تبیان، دستیار زندگی
رعایت نکات بهداشتی در همه حال لازم است اما دلیل این که ما برای سفر کردن بر در نظر گرفتن بیشتر این نکات تاکید می‌کنیم کم شدن مقاومت بدن در سفر است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه‌های بهداشتی هنگام سفر


رعایت نکات بهداشتی در همه حال لازم است اما دلیل این که ما برای سفر کردن بر در نظر گرفتن بیشتر این نکات تاکید می‌کنیم کم شدن مقاومت بدن در سفر به‌واسطه کم‌خوابی، راه طولانی و خسته‌کننده، کمی استراحت، شرایط آب و هوایی متفاوت مقصد سفر و تهیه غذا از منابع مختلف در شهر‌هایی بجز محل زندگی شماست.

سفر، بهداشت در سفر

* استفاده از غذاهای ناسالم و فاسد شده اصلی‌ترین علت مسمومیت در سفر است. بعضی‌ها ترجیح می‌دهند برای تغذیه در سفر، غذا را از محل زندگی‌شان ببرند که در این صورت این غذاها نباید از غذاهای فاسدشدنی مثل گوشت خام، تخم‌مرغ خام و فرآورده‌های لبنی باشند و اگر اصرار دارید آنها را حمل کنید باید از یخدان استفاده کنید.

* شما همیشه نمی‌توانید غذاهای مسموم را از طریق بو و مزه ناخوشایندشان تشخیص دهید و در برخی موارد این غذاها بو یا مزه بدی ندارند اما ممکن است باعث 24 ساعت مسمومیت و در مواردی حتی مرگ مصرف‌کننده شوند. به همین دلیل، غذاهایی که بیش از 3 روز در یخچال باقی مانده‌اند و غذاهای پخته شده‌ای که بیش از 2 ساعت در هوای معتدل یا بیش از یک ساعت در هوای گرم باقی مانده‌اند را مصرف نکنید.

* در صورتی که قصد استفاده از غذاهای کنسرو شده را دارید مراقب باشید که قوطی‌ها برآمده یا فرورفته نباشند و نشتی یا شکستگی نداشته باشند. قوطی کنسرو را پیش از بازکردن و مصرف، 20 دقیقه بجوشانید. از مصرف مواد غذایی سرخ کرده، سنگین و پرحجم هم خودداری کنید.

* در سفر باید از غذاهای آب‌پز با حجم کم استفاده شود. مصرف غذاهای حجیم، چرب و سنگین می‌تواند در طول سفر موجب تهوع و استفراغ مسافران شود، بنابراین بهتر است بیشتر از میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده گردد.

* «ممکنه یه جا بایستی، یخ بخریم!» این همان جمله‌ای است که عمل به آن احتمالا سفر شما را خراب می‌کند. مسافران باید از خرید یخ‌های قالبی در طول سفر خودداری کنند، چراکه منبع آبی تولید این یخ‌ها مشخص نیست و ممکن است این یخ‌ها از آب‌های ناسالم تهیه شده باشند که آلوده به انگل‌هایی است که ممکن است اسهال به همراه داشته باشد.

* مصرف آب آلوده نه تنها ممکن است باعث مسمومیت شود، بلکه امراض دیگری را مانند تب تیفوئید، اسهال، بیماری‌های ویروسی مثل هپاتیت A و B، فلج‌اطفال و حتی وبا موجب می‌شود؛ به همین دلیل در سفر باید تا حد امکان از آب‌معدنی یا آب فریزشده شهری که به مرور زمان ذوب می‌شود استفاده کرد.

در سفر باید از غذاهای آب‌پز با حجم کم استفاده شود. مصرف غذاهای حجیم، چرب و سنگین می‌تواند در طول سفر موجب تهوع و استفراغ مسافران شود، بنابراین بهتر است بیشتر از میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده گردد

* اگر با اتوبوس سفر می‌کنید و تشنه شده‌اید راننده وظیفه دارد لیوان یک‌بار مصرف در اختیار شما قرار دهد، در غیر این صورت باید از لیوان شخصی‌تان استفاده کنید اما به هیچ وجه از لیوان‌های معمولی پلاستیکی یا شیشه‌ای در اتوبوس استفاده نکنید.

* در بین راه در دستشویی‌ها از صابون جامد استفاده نکنید و به جای آن از صابون مایع برای شستن دست‌ها استفاده کنید.

* اگر دست‌تان به دستگیره دستشویی یا به جاهایی که از تمیز بودن آنها مطمئن نیستید، برخورد کند، دست‌تان را بلافاصله با صابون بشویید.

* در رستوران‌های بین راهی هم رعایت نکات بهداشتی حائز اهمیت است. بهتر است در رستوران از مواد غذایی پخته نشده مثل سالاد و سبزی استفاده نکنید و اگر لیوان یا ظروف یک‌بار مصرف دیگر در اختیارتان قرار گرفت پس از مصرف آنها را با فشار دست بشکنید تا امکان استفاده مجددش برای سودجویان وجود نداشته باشد.

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از بیتوته