تبیان، دستیار زندگی
اگر ورزش را خبرسازترین حوزه خبری کشور ندانیم بی شک یکی از خبرساز هاست که کوچک ترین اتفاق ورزشی به زودی رسانه ای می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورزش در سالی که گذشت


اگر ورزش را خبرسازترین حوزه خبری کشور ندانیم بی شک یکی از خبرساز هاست که کوچک ترین اتفاق ورزشی به زودی رسانه ای می شود.


خولیو ولاسکو (سمت راست) - کارلوس کرش( سمت چپ)

سال 90 به واپسین لحظه های خود نزدیک شده است و شاید ابتدای سال 90 کسی هیچکس نمی توانست باور کند در این سال مهمترین اتفاقات سال در حوزه ورزش رخ خواهد داد تا حتی اتفاقات مربوط به اختلاس نیز برای چند روزی زیر غبارحواشی ورزش مسکوت بماند.

کی روش، ولاسکو ورزش جهانی

تنها دو روز پس از پایان تعطیلات نوروزی سال 90 دو سرمربی بزرگ شناخته شده جهان همزمان با یکدیگر وارد ایران شدند تا هدایت تیم های ملی فوتبال و والیبال کشورمان را برعهده بگیرند. هر دو از همان روزها کار خود را آغاز کردند و به موفقیت های چشمگیری نیز دست یافتند. کی روش سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان موفق شد سالی بدون شکست را برای فوتبالدوستان رقم بزند تا انتظارات بار دیگر از فوتبال بیشتر شود و همگان صعودی بدون مشکل  به جام جهانی را از کی روش طلب کنند. ولاسکو اما کار بزرگ تری را انجام داد و توانست اولین قهرمانی آسیایی تیم ملی والیبال ایران را به ارمغان بیاورد و در جام جهانی نیز بزرگانی چون لهستان، صربستان و آرژانتین را زمینگیر کند تا یک شبه محبوب ایرانیان شود.

پرواز ابدی اسطوره

یکی از تلخ ترین اتفاقات سال 90 در ماه خرداد رقم خورد و ناصر حجازی که واپسین روزهای درمانش را سپری می گیرد ناگهان عرصه را خالی کرد و برای همیشه از مقابل چشم ها دور شد تا شوکی بزرگ به اهالی ورزش وارد شود. خبر فوت ناصر حجازی باعث شد تا ستون ورزش بلرزد و جای خالی او تا سالهای سال احساس خواهد شد.

برکناری دایی از پرسپولیس

درگیری دایی با حبیب کاشانی نیز یکی از آن اتفاقاتی بود که چندین هفته رسانه ها را تحت تاثیر خود قرار داد و باعث شد علی دایی برای اعاده حیثیت در برنامه نود حضور پیدا کند و تمام انتقادات را از سرپرست بخت باشگاه پرسپولیس انجام دهد. پس از آن حبیب کاشانی حمید استیلی را به عنوان نفر اول کادر فنی پرسپولیس انتخاب کرد تا اتفاقات جالب تری رخ دهد تا شعار علی دایی در تمامی ورزشگاه ها و سالن های ورزشی شنیده شود. این شعار که برای هو شدن حمید استیلی استفاده می شد به کنسرت ها و اماکن دیگر هم رسید تا علی دایی نامی آشنا در حوزه های مختلف باشد.

یکی از اتفاقاتی که باعث شد کشور چند روزی در شوک فرو رود قتل قوی ترین مرد جهان بود که قربانی و جنون عصبانیت پسر بچه ای شود و جانش را به غیر قابل باور ترین صورت ممکن از دست بدهد.

از قهرمانی تا مهماندوست

تکواندو در سال اخیر یکی از پرحاشیه ترین و در عین حال موفق ترین رشته های ورزشی ایران به شمار می رود.فدراسیون تكواندو كه با ثبات مدیریت همراه بوده با ادامه برنامه‌ریزی‌های قبلی توانست روند موفقیت خود را ادامه دهد اما سال 90 سالی بود كه شاید هیچ گاه از اذهان عمومی پاك نشود.

در روز 16 اردیبهشت سال 90 تیم تکواندو کشورمان توانست برای نخستین بار در تاریخ ورزش ایران با سه مدال طلا، یک نقره و دو برنز به عنوان قهرمانی جهان دست یابد تا به سلطه کره ای ها در این رشته ورزشی پایان دهد.

این در حالی بود که که کره جنوبی در تمام ادوار گذشته (19 دوره ) قهرمان شده بود و به دنبال این بود تا بیستمین قهرمانی خود را در خاک خودش جشن بگیرد.

در ادامه این رشته ورزشی نیز از حاشیه ها در امان نماند و دست خوش تغییرات در کادر فنی شد تا بسیاری از کارشناسان نگران این رشته مدال آور در المپیک شوند. دلیل کناره گیری رضا مهماندوست از کادر فنی را اعتراض به مسائل مالی عنوان کردند.

روح الله داداشی

قتل قوی ترین مرد ایران

یکی از اتفاقاتی که باعث شد کشور چند روزی در شوک فرو رود قتل قوی ترین مرد جهان بود که قربانی و جنون عصبانیت پسر بچه ای شود و جانش را به غیر قابل باور ترین صورت ممکن از دست بدهد.روح الله داداشی که اتفاقا نوروز همان سال مهمان برنامه صندلی داغ بود بیش از گذشته مورد توجه رسانه ها قرار گرفت تا خبر به قتل رسیدنش هم سخت باشد هم غیر قابل باور.

شکستن رکورد رضازاده توسط بهداد سلیمی

حسین رضازاده حدود یک دهه مهمان سکوهای نخست جهانی و المپیک بود و تمام رکورد های جهانی و المپیک را جابجا کرد تا اسمش بر سر زبان ها بیفتد و از او به عنوان هرکول نام ببرند.داستان رکوردهای دست نیافتنی رضازاده قوی ترین مرد جهان همچنان ادامه داشت تا اینکه یک ایرانی دیگر از خطه مازندران به نام بهداد سلیمی توانست رکورد رضازاده را جابجا کند تا افتخار زرین دیگری در ورزش کشورمان به ثبت برسد و سلیمی قوی ترین مرد جهان نام گرفت.

یک شادی پس از گل توانست تعداد ارسال پیامک را از آن خود کند و بزرگترین پرونده قضایی - اقتصادی کشور تاریخ کشور را از خاطره ها ببرد تا بازیکنان نامبرده شده سخت ترین روزهای زندگی شان را تجربه کنند.

زشت ترین برد پرسپولیس

جنجالی ترین اتفاق ورزش ایران در سال 90 در رشت و در جریان بازی پرسپولیس - داماش گیلان رخ داد. آنچه بین شیث رضایی و محمد نصرتی رخ داد تا مدت ها حجم قابل توجهی از اخبار رسانه ای را به خود اختصاص داد و این در حالی بود که نظر می رسید به دلیل عبور از خط قرمزها رسانه ها اجازه پوشش چنین اتفاقی را ندارند.

یک شادی پس از گل توانست تعداد ارسال پیامک را از آن خود کند و بزرگترین پرونده قضایی - اقتصادی کشور تاریخ کشور را از خاطره ها ببرد تا بازیکنان نامبرده شده سخت ترین روزهای زندگی شان را تجربه کنند.

پایان سوبله چوبله و قهرمانی جام حذفی

پیروزی های پیاپی پرویز مظلومی مقابل پرسپولیس یکی دیگر از اتفاقاتی بود که رسانه ها هر از چند گاهی به آن می پرداختند و مظلومی را پرویز سوبله چوبله عنوان می کردند(لقبی که هواداران استقلال به مظلومی داده بودند) تا حمید استیلی جای خود را به مصطفی دنیزلی داد تا هواداران پرسپولیس این بار امیداورانه تر از گذشته داربی های پایتخت را دنبال کنند. آخرین داربی پایتخت اما قصه ای متفاوت با سایر بازی ها داشت و در حالی که آبی ها داشتند خودشان را همچون گذشته آماده جشن و پایکوبی می کردند این دنیزلی بود که توانست با تعویض های خوب و به موقع و درخشش ایمون زاید بازی دو ب صفر باخته را به پیروزی سه بر دو تغییر دهد تا شکستی تلخ در پرونده مظلومی درج شود.

این شکست باعث شد تا استقلال از صدر جدول فاصله بگیرد اما استقلالی ها توانستند قبل از اتمام سال جام حذفی را از

آن خود کنند تا اولین قهرمانی استقلالی ها در سال 90 رقم خورده باشد.

رضا سیگاری

بخش ورزشی تبیان