تبیان، دستیار زندگی
با گسترش صنعت هوانوردی و تعدد سفرهای هوایی موضوع تاخیر های پروازی یا فاصله بین دو پرواز جهت تعویض هواپیما به امری طبیعی و غیرقابل اجتناب برای مسافران تبدیل شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حق و حقوق شما در سفرهای هوایی


با گسترش صنعت هوانوردی و تعدد سفرهای هوایی موضوع تاخیر های پروازی یا فاصله بین دو پرواز جهت تعویض هواپیما به امری طبیعی و غیرقابل اجتناب برای مسافران تبدیل شده است. دلیل این توقف در فرودگاه هرچه که باشد هم کمی خسته کننده است.

حق و حقوق شما در سفرهای هوایی

به یاد داشته باشید که اگر بیش از نیم ساعت پروازتان تاخیر داشت شما حقوقی دارید که این حقوق با تناسب به مدت زمان تاخیر متفاوت خواهد بود و باید آن را از رئیس ایستگاه شرکت هواپیمایی مورد استفاده خود طلب کنید.

درباره تاخیر های ایجاد شده به دلیل سرویس دهی نا مناسب شرکت های هواپیمایی طبق قوانین بین المللی بطور کلی تاخیر پرواز در فرودگاه مبداء حداکثر تا نیم ساعت از طرف سازمان iata طبیعی شناخته شده است اما بیشتر از آن طبق قوانین بین المللی شرکت های هواپیمایی موظف به پاسخگویی به مسافران و جلب رضایت آنها هستند.

هر یک از شرکت های هواپیمایی فردی را به عنوان رئیس ایستگاه در فرودگاه مبداء یا ترانزیت خواهند داشت که این رئیس مسئول برقراری نظم و هماهنگی کلیه امور مسافران آن شرکت هواپیمایی تجاری در فرودگاه خواهد بود

بر اساس عرف بین المللی همه خطوط هوایی تجاری در سطح جهان در فرودگاه های مبداء و مقصد باید یک ایستگاه داشته باشند یا به عنوان کارگزار خود شرکتی را به مدیریت فرودگاه معرفی کنند.

به یاد داشته باشید که هر یک از شرکت های هواپیمایی فردی را به عنوان رئیس ایستگاه در فرودگاه مبداء یا ترانزیت خواهند داشت که این رئیس مسئول برقراری نظم و هماهنگی کلیه امور مسافران آن شرکت هواپیمایی تجاری در فرودگاه خواهد بود. بنابراین در صورت بروز هرگونه تاخیر ناشی از مشکلات سرویس دهی شرکت هواپیمایی یا به دلیل بدی آب و هوا این فرد باید جهت رفاه حال مسافران اقدام کند این خدمات می تواند از تهیه یک وعده غذایی، محل استراحت، تعویض هواپیما، تهیه بلیت از دیگر خطوط هوایی و انتقال مسافر به هتل و تامین آسایش مسافران است.

اما گاهی تاخیر به دلیل تعویض پرواز است. این گونه توقف ها بین دو پرواز با توجه به بعد مسافت و زمان مسافر به وجود می آید. بنابراین گاهی اوقات مسافران مجبور هستند در یک فرودگاه ترانزیت توقف داشته باشند و دوباره از هواپیمای دیگری برای رسیدن به مقصد خود استفاده کنند.

این تعویض ها یا به دلیل مسافت بسیار طولانی بین مبداء و مقصد مسافران است و یا به دلیل نبودن سرویس های متناوب و یک سره از مبداء تا مقصد مسافران است اما  گاهی اوقات هم برخی از مسافران برای کاستن از هزینه های سفر خود اقدام به استفاده از پروازهای دو تکه می کنند. این گروه از مسافران با توجه به تخفیفات ویژه شرکت های هواپیمایی در برخی از ماه های سال این پروازها را انتخاب می کنند. اما جزو هر گروه که باشد این مسافران به اجبار باید مدت زمان این توقف را در فرودگاه ترانزیت بگونه سپری کنند.

