدار دادند هرکسی از این پولها خرج کند رد صلاحیت می شود.

وی در پاسخ به این سئوال که هیئت رئیسه مجلس، مرکز پژوهش ها و دیوان محاسبات را مامور به بررسی راهکار های اصلاح بودجه کرد این اقدام در چه مرحله ای قرار دارد گفت: مرکز پژوهش ها 7 الی 8 گزارش را در این باره آماده و منتشر کرده است. اصلاح بودجه در مجلس بسیار سخت و کم نتیجه است، چرا که اطلاعات در دست دولت است. به همین دلیل قانون اساسی تنظیم بودجه را از وظایف دولت قرار داده و شورای نگبهان هم معتقد است مجلس نمی تواند در این زمینه طرح بدهد.

لایحه بودجه باید از ابتدا از طرف دولت درست تنظیم شود. چون قوه مجریه ریز اطلاعات را در اختیار دارد، اما مرکز پژوهش ها و مجلس این اطلاعات را در اختیار نداشته و از پشتیبانی اطلاعاتی دولت نیز برخوردار نیست.

توکلی گفت: مجلس می خواهد طبق قانون بودجه ای شفاف تنظیم شود، اما اطلاعات ریز را در اختیار ندارد، دولت نیز در ارائه اطلاعات به مجلس بخیل است. علاوه بر این با ارائه دیرهنگام تعمداً دولت وقت کافی در اختیار مجلس برای بررسی لایحه بودجه این لایحه قرار نداده است. البته ما طبق وظیفه و برای اجرای دستور هیئت رئیسه سعی می کنیم حتی المقدور راه های اصلاحی لایحه بودجه را پیدا کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: لایحه بودجه باید از ابتدا از طرف دولت درست تنظیم شود. چون قوه مجریه ریز اطلاعات را در اختیار دارد، اما مرکز پژوهش ها و مجلس این اطلاعات را در اختیار نداشته و از پشتیبانی اطلاعاتی دولت نیز برخوردار نیست.

احمد توکلی

وی در خصوص لزوم برخورد سیستمی با فساد سیستمی اظهار داشت: فساد سیستمی مرحله ای از فساد است که عوامل قانونی و رسمی مبارزه با فساد خود در معرض فساد قرار می گیرند، مثلا نهادهایی مانند نیروی انتظامی، سازمان های بازرسی و قوه قضائیه  کمیسیون اصل نود، هیات‌های تحقیق و تفحص مجلس در معرض فساد قرار گیرند، باید با فساد سیستمی مبارزه سیستمی صورت گیرد اما این بدان معنا نیست که همه دستگاه های ما فاسد هستند، بهترین دلیلش هم کشف اختلاس 3 هزار میلیاردی و رسیدگی به آن توسط قوه قضائیه است.

فساد سیستمی مرحله ای از فساد است که عوامل قانونی و رسمی مبارزه با فساد خود در معرض فساد قرار می گیرند.

توکلی ادامه داد: قوه قضائیه با روش های ویژه پیچیده ای بررسی پرونده ی فساد اقتصادی را پیش می برد، امیدواریم با کمک رئیس قوه قضائیه و قاضی خوب این پرونده محاکمه این افراد نتیجه بازدارنده ای در سطح این جامعه داشته باشد.

وی بابیان اینکه با تلاش های فردی می توان با گروه های سازمان یافته فساد برخورد کرد اما مبارزه موثر نخواهد بود، گفت: اگر از اردیبهشت سال 80 که مقام رهبری پیام 8 ماده ای خود را برای مبارزه با فساد اقتصادی ارائه دادند این کار جدی گرفته می شد سیستم لازم برای مبارزه با فساد هم تهیه شده بود.

نامزد جبهه متحد در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: در وضعیت وجود فساد سیستمی، راه حل مشکل مبارزه با فساد این است که چند نفر از مفسدان دانه درشت سیستم را دستگیر و محاکمه کنیم تا نظام فرصت لازم را برای احیای اعتماد مردم و سازماندهی خود برای مبارزه با فساد پیدا کند و دلهره در دل مفسدان ایجاد کند.

کار مجلس نهم سخت تر از مجلس هشتم خواهد بود

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سئوال که تخلفات دولت در اجرای این قوانین این نگرانی را برای صاحب نظران به وجود آورده که اقدامات دولت مسیری را برای ادامه تخلفات برای دولت های آینده به ویژه دولت یازدهم باز کند نظر شما چیست گفت: کار مجلس نهم سخت تر از مجلس هشتم خواهد بود، هر دولتی تعهدات مستمری دارد که دولت های بعدی هم باید آن را اجرا کند اما وقتی دولتی قانون شکنی و تجری نسبت به قانون داشت صلاحیتش را از دست می دهد، چون قوه مجریه اجرا کننده قانون است زمانیکه این روحیه را نسبت به اجرای قانون داشته باشد تعهدات غیر قانونی برای آیندگان درست می کند و این کار سخت است.

رئیس جمهور در سفر به کرمانشاه خطاب به مردم گفته بود من با پول نفت کاری می‌کنم که تا 100 سال کسی نتواند رویه را عوض کند.این حرف خیلی بد است برای اینکه هیچ دولتی حق ندارد برای دو نسل آینده تصمیم بگیرد و روشی را اتخاذ کند که دو نسل آینده مجبور شود راه او را طی کند، دولت باید خود را حق مطلق بداند که چنین حرفی بزند.

روش فعلی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها غیرقانونی و خلاف مصالح ملی است

نماینده مردم تهران در ارزیابی اقدامات دولت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اظهار داشت: روش فعلی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها غیرقانونی و خلاف مصالح ملی است. و در آینده آثار فرهنگی بدی دارد و چون قابل دوام نیست ممکن است آثار امنیتی و سیاسی به بار ‌آورد.

وی افزود: شاید با تاخیر آثار اجرای غلط این قانون بتوانیم یک سال دیگر سر کنیم اما در صورتی که این روش ادامه یابد معلوم نیست در آینده با چه مشکلاتی روبرو شویم. البته مشکلات دنیا لاینحل نیست اما حل این مسائل در آینده خیلی مشکل خواهد بود. به همین دلیل مجلس نهم باید مقابل قانون شکنی‌ها بایستد.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در خصوص میزان حقوق دریافتی اش گفت:  من از حقوق بازنشستگی اساتید استفاده می کنم که حدود دو میلیون و 350 هزار تومان است.بنده مردادماه سال 90 از دانشگاه بازنشسته شدم

وی در خصوص روند تصویب قوانین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در صورتی که قوانین در مجلس با لحاظ واقعیات جامعه، مبتنی بر مصالح ملی و در چارچوب احکام اسلامی تصویب نشود قابلیت اجرا ندارد. الزاما همه قوانینی که در مجلس به تصویب می‌رسند دارای این سه ویژگی نیستند و شاید کارشناسی شده نیز نباشد. به همین دلیل دولت عذر پیدا می کند و ناچار می شود از اجرای قانون دور شود.

وقتی شکایت رئیس جمهور در رابطه با افزایش هزینه‌های دولت در لایحه بودجه به رهبری ارسال شد من از گله دولت دفاع کردم.

وی با اشاره به مخالفتش با الحاق برخی بندها به لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق اظهار داشت: از معدود مخالفین افزایش هزینه‌های دولت در کمیسیون تلفیق بنده هستم که البته امسال آقای نادران به عنوان نماینده کمیسیون اقتصاد اضافه می‌شود. در همین زمینه وقتی شکایت رئیس جمهور در رابطه با افزایش هزینه‌های دولت در لایحه برنامه به رهبری ارسال شد من از گله دولت دفاع کردم و در جمع بندی‌ها قرار شد قسمت هایی از برنامه که از نظر هزینه‌ای غیرقابل اجراست حذف شود.

وی افزود: از یک سو همه قوانین در مجلس کاملاً اجرایی تصویب نمی‌شود و بعضی اوقات قوانینی تصویب می‌شود که واقعا ‌اجرایی نیست و از سوی دیگر دولت هم روحیه اجرای قوانین را ندارد. این دو ضعف در مجلس و دولت وقتی با هم جمع می شود کار را خراب می‌کند.

توکلی اظهار داشت: رهبری در همین رابطه فرمودند باری را که روی دوش دولت می‌گذارید به اندازه بگذارید، مجلس هم زمینه اجرای قوانین را فراهم کند.

توکلی در خصوص راهکارهای دولت برای اصلاح قوانین مورد اختلاف گفت: دولت وقتی مشکلاتی را در قوانینی مصوبه مجلس می بیند باید از طرق قانونی و درست مثل ارایه اطلاعات، گفتگوهای مکرر، مجلس را قانع کند که تصمیماتش غلط است، اما نمی تواند قانون را اجرا نکند.اگر دولت و مجلس در غلط یا درست بودن یک قانون به تفاهم نرسند طبق اصل 110 قانون اساسی رهبری مرجع حل این اختلاف است.

بنده و نادران به هیچ لیست اصولگرایی نمی پیوندیم/ در لیست جبهه متحد می مانیم

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در خصوص فهرست صدای ملت و احتمال پیوستنش به این لیست تصریح کرد: اگر وجه غالب فهرست این باشد که منتقدین دولت در آن حضور داشته باشند روح ما در آنجا حضور دارد.

وی با بیان اینکه بنده و آقای نادران تصمیم گرفتیم که در فهرست جبهه متحد بمانیم افزود: بنده از حضور و عدم حضور برخی افراد در فهرست جبهه متحد دلخور هستم اما در روز انتخابات اصل برای ما فهرست جبهه متحد است البته به افرادی که در فهرست نیستند هم رای می دهیم و برخی افراد را جابجا می‌کنیم

مجلس هفتم را موفق تر از مجلس هشتم ارزیابی می کنم

نامزد جبهه متحد اصولگرایان در انتخابات مجلس شورای اسلامی در مقایسه مجلس هفتم و هشتم گفت: در مجموع مجلس هفتم را موفق‌تر ارزیابی می‌کنم زیرا در این مجلس تفاهم بیشتری میان اصولگرایان وجود داشت و به همین دلیل نیز توفیقات بیشتری نیز به دست آوردیم.

وی ارزیابی در انتخابات آینده گفت: در مورد مجلس نهم نیز خود را قانع کردم که تا 13 روز آینده صحبت نکنم دلیلش هم این است که بعد از فتنه 88 انتخابات مجلس نهم اولین انتخابات نظام جمهوری اسلامی است. این انتخابات در تهران که مردم بیشتر گرایش سیاسی دارند مهمتر است. آرزو می کنم در مجلس نهم افرادی روی کار بیایند که با فساد مبارزه کرده و از آزادی و حقوق مردم  به ویژه در معیشت دفاع کنند.

حداد  در برخورد با قانون شکنی‌های دولت کوتاه نیامد

توکلی در پاسخ به این سئوال که برخی معتقدند مجلس هفتم با مدیریت آقای حداد همراهی بیشتری با دولت داشت اما مجلس هشتم با مدیریت لاریجانی با قانون گریزی‌های دولت بیشتر مقابله کرد اظهار داشت: به نظر من آقای لاریجانی صریح‌تر از آقای حداد است. من با هر دو کار کردم . آقای حداد  در برخورد با قانون شکنی‌های دولت کوتاه نیامد. و سعی می کرد با رایزنی مساله را حل کند. در دوران ریاست آقای لاریجانی در مجلس هشتم تخلفات دولت بیشتر بود لاریجانی هم مراودات زیادی با دولت داشت که رسانه‌ای نشده و از طرفی به دلیل صراحت ایشان مقابله مجلس با قانون شکنی‌های دولت جلوه بیشتری داشت.

لاریجانی با کمک دولتی‌ها رئیس مجلس شد

احمد توکلی

وی با بیان اینکه روزی که مکاتبات آقای حداد با دولت منتشر شود اظهارات ما در رابطه با مقابله آقای حداد با تخلفات دولت اثبات می‌شود اظهار داشت: مجلس و دولت باید طبق قانون اساسی با هم کار کنند. قانون اساسی برای دولت و مجلسی نوشته شده که با تفاهم با هم می خواهند به مردم خدمت کنند. این منطق در مجلس هفتم بیشتر رعایت می‌شد. تفاهم ‌های لاریجانی با دولت در اول دوره هشتم ظاهرا خوب بود تا جائیکه آقای لاریجانی با کمک دولتی‌ها رئیس مجلس شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص برنامه ریزی ها قبل از آغاز مجلس هفتم گفت: مجلس هفتم زمانی که اکثریت اصولگرایان را به دست آورد انسجام بیشتری نسبت به مجلس هشتم داشت. در همین راستا پیش از آغاز مجلس هفتم 2 جلسه در اسفندماه و فروردین‌ماه و دو جلسه در اردیبهشت ماه تشکیل شد و سرفصل کارهای کلان کشور تعیین و در همین راستا 8 کمیته سازماندهی شد که با کمک مرکز پژوهش‌ها برخی طرح‌ها و لوایح را پیش ا ز آغاز مجلس هفتم بررسی کند. به این ترتیب لوایح گردن کلفتی پشت سر هم در سال اول مجلس هفتم ارایه شد.

وی افزود: دکتر زاکانی درصدد طراحی چنین ساز و کاری در ابتدای مجلس نهم است و در صورتی که اکثریت مجلس آینده را به دست آوریم چند اجلاس قبل از تشکیل مجلس برگزار می‌شود. البته با توجه به تشکیل کمیسیون تلفیق و بررسی  همزمان لایحه بودجه 91 این کار سخت است.

کاندیدای جبهه متحد اصولگرایان در انتخابات مجلس شورای اسلامی در خصوص وجود برخی شائبه ها مبنی بر وجود سهم خواهی در جبهه متحد اصولگرایان و تعلق بیشترین سهم به احزاب تحول خواه این جبهه در فهرست انتخاباتی اظهار داشت: ساز و کاری برای ارایه فهرست کاندیداها در جبهه متحد تدوین شد که همه بر آن توافق کردند حاصل آن ارایه فهرست انتخاباتی حاضر است. احتمالاً دوستان تحول خواه ما نامزدهای بهتری معرفی کردند. معنی‌ آن این نیست که دوستانی که رای نیاوردند آدم‌های خوبی نیستند.

از شبکه مجازی برای تبلیغات انتخاباتی استفاده می کنیم

توکلی در خصوص هزینه های انتخاباتی اش گفت: من و نادران به شکل مرسوم ستاد نداریم و از شبکه های مجازی استفاده می کنیم که خیلی ارزان تمام می‌شود اگر بنده مطلب بنویسم و آقای نادران منشور بنویسند خرجی ندارد که غصه بخوریم. بنده در این چند دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شخصاً 100 هزار تومان هم خرج نکردم.

دو میلیون و سیصدو پنجاه هزار تومان حقوق می گیرم

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در خصوص میزان حقوق دریافتی اش گفت:  من از حقوق بازنشستگی اساتید استفاده می کنم که حدود دو میلیون و 350 هزار تومان است.بنده مردادماه سال 90 از دانشگاه بازنشسته شدم .

بخش سیاست تبیان


منبع : مهر