تبیان، دستیار زندگی
گم شدن چمدان یکی از کابوس های همیشگی مسافران هواپیما است. کابوسی که گاهی زیاد تعبیر می شود و در کشورهای کمتر پیشرفته معمولا دردسرساز می شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراقب چمدانتان باشید!


گم شدن چمدان یکی از کابوس های همیشگی مسافران هواپیما است. کابوسی که گاهی زیاد تعبیر می شود و در کشورهای کمتر پیشرفته معمولا دردسرساز می شود. اما در فرودگاه های پیشرفته تر، با امکاناتی که در نظر گرفته شده احتمال این اتفاق به صفر می رسد.

مراقب چمدانتان باشید!

هنگام تحویل بار به متصدی و دریافت کارت پرواز برچسبی نواری شکل توسط متصدی شرکت هواپیمایی دور دسته چمدان مسافر چسبانده می شود و برچسب های کوچکی هم از انتهای آن نوار‌ها روی پاسپورت شما چسبانده خواهد شد که در واقع این برچسب های کوچک همان سند مالکیت بارشماست که این بار در فرودگاه مقصد تحویل شما خواهد شد.

زمانی که چمدان توسط نوار نقاله به قسمت بارگیری فرودگاه انتقال داده می شود، بارکد های موجود روی برچسب ها توسط دستگاه ها خوانده شده و دستگاه ها مقصد بار را مشخص خواهد کرد.

البته چند سال است که این سیستم اتوماتیک شده و درصد خطا کمتر از قبل شده است اما هنوز هم گاهی بار مسافران به اشتباه به دیگر هواپیماها منتقل خواهد شد یا به عبارتی گم می شود.

بنابراین هرگز لوازم ارزشمند یا پول خود را داخل چمدان نگذارید چون اگر این چمدان در فروگاه مقصد به شما تحویل نشود مشکل زیادی خواهید داشت.

این رسیدی که به صورت بارکد است و معمولا توسط متصدی شرکت هواپیمایی روی پاسپورت یا بلیت شما چسبانده می شود، در واقع سند مالکیت چمدان و بسته های شماست و حاوی اطلاعات شخصی مسافر از قبیل شماره پرواز، مبداء، مقصد، تاریخ و نام مسافر است. بنابراین هرگز تا زمان گرفتن چمدان و خروج از فرودگاه مقصد آنها را دور نریزید.

اگر چمدان خود را در فرودگاه مقصد دریافت نکردید به قسمت خروجی بروید و از ماموران فرودگاه بخواهید که شما را راهنمایی کنند، اگر به زبان محلی یا زبان انگلیسی تسلط ندارید می توانید از کتابچه راهنمایی که قبلا تهیه کرده اید استفاده کنید. البته با نشان دادن برچسب های مخصوص تحویل بار می توانید منظورتان را به ماموران فرودگاه برسانید

اگر چمدان گم شد...

اگر چمدان خود را در فرودگاه مقصد دریافت نکردید به قسمت خروجی بروید و از ماموران فرودگاه بخواهید که شما را راهنمایی کنند، اگر به زبان محلی یا زبان انگلیسی تسلط ندارید می توانید از کتابچه راهنمایی که قبلا تهیه کرده اید استفاده کنید. البته با نشان دادن برچسب های مخصوص تحویل بار می توانید منظورتان را به ماموران فرودگاه برسانید.

این ماموران شما را به دفتر شرکت هواپیمایی ای که شما از آن استفاده کرده اید راهنمایی خواهند کرد، به یاد داشته باشید که معمولا همه شرکت های هواپیمایی در فرودگاه های مقصدشان دارای دفتر نمایندگی هستند و کارمند ارشد کلیه امور مربوط به آن شرکت هواپیمایی را در فرودگاه مقصد کنترل می کنند؛ اما هستند شرکت هایی که دفتر نمایندگی ندارند بنابراین یک کارگزار در این فرودگاه تعیین کرده اند که دقیقا همان خدمات دفتر نمایندگی شرکتشان را انجام می دهند.

در صورت بروز چنین مشکلی در این دفتر نمایندگی فرمی به مسافر یا دارنده برچسب ها تحویل خواهد شد که مسافر باید آن را کاملا با دقت پر کند، در این فرم اطلاعاتی از قبیل ارزش تقریبی لوازم در چمدان، فرودگاه مبداء، مقصد، شماره پرواز، آدرس محل اقامت در کشور مقصد، شماره تلفن تماس و شماره پارسپورت از مسافر گرفته خواهد شد و پس از انجام مراحل اداری رسیدی که در واقع یک برگ است را تحویل خواهند داد.

مراقب چمدانتان باشید!

اینجاست که کار تمام می شود و معمولا پس از 48 ساعت یا حداکثر 72 دو ساعت از فرودگاه با شما تماس گرفته خواهد شد تا برای دریافت چمدان به فرودگاه مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که وقتی برای گرفتن چمدان به فرودگاه مراجعه می کنید همه رسیدها و اصل پاسپورت را همراه داشته باشید.

برخی از شرکت های هوایی برای جبران مشکل ایجاد شده چمدان یا بار مفقود شده را پس یافتن آن، توسط نماینده ای از طرف شرکت هواپیمایی چمدان را به آدرس مندرج در فرم مخصوص پس از شناسایی مالک تحویل خواهند داد.

اما این خدمات در همه کشورها و برای همه شرکت ها یکسان نیست ولی یک قانون بین همه شرکت ها و خطوط هواپیمایی مشترک است آن هم بیمه شدن چمدان تحویلی شما به قسمت بار است.

به یاد داشته باشید که این بیمه شامل اشیاء قیمتی و اسناد شما نخواهد شد و صرفا جهت جبران بخشی از خسارت شماست نه بیشتر.

چند توصیه مفید و مختصر

فقط به برچسبی كه شركت هوایی در اختیارتان قرار می دهد اكتفا نكنید و خودتان هم در دسته چمدان، یا قسمتی دیگر، اسم خود را بنویسِد.

در بسیاری موارد دسته چمدان می شكند و برچسب مشخصات گم می شود. پس نام و مشخصات خود و آدرس مقصد و مبدا را نوشته و داخل چمدان بگذارید. مسوولان شركت های هوایی مجازند در صورت نبود مشخصاتی روی چمدان، در حضور مامور قانون چمدان را بشكنند تا نشانه ای از صاحب آن پیدا کنند.

خط هوایی موظف است از شروع روز هشتم تا پایان پنجاه و پنجمین روز، در صورت پیدا نشدن چمدان گمشده، هزینه خسارت مسافر را پرداخت كند.

حداكثر خسارت در صورت گم شدن چمدان تا 20 كیلو، به ازای هر كیلوگرم 20 دلار است. در مسیر اروپا حداكثر 400 دلار و در مسیر آمریكا بر اساس مسافت، 640 دلار خسارت پرداخت می شود. البته بلیت های FIRST  کلاس و BISINESS كلاس بر اساس افزایش بار مجاز، خسارات بیشتری دریافت می كنند.

فراوری: الهام مرادی

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از کشکول، آفتاب