اما کلیدی ترین نکته این است باید به یاد داشته باشیم اگر فقط از یک شرکت هواپیمایی استفاده می کنید شامل امتیازاتی خواهید شد اما اگر از دو شرکت متفاوت استفاده می کنند در واقع امتیازی نخواهید داشت. اگر از یک شرکت هواپیمایی استفاده می کنید و پرواز دو تکه دارید این معمولا با احتساب احتمالات بروز تاخیر و مشکلات غیر متقربه سعی می کند برای این توقف حداقل زمان ممکن را در نظر بگیرد. این توقف ها از حداقل یک ساعت شروع می شود.

پس از تحویل بار به قسمت بار و دریافت کارت پرواز دیگر چمدان های خودتان را تا فرودگاه مقصد نخواهید دید پس به یاد داشته باشید که وسایل ضروری و مورد نیاز خود را همراه داشته باشید و به قسمت بار تحویل ندهید البته وسایلی که مجاز به همراه داشتن آنها هستید

چند نکته مهم

-  پس از تحویل بار به قسمت بار و دریافت کارت پرواز دیگر چمدان های خودتان را تا فرودگاه مقصد نخواهید دید پس به یاد داشته باشید که وسایل ضروری و مورد نیاز خود را همراه داشته باشید و به قسمت بار تحویل ندهید البته وسایلی که مجاز به همراه داشتن آنها هستید.

-در پروازهای دو تکه، شرکت هواپیمایی شما تضمین کننده به موقع رسیدن شما به پرواز دوم خواهد بود پس در صورتی که به هر دلیل و شرکت هواپیمایی مربوطه باعث تاخیر شما و به موقع نرسیدن شما به پروازم دوم شد هیچ نگران نباشید چون این شرکت موظف است با اولین پرواز شما را به مقصد برساند. این دو قانون در پروازهای مختلف که از دو شرکت متفاوت هستند صادق نیست بنابراین در انتخاب شرکت هواپیمایی خود کاملا دقت فرمایید.

حق و حقوق شما در سفرهای هوایی

- اگر قبل از سفر اقدام به برنامه ریزی برای این توقف داشته باشید بسیار راحت و بدون دردسر این زمان را سپری خواهید کرد. یک کتاب، یک لپ تاپ یا چند سرگرمی کوتاه می تواند این مدت زمان را برای شما دلپذیرتر کند.

- در مورد توقف های بین یک تا 3 ساعت زیاد نمی توان برنامه ریزی کرد و با توجه به بزرگی فرودگاه ترانزیت باید سعی کنید خودتان را در محوطه ترانزیت سرگرم کنید و حداکثر بهره را از وضعیت خود داشته باشید. حال اگر این توقف بیش از این زمان بود گزینه ها متفاوت خواهد بود.

در سفرهای خارجی به کشور هایی که نیازی به اخذ ویزا ندارند مثل ترکیه، زمان توقف طولانی فرصت خوبی است تا گشت کوتاهی در سطح شهر داشته باشید.

- اگر توقف شما بیش از 3 ساعت در فرودگاه ترانزیت بود به یاد داشته باشید که حقوق شما متفاوت خواهد بود. بطور کلی این حقوق به شرح ذیل خواهد بود: 1- اگر توقف شما در فرودگاه ترانزیت به یکی از وعده های اصلی غذا مثل شمام و ناهار برخورد کند این شرکت موظف به ارایه سرویس یک وعده غذای گرم به شماست و همچنین محل استراحتی مخصوص به اینگونه مسافران در اختیار قرار می دهد. 2- اگر این توقف کمتر از 4 ساعت باشد این خدمات حداکثر تا یک نوشیدنی خواهد بود. البته با توجه به خدمات شرکت هواپیمایی مورد استفاده شما. 3- این خدمات با ارایه کوپن های مخصوص به شما در فرودگاه ترانزیت ارائه می شود. پس از رسیدن به فرودگاه ترانزیت به دفتر شرکت هواپیمایی مورد استفاده خود سری بزنید و اطلاعات مربوط به پرواز خودتان را دریافت کنید و حق و حقوق خود را جویا شوید.

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از کشکول