تبیان، دستیار زندگی
پیامبر - صلی الله علیه و آله - به اصحاب فرمود: هر گاه بر پیامبر پیشین صلوات فرستادید، نخست به من صلوات بفرستید، سپس به آن‌ها، جز در مورد ابراهیم خلیل - علیه‌السلام - که هر گاه خواستید به من صلوات بفرستید، نخست به ابراهیم خلیل - علیه‌السلام - صلوات بفرستید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آداب صلوات فرستادن


پیامبر - صلی الله علیه و آله - به اصحاب فرمود: هر گاه بر پیامبر پیشین صلوات فرستادید، نخست به من صلوات بفرستید، سپس به آن‌ها، جز در مورد ابراهیم خلیل - علیه‌السلام - که هر گاه خواستید به من صلوات بفرستید، نخست به ابراهیم خلیل - علیه‌السلام - صلوات بفرستید.


صلوات

نخست به ابراهیم صلوات بفرستید!

شب بود، جمعی از اصحاب در محضر رسول خدا - صلی الله علیه و آله - نشسته بودند و از بیانات آن بزرگوار بهره‌مند می‌شدند، آن بزرگوار در آن شب این جریان را بیان کرد و فرمودند:

آن شب که من را به سوی آسمان‌ها به معراج بردند یعنی در شب 17 یا 21 ماه رمضان سال 10 یا 12 بعثت هنگامی که به آسمان سوم رسیدم ، منبری برای من نصب نمودند، من بر عرشه منبر قرار گرفتم و ابراهیم خلیل - علیه‌السلام - در پله پایین عرش منبر قرار گرفته بودند و سایر پیامبران در پله های پایین‌تری قرار داشتند. در این هنگام علی - علیه‌السلام - ظاهر شد که بر شتری از نور، سوار بود و صورتش مانند شب چهارده می‌درخشید، و جمعی چون ستارگان تابان در اطراف او بودند، در این وقت ، ابراهیم - علیه‌السلام - به من گفت :

این (اشاره به علی (علیه‌السلام ) کدام پیامبر بزرگ و یا فرشته بلند مقام است ؟

گفتم : او نه پیامبر است و نه فرشته ؛ بلکه برادرم و پسر عمویم و دامادم و وارث علمم علی بن ابی طالب است .

پرسید: این گروهی که در اطراف او هستند، کیانند؟

گفتم : این گروه ، شیعیان علی بن ابی طالب هستند.

ابراهیم - علیه‌السلام - علاقه‌مند شد که جزء شیعیان علی - علیه‌السلام - باشد به خدا عرض کرد: پروردگارا!من را از شیعیان علی بن ابی طالب - علیه‌السلام - قرار بده .

در این هنگام جبرییل نازل شد و آیه 81 سوره صافات را خواند و ان من شیعته لاءبراهیم .؛ و از شیعیان او در اصول اعتقادات ابراهیم است .

پیامبر - صلی الله علیه و آله - به اصحاب فرمود: هر گاه بر پیامبر پیشین صلوات فرستادید، نخست به من صلوات بفرستید، سپس به آن‌ها، جز در مورد ابراهیم خلیل - علیه‌السلام - که هر گاه خواستید به من صلوات بفرستید، نخست به ابراهیم خلیل - علیه‌السلام - صلوات بفرستید.

پرسیدند: چرا؟

فرمودند: به همین دلیل که بیان کردم ، او آرزو کرد تا از شیعیان علی بن ابی طالب باشد.

امام صادق - علیه‌السلام - فرمود: از پدرم شنید که مردی به پرده خانه کعبه چسبیده و می‌گوید: بار خدایا! رحمت فرست بر محمد، پس پدرم به او فرمود: ای بنده خدا! آن را دنباله بریده مکن ، حق ما را به ستم مبر، بگو: اللهم صل علی محمد و اهل بیته

صلوات جامع

عمار ساباطی گوید:

من نزد امام صادق - علیه‌السلام - بودم ، مردی گفت : اللهم صل علی محمد و اهل بیت محمد امام - علیه‌السلام - به او فرمود: ای مرد! دایره را بر ما تنگ ساختی . آیا نمی‌دانی که اهل بیت همان پنج تن اصحاب کساء هستند و بس ؟

مرد پرسید: چگونه بگوییم ؟

فرمود: بگو: اللهم صل علی محمد و آل محمد تا این که ما و شیعیان ما نیز داخل باشیم .

صلوات ناقص

پیامبر اسلام - صلی الله علیه و آله - فرمودند: بر من صلوات ناقص ‌ نفرستید! پرسیدند: صلوات ناقص کدام است ؟

رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرمودند: این که بگویید: اللهم صل علی محمد و ادامه ندهید، بلکه باید بگویید: اللهم صل علی محمد و آل محمد.

توشه آخرت

حفظ قداست صلوات

نباید که صلوات فرستادن وسیله ای برای کسب شهرت و نیک نامی باشد، صلوات فرستنده نباید بر مردم به خاطر فرستادن صلوات منت بگذارد و بخواهد از این راه مال و جاهی کسب کند، بلکه باید صلوات را از چشمداشت‌های دنیوی دور کند تا مقبول درگاه خدا گردد.

آغاز صلوات بر نام پیامبر

معاویة بن عمار می‌گوید:

در محضر امام صادق - علیه‌السلام - نام برخی از انبیاء را به میان آوردم و بر او درود و صلوات فرستادم . امام صادق - علیه‌السلام - فرمود: وقتی نام یکی از پیامبران را بر زبان آوردی ، صلوات را با نام محمد - صلی الله علیه و آله - آغاز کن ، و چنین بگو: علی نبینا و آله و علیه‌السلام .

خود حضرت نیز در ادامه فرمود:

درود خداوند بر محمد و آل او و جمیع پیامبران باد.

از بین برنده نفاق

رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرموده است :

ارفعوا اءصواتکم بالصلاة علی فاءنها تذهب بالنفاق ؛

آواز خود را هنگام فرستادن صلوات بر من بلند کنید؛ زیرا که آن نفاق را خواهد برد.

ذکر دنباله صلوات

امام صادق - علیه‌السلام - فرمود:

از پدرم شنید که مردی به پرده خانه کعبه چسبیده و می‌گوید:

بار خدایا! رحمت فرست بر محمد، پس پدرم به او فرمود: ای بنده خدا! آن را دنباله بریده مکن ، حق ما را به ستم مبر، بگو: اللهم صل علی محمد و اهل بیته

نسب آل محمد (صلی الله علیه و آ له)

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:

صلوات ناقص (بدون ذکر آل محمد) برای من بر زبان نیاورید؛ بلکه به اهل بیت من نیز صلوات بفرستید و در هنگام صلوات آنان را نادیده نگیرید؛ زیرا تمام نسب‌ها در قیامت قطع می‌شود مگر نسب من .

چون یکی از شما می‌خواهد در نماز تشهد بخواند باید بگوید: بار خدایا! بر محمد و آل محمد - علیهم السلام - درود بفرست ، و بزرگی و کرامتی که به آنان داده ای جاوید و پیوسته بدار، و بر آنان رحم فرمای چنان : بر ابراهیم و آل ابراهیم - علیه‌السلام - درود فرستاده ای و کرامتشان را جاوید داشته ای و بر آن رحم کرده ای که تو ستوده و بزرگواری .

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:

کسی که بر من صلوات بفرستد؛ ولی بر آل من صلوات نفرستد، بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد.

پیامبر - صلی الله علیه و آله - به اصحاب فرمود: هر گاه بر پیامبر پیشین صلوات فرستادید، نخست به من صلوات بفرستید، سپس به آن‌ها، جز در مورد ابراهیم خلیل - علیه‌السلام - که هر گاه خواستید به من صلوات بفرستید، نخست به ابراهیم خلیل - علیه‌السلام - صلوات بفرستید

صلوات در تشهد نماز

رسول خدا - صلی الله علیه و آله - فرموده است :

اذا تشهد احدکم فی الصلاة فلیقل : اللهم صل علی محمد و علی آل محمد، و بارک علی محمد و علی آل محمد، و ارحم محمدا و آل محمد، کما صلیت و بارکت و ترحمت علی ابراهیم و علی آل ابراهیم انک حمید مجید

آثار صلوات بر محمد و آل او

ابن سنان از امام صادق علیه السلام نقل می‌کند: روزی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به علی علیه السلام فرمود: آیا تو را مژده ندهم ؟

عرضه داشت : بفرمایید، پدر و مادرم فدایت باد! تو همیشه به خوبی مژده دهنده هستی .

حضرت فرمود: جبرییل برای من چیز شگفت آوری آورده .

علی علیه السلام پرسید: چه آورده یا رسول الله ؟

فرمود: به من خبر داد هر گاه کسی از امت من ، بر من صلوات فرستد و به دنبال آن بر اهل بیت من صلوات فرستد برای او درهای آسمان باز خواهد شد و بر او فرشتگان هفتاد بار صلوات فرستند، گر چه گنهکار و بسیار خطا کار باشد. سپس گناهان از او می‌ریزد، چنان که برگ از درخت می‌ریزد. پروردگار تبارک و تعالی می‌فرماید: لبیک ای بنده من و سعدیک !

و به فرشتگان خود می‌فرماید: ای فرشتگان من ! شما بر او هفتاد بار درود فرستادید و من بر او هفتصد صلوات می‌فرستم و چون بر من صلوات فرستد و به دنبال آن صلوات بر من ، نیاورد اهل بیت مرا (و فقط بگوید اللهم صل علی محمد، میان آن و آسمان هفتاد پرده افتد و خداوند بزرگ فرماید: لا لبیک ، لا سعدیک ای فرشتگان من ! دعای او را بالا نبرید، مگر آن که به نبی من ، عترت او را ملحق سازد و بگوید: اللهم صل علی محمد و آل محمد، پیوسته محجوب است تا آن که به من اهل بیتم را ملحق گرداند.

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع :

سایت غدیر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.