تبیان، دستیار زندگی
گردشگران با هر دلیلی که سفر می کنند یک موضوع مشترک را در هر سفر تجربه خواهند کرد. آن هم تهیه ارز کشور مقصدشان است. بنابراین باید نکاتی را درباره ارز و تبدیل آن بدانید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فوت و فن تبدیل ارزهای خارجی


گردشگران با هر دلیلی که سفر می کنند یک موضوع مشترک را در هر سفر تجربه خواهند کرد. آن هم تهیه ارز کشور مقصدشان است. بنابراین باید نکاتی را درباره ارز و تبدیل آن بدانید.

فوت و فن تبدیل ارزهای خارجی

آشنایی با ارزها

آشنایی با ارز کشور مقصد یک ضرورت است. بهترین روش جست و جو کردن در اینترنت خواهد بود. شما باید نام و علامت اختصاری ارز رایج کشور مقصد را به خوبی بشناسید. اما به این موضوع اکتفا ‌نکنید و سری به صرافی های معتبر کشور بزنید و سعی کنید این پول و تنوع آن را از نزدیک ببینید.

اگر دسترسی به صرافی امکانپذیر نبود می توان از همان دنیای مجازی استفاده کنید و تصاویری از پول رایج کشور مقصد خود را ببینید. توجه داشته باشید که تنوع اسکناس و مسکوکات آن کشور را خوب به خاطر بسپارید.

اگر به هر دلیلی این امکان برای شما فراهم نشد بهترین روش سئوال کردن در مورد پول رایج کشور مقصد از آژانس های مسافرتی معتبر یا آژانس مورد استفاده خودتان خواهد بود، یقین داشته باشید که مدیران و مشاوران این آژانس های گردشگری بهترین راهنمای شما هستند.

حتی اگر هیچ یک از موارد بالا در دسترس نیست و قصد دارید خودتان سفرتان را برنامه ریزی کنید حتما باید برای دریافت ویزا به سفارتخانه کشور مقصدتان سری بزنید همین زمان بهترین فرصت را به شما خواهدداد.  پس از انجام امور اداری خود سری به  قسمت فرهنگی آن سفارت بزنید و طلب کمک کنید. مطمئن باشید که آنها با رویی باز و گشاده شما را راهنمایی خواهند کرد.

به کمک کارکنان سفارت با واحد پول کشور مطبوعشان آشنا شوید و راه و روش شناختن اسکناس های اصلی با غیر اصل را بپرسید.

بنابراین هنگام دریافت ویزا هم بهترین شرایط برای کسب اطلاعات شماست این فرصت را هرگز از دست ندهید تا در هنگام سفر و اقامت در کشور مقصد به سادگی پول های خود را هزینه کنید و از سفرتان لذت ببرید.

تورم و ارزش پول کشور مقصد

با کمی تحقیق چه در جراید یا اینترنت سعی کنید در مورد اقتصاد کشور مورد نظر خود اطلاعاتی هرچند ابتدایی به دست آورید تا با این روش بتوانید تخمینی از هزینه های خود در طول این سفر داشته باشید.

بهترین کار استفاده از وب سایت بانک های کشور مبداء خواهد بود با این روش می توانید ارزش برابری واحد پول کشور مقصد را با پول کشور مبداء مقایسه کرد و با توجه به آن می توانید تصمیم به استفاده از ارز واسطه یا پول رایج همان کشور را از ابتدای سفرتان بگیرید.

از سوی دیگر با توجه به ارزش تبادل این ارزها با یکدیگر می توانید به میزان لازم ارز تهیه کنید و همراه خود ببرید اما این کار بهترین اطلاعات را بطور ناخواسته در اختیار شما خواهد گذاشت و آنهم میزان برابری پول کشور مقصد با ارزهای معتبر دیگر جهان و ارزهای واسطه مثل دلار و یورو خواهدبود.

آشنایی با لغات صرافی و بانک ها

اگر به کتابفروشی های محل سکونت خود مراجعه کنید حتما تعداد زیادی کتاب های راهنما درباره آموزش زبان کشور مورد نظر خود در هنگام سفر خواهید یافت بنابراین همراه داشتن یکی از این کتاب ها شاید بسیاری از مشکلات احتمالی شما را از پیش برطرف کند.

اما در غیر این صورت باز این دنیای مجازی است که شما را در دهکده جهانی یاری و همراهی خواهد کرد بنابراین حتما سعی کنید کلمه صرافی را در زبان کشور مقصد خود بیابید و آن را به خاطر بسپارید یا در دفتر یادداشت همراهتان یادداشت کنید.

در همین حال سعی کنید نام بانک های معتبر آن کشور را یادداشت کنید همانطور که می دانیم اکثر بانک های خارج از ایران خصوصی هستند و میزان محبوبیت و اعتبار آنها متفاوت خواهد بود بنابراین سعی کنید نام معتبرترین و محبوبترین را بیابید و همراه داشته باشید

اکثر بانک ها و صرافی های معتبر در سطح جهان پس از کنترل ارز پرداختی شما و تبدیل آن به پول رایج کشورشان یک رسید به شما می دهند که سریال اسکناس های پرداختی شما و همچنین اسکناس های دریافتی شما کاملا روی آن قید شده است و حتی شماره معامله انجام شده و تاریخ و زمان آن نیز قابل روئیت خواهد بود، در حفظ و نگهداری همه این رسیدها باید دقت کنید

نکات مهم هنگام سفر

1.اگر با تورهای گردشگری سفر می کنید تا زمان اقامت در هتل نیازی به پول ندارید چون کلیه خدمات به عهده آژانس مسافرتی شماست. اما اگر انفرادی سفر کرده اید از همان لحظه ورود به کشور مقصد شما نیاز به استفاده از پول رایج آن کشور را دارید.

2.به یاد داشته باشید وقتی از هواپیما پیاده شدید و از قسمت کنترل پاسپورت عبور کردید با تعداد زیادی صرافی مواجه خواهید شد از این رو کمی حوصله کنید و به همه تابلوهای قیمت این صرافی ها خوب دقت کنید. معمولا آنها با اختلاف خیلی اندکی نرخ تبدیل ارزها را با یکدیگر روی تابلوها نوشته اند. پس بهترین را انتخاب کنید و تنها مبلغ مورد نیاز اولیه خود را تبدیل کنید. چون این صرافی ها معمولا چند درصدی ارز همراه شما را ارزانتر از قیمت واقعی خواهند خرید. بنابراین فقط به میزان مورد نیاز خود برای رسیدن تا هتل، ارز تبدیل کنید نه بیشتر.

3.در سطح شهر با توجه به اطلاعات قبلی خود فقط در بانک های معتبر و صرافی های متعبر پول خود را تبدیل کنید و هرگز به دیگران در این باره اعتماد نکنید. به یادداشته باشید که حتما شخصا این کار را انجام دهید.

4. اکثر بانک ها و صرافی های معتبر در سطح جهان پس از کنترل ارز پرداختی شما و تبدیل آن به پول رایج کشورشان یک رسید به شما می دهند که سریال اسکناس های پرداختی شما و همچنین اسکناس های دریافتی شما کاملا روی آن قید شده است و حتی شماره معامله انجام شده و تاریخ و زمان آن نیز قابل روئیت خواهد بود، در حفظ و نگهداری همه این رسیدها باید دقت کنید. با در دست داشتن این رسید هرگز نگران مشکل ساز شدن این تبدیل نباشید. حتی اگر کسی ادعای اصل نبودن پول پرداختی شما را داشت بدون هیچ نگرانی از او بخواهید به پلیس تلفن بزند چون شما هیچ مشکلی نخواهید داشت و راه کلاهبرداری از شما بسته شده است.

فوت و فن تبدیل ارزهای خارجی

چند نکته طلایی

1. هنگام دریافت باقی پول خود از فروشگاه ها از سلامت آنها کاملا مطمئن شوید و با معیارهای خود آنها را بازرسی کنید. البته این کار را بیشتر برای اسکناس های درشت انجام دهید چون این اسکناس ها هستند که مورد سوء استفاده قرار خواهند گرفت.

2. برای خرید خود از فروشگاه های سطح شهر هرگز از ارز واسطه استفاده نکنید حتی اگر این فروشگاه قابلیت این کار را داشته باشد در نظر داشته باشید که این فروشگاه ها ارز شما را بسیار ارزان تر از نرخ واقعی محاسبه خواهند کرد.

3. همیشه روزانه و به میزان نیاز خود ارز را تبدیل کنید چون هر روز قیمت ها متفاوت خواهند بود. البته این کار نکته مثبت دیگری هم برای شما خواهد داشت و آن هم امنیت پول شما هنگام گشت و گذار در سطح شهر است و سودجویان هرگز به دنبال شما نخواهند بود.

4. هرگز در لابی هتل اقدام به تبدیل ارز نکنید و اگر انفرادی سفر می کنید مبلغ هتل را با پول رایج کشور مقصد خودتان پرداخت کنید نه با ارز واسط مثل دلار یا یورو.

5. سعی کنید در ساعات اداری ارز مورد نیاز خود تبدیل کنید که بهترین زمان برای این کار اواسط روز یعنی بین ساعت 11 تا 14 خواهد بودو با این کار قیمت واقعی را خواهید داشت و از تبدیل ارز واسط خودتان در روزهای تعطیل جدا خودداری کنید شما می توانید روزهای تعطیل را با استفاده از تقویم داخل اتاق خود شناسایی کنید.

6. هنگام گشت و گذار در سطح شهر به تابلوهای صرافی ها کاملا دقیق باشید و تغییرات را زیر نظر بگیرید تا از قیمت روزانه خبر داشته باشید.

7. در انتهای سفر خود اگر پول رایج کشور مقصد را داشتید حتما آن را به ارزهای معتبر دیگر مثل دلار و یورو تبدیل کنید چون ممکن است پول آن کشور در کشورتان متقاضی نداشته باشید یا اینکه بسیار ارزانتر از ارزش واقعی آن خریدار داشته باشد.

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از کشکول