تبیان، دستیار زندگی
شاید ترجیح بدهید در تعطیلات نوروزی امسال قید اتوبوس و قطار و هواپیما و حتی اتومبیل شخصی تان را بزنید و یک سفر متفاوت داشته باشید. پیشنهاد ما قطعا تجربه دوچرخه سواری است!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دور ایران با دوچرخه


شاید ترجیح بدهید در تعطیلات نوروزی امسال قید اتوبوس و قطار و هواپیما و حتی اتومبیل شخصی تان را بزنید و یک سفر متفاوت داشته باشید. پیشنهاد ما قطعا تجربه دوچرخه سواری است!

سفر با دوچرخه

جاده های زیادی در کشور هستند که به شما امکان دوچرخه سواری لذتبخشی را می دهند. از جاده چالوس گرفته تا اسالم به خلخال و حتی جاده های سمنان به مازندران که کوه و دریا و کویر را یک جا دارند.

اما سفر با دوچرخه بدون دانستن فوت و فن این کار عملا غیر ممکن است. بنابراین اگر آماتور هستید، بهتر است امسال برای دستگرمی در مسیرهای نزدیک تجربه کسب کنید و بعد مقدمات سفر خارج از شهرتان را فراهم کنید.

سفر با دوچرخه به 4 گروه اصلی تقسیم می شود:

1- سفر یک روزه طولانی: این نوع سفر در واقع سفر با دوچرخه به حساب نمی آید ولی یک روز کامل دوچرخه سواری کردن را در بر می گیرد. معمولا مسافت این سفرها در محدوده 100 الی 160 کیلومتر است که در مدت زمان 24 ساعت انجام می شود.

2- سفر حمایت شده: این نوع، تورهایی هستند که بار شما (غذا، لباس، تجهیزات شب مانی و ...) به کمک وسیله ای به نقاط مختلفی که در مسیر مشخص شده حمل می شود و شما فقط دوچرخه خودتان را می رانید. مثلا خانواده با اتومبیل تا محل استقرار می روند و شما با دوچرخه می رانید تا با کمی فاصله به آنها برسید. به این ترتیب شما مجبور نیستید تمام وسایل و لوازم را روی دوچرخه خود حمل کنید و با آسودگی رکاب می زنید و از مناظر لذت می برید.

3- سفر کارت بانکی: این نوع سفر که گاهی سفر سبک نیز گفته می شود زمانی است که شما سوار دوچرخه می شوید و هیچ لوازم و وسایلی همراهتان نمی برید به جز یک کارت بانکی پر از پول تا در مسیر هر جا لازم شد، تجهیزات بخرید یا شب در هتل اقامت کنید.

4- سفر خودحمایتی: این مجهزترین شکل سفر است که در آن شما همه لوازم و وسایلی را که برای حفظ بقا لازم دارید بر روی دوچرخه حمل می کنید. مثل غذا، لباس، چادر، اجاق پخت و پز سفری و ... در این نوع سفر شما معمولا یا تنها هستید یا به همراه یکی دو نفر از دوستان راهی می شوید. این نوع سفر امروزه از مشهورترین نوع سفر با دوچرخه به حساب می آید.

بیشتر مشکلات روانی سفر با دوچرخه از عواملی مثل ترس، تنهایی، احساس ناتوانی، نا امیدی و خستگی ناشی می شود. به همین دلیل گفته می شود که ابتدایی ترین مسئله در سایکلوتوریسم یا سفر با دوچرخه تشکیل تیم هم رکاب می باشد که البته کاری بسیار دشوار است

چی ببریم؟

وسایل و ملزومات سفر با دوچرخه را می توان به هفت بخش اصلی تقسیم نمود. هر کدام از این بخش ها در جای خود از اهمیت بالایی برخوردارند.

بخش اول: پوشاک و لوازم بهداشتی

بخش دوم: لوازم یدکی و ابزارهای مرتبط

بخش سوم: تجهیزات کمپینگ و شب مانی

بخش چهارم: تجهیزات ایمنی

بخش پنجم: کیف کمک های اولیه

بخش ششم: لوازم پخت و پز و غذاخوری

بخش هفتم: مواد غذایی و آب.

درباره لباس تقریبا همه می دانیم که چه چیزی نیاز داریم اما درباره تجهیزات باید تیوب یدک، لاستیک یدک، سیم ترمز و سیم دنده، زنجیر، پره اضافی، باطری قلمی برای چراغ، ست یدک لقمه ترمز، روغن و گریس، آچارهای آلن، پیچ گوشتی، آچار پره آچار بکسل مربوط و آچار گیو، تلمبه و لوازم پنچر گیری ( وصله، سمباده نرم، چسب، تایلیور) را در لیست خود قرار دهید.

برای شب مانی هم به چادر، کیسه خواب، زیر انداز ضد آب، پتوی سبک، بالشت بادی و روشنایی سقفی چادر نیاز خواهید داشت.

درباره لوازم ایمنی هم این موارد را به خاطر بسپارید: سوت، باتوم، چراغ جلو و عقب دوچرخه، کلاه ایمنی، جلیقه شب نما، بوق، قفل دوچرخه، قطب نما و نقشه مسیر، دستگاه جی پی اس، کارت شناسایی و کارت مشخصات فردی، آدرس و شماره تماس.

مشکلات دوچرخه سواری

سفر با دوچرخه سه نوع مشکل در پی دارد. مشکلات مربوط به دوچرخه، مشکلات جسمی ناشی از دوچرخه سواری و مشکلات روحی این نوع سفر. بیشتر مشکلات روانی سفر با دوچرخه از عواملی مثل ترس، تنهایی، احساس ناتوانی، نا امیدی و خستگی ناشی می شود. به همین دلیل گفته می شود که ابتدایی ترین مسئله در سایکلوتوریسم یا سفر با دوچرخه تشکیل تیم هم رکاب است که البته کاری بسیار دشوار است اما باعث برطرف شدن بسیاری از مشکلات روحی حین سفر خواهد شد.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از: سایکلوتوریسم، سفر با دوچرخه، هم رکاب