تبیان، دستیار زندگی
استیو پاول جابز 24 فوریه 1955 به دنیا آمد و پنجم اکتبر 2011 در سن 56 سالگی از دنیا رفت. او کارآفرین مخترع بنیانگذار و مدیر ارشد اجرایی شرکت رایانه‌ای اپل بود و یکی از چهره‌های پیشرو در صنعت رایانه بود. سال 1976 درمقام مدیر عامل این شرکت فعالیت کرد. سایت آ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ده ها ترجمه از یک کتاب


استیو پاول جابز 24 فوریه 1955 به دنیا آمد و پنجم اکتبر 2011 در سن 56 سالگی از دنیا رفت. او کارآفرین مخترع بنیانگذار و مدیر ارشد اجرایی شرکت رایانه‌ای اپل بود و یکی از چهره‌های پیشرو در صنعت رایانه بود. سال 1976 درمقام مدیر عامل این شرکت فعالیت کرد. سایت آمازون این کتاب را یکی از پر فروش ترین کتاب سال معرفی کرد.


زندگی نامه استیو جابز

کتاب زندگی نامه استیو جابز سه ماه پس از انتشار نسخه اصلی توسط 9 مترجم مختلف به فارسی برگردانده شده است و هر یک از این کتاب‌ها مراحل مختلفی از انتشار را طی می‌کنند. نسخه اصلی این کتاب اواخر اکتبر سال گذشته میلادی و حدود بیست روز پس از مرگ جابز یکی از مدیران شرکت اپل منتشر شد.

زندگینامه استیو جابز مدیر عامل شرکت اپل حدود یک ماه بعد از مرگ او منتشر شد و صدر پر فروش ترین اثار امریکا قرار گرفت. والتر ایزاکسون نویسنده این کتاب نگارش این زندگی نامه را از سال 2005 و به در خواست خود جابز آغاز کرد و کتاب قرار بود درماه مارس سال 2012 روانه بازار کتاب شود که مرگ مدیر عامل این تاریخ را تغییر داد. 379 هزار نسخه از این کتاب در هفته اول انتشار در امریکا به فروش رفت.

با گذشت چهار ماه از مرگ جابز و سه ماه بعد از انتشار کتاب درامریