تبیان، دستیار زندگی
در کوچه، دست‌هایت را ها کن و وقتی خیس از باران و برف به خانه رسیدی، به گرمای لذت بخش آن پناه ببر و چای گرم بنوش و از پشت شیشه‌های سرد، زمستان را نگاه کن؛ که ماندنی نیست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهران یک هیتر بزرگ است

خورشید

در کوچه، دست‌هایت را ها کن و وقتی خیس از باران و برف به خانه رسیدی، به گرمای لذت بخش آن پناه ببر و چای گرم بنوش و از پشت شیشه‌های سرد، زمستان را نگاه کن؛ که ماندنی نیست.

هیچ فصلی ماندنی نیست نه بهار و پاییز زیبا و نه تابستان، با التهاب کلافه‌کننده‌اش که حتماً سرمایی‌ها آن گرما را بیش‌تر دوست دارند و گرمایی‌ها زمستان را.

برای سرمایی‌ها

زندگی در سرزمین چهار فصل، یعنی باید از همه‌ی فصل‌ها لذت ببری. حالا اگر سرما را دوست نداری می‌توانی با پوشیدن لباس‌های مناسب و گرم و تغذیه‌ی مناسب دمای بدنت را بالا ببری تا زمستان برایت دلپذیرتر بگذرد.

به ‌همین خاطر سؤال‌هایی در این‌باره با فاطمه علی‌محمدی، کارشناس سلامت منطقه‌ی دو شهرداری تهران است در میان می‌گذاریم.

می‌گویند بعضی‌ها سرمایی‌اند و بعضی‌ها گرمایی، حالا آیا مصرف مواد خوراکی تأثیری در گرم نگه داشتن بدن در سرمای زمستان دارند تا زمستان دلپذیرتر بگذرد؟

بله، مصرف برخی مواد غذایی در فصل زمستان، باعث افزایش مقاومت و حفظ تعادل گرمای بدن می‌شود.

در فصل پاییز و زمستان، به دلیل سرد بودن هوا، نیاز به مایعات بیش‌تر است.

ولی همیشه شنیده‌ایم که این مسئله درباره‌ی تابستان صدق می‌کند؟

بدن برای حفظ گرمای درونی خود، انرژی زیادی مصرف می‌کند و همین افزایش مصرف انرژی باعث تبخیر شدن آب بدن می‌شود و آب بدن کاهش می‌یابد. برای همین، مصرف آب، آبمیوه طبیعی و چای گرم، می‌تواند مایعات از دست رفته‌ی بدن را تأمین کند.

چه‌طور و با کدام رژیم می‌توانیم بدن‌مان را گرم نگه داریم؟

خرما منبع خوبی از پتاسیم و فیبر است که وقتی با مغز گردو و بادام همراه می‌شود به گرمای بدن کمک می‌کند.

ماده‌ی دیگر، شکلات است که به دلیل آنتی اکسیدان بالا، مقاومت بدن را بالا می‌برد. اما نوجوانان توجه داشته باشند مصرف شکلات، باعث افزایش وزن‌شان نشود. پس بهتر است از انواع تیره‌ و خالص آن استفاده کنند.

در ضمن به دلیل سرمای زیاد و کم بودن نور خورشید کمبود ویتامین «دی» احساس می‌شود. مصرف ماهی و مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب مثل امگا3 ( تخم مرغ و انواع مغزها) این کمبود را جبران می‌کنند.

مورد دیگر، مصرف ماست است که به دلیل کشت باکتری‌های فعال، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و مصرف ترکیب آب و عسل و لیمو ترش، علاوه بر افزایش مقاومت بدن، موجب پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی هم می‌شود.

برای گرمایی‌ها

چشم به آسمان دارند تا باران و برف ببارد. وقتی خبرها می‌گویند همه‌ی شهرهای اطراف تهران برف آمده، نگران می‌شوند. با سازمان هواشناسی تماس گرفتیم و از کارشناسی که نامش را به ما نگفت پرسیدیم.

چرا تهران کم برف می‌بارد؟

چون تهران گرم است.

این روزها هم که هوا خیلی سرد شده اما کمتر برف می‌بینیم؟

سردی هوا، دلیل بارش برف نیست. شهر تهران مثل یک هیتر (بخاری) عمل می‌کند. آسفالتِ خیابان‌ها، بخاری‌های گازی و دیگر وسایل گرم کننده‌ی خانه‌ها، کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی و... همه مثل رادیاتور خانه عمل می‌کنند، تهران را تبدیل به هیتر کرده‌اند ولی در مقیاس خیلی بزرگ.

هواشناسی تا چند روز آینده را می‌تواند پیش بینی کند؟

تا هفت روز... سیستم هوا این طور است. شارع آزاد است، بازی در می‌آورد، نمی‌شود دقیق گفت...

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:همشهری(نفیسه مجیدی‌زاده)

مطالب مرتبط:

هدیه‌ای برای نرگس

لوکیشن ؛ جایگزین جلوه های ویژه شد

همیشه چیزی برای نوشتن دارم

من یک نویسنده‌ی خوش‌شانس هستم

پرستویی به دنبال رسم پرواز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.