تبیان، دستیار زندگی
هاورکرافت بدون مزاحمت نیروی درگ آب می‌تواند آزادانه بر روی آب حرکت كند و به سرعتی بیش از سرعت حرکت قایق‌ها دست یابد. سریع‌ترین کشتی‌های جهان می‌توانند با سرعت مطمئنه حدود شصت کیلومتر بر ساعت حرکت كنند؛ در صورتی که هاورکرافت مسافربری، SR.N4 با سرعتی معادل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه‌چیز درباره هاورکرافت


هاورکرافت در حقیقت بر روی بالشتکی از هوا حرکت می‌كند.


قوانین مسابقات چتر نجات، هاورکرافت و گلایدر

هاورکرافت بدون مزاحمت نیروی درگ آب می‌تواند آزادانه بر روی آب حرکت كند و به سرعتی بیش از سرعت حرکت قایق‌ها دست یابد. سریع‌ترین کشتی‌های جهان می‌توانند با سرعت مطمئنه حدود شصت کیلومتر بر ساعت حرکت كنند؛ در صورتی که هاورکرافت مسافربری، SR.N4 با سرعتی معادل 120 کیلومتر بر ساعت به راحتی حرکت می‌كند.

در شکل زیر یک هاورکرافت را مشاهده می کنید:

نقاط نشان داده شده در این شکل عبارتند از:
1- ملخ هاورکرافت: نیروی پیش‌ران هاورکرافت به وسیله ملخ‌های آن تأمین می‌شود؛ درست مانند هواپیماهای ملخی

2- باله عقبی

3- موتور از نوع توربین گاز

4- فن مربوط به بالشتک هوا

5- پارچه ضد آب

6- محل استقرار خودرو

7- محل نشستن مسافرها

8- کابین مسافرها

9- اتاق کنترل

باله‌های عقبی هاورکرافت وظیفه کنترل و تعویض جهت حرکت هاورکرافت را برعهده دارند. خود ملخ‌های هاورکرافت نیز معمولاً قابل چرخشی‌اند. موتورهای چرخاننده ملخ‌ها، علاوه بر ملخ‌ها چهار عدد فن بسیار قوی را نیز به چرخش درمی‌آورند. این فن‌ها با سرعتی بیش از پانصد دور در دقیقه به چرخش درمی‌آیند و هوا را به داخل بالشتک زیر هاورکرافت می‌دمند. این هوا باید به قدری دمیده شود تا وزن کل هاورکرافت را تحمل كند. اتاق کنترل یک هاورکرافت بزرگ، چیزی است مابین کابین خلبان هواپیما و اتاق کنترل کشتی. تمامی وسائل مورد نیاز برای کنترل هاورکرافت در این بخش قرار دارند.

هاورکرافت‌ها نسبت به کشتی‌ها با آرامش بیشتری حرکت می‌کنند؛ زیرا هاورکرافت‌ها بر بالای سطح موج‌ها حرکت می‌کنند و مانند کشتی‌ها با آنها برخورد نمی‌کنند تا دچار تکان‌های ناگهانی بشوند. حرکت بالای سطح موج‌ها به دلیل وجود بالشتک هواست. همان‌گونه که در شکل زیر مشاهده می‌کنید، بالشتک هوا باعث می‌شود هاورکرافت با سطح آب کمی فاصله بگیرد.

گفتنی است که نوعی قایق نیز در آلمان در حال ساخت است به نام ایرفویل. این قایق دارای بال‌هایی مشابه بال‌های هواپیما در کنار خود است که به قایق این امکان را می‌دهد که مقدار کمی نسبت به سطح آب ارتفاع بگیرد

برای درک بهتر نحوه عملکرد هاورکرافت، یک قوطی ماست بردارید، کف آن را سوراخ کنید و سر یک سشوار را در آن فرو کنید. با روشن شدن سشوار، مشاهده خواهید نمود که ظرف از میز کمی فاصله می‌گیرد. دقت کنید که این آزمایش را هرگز! در مجاورت آب انجام ندهید! زیرا بسیار خطرناک خواهد بود و احتمال برق گرفتگی وجود خواهد داشت.


باشگاه كاربران تبیان ـ‌ ارسالی از: sapa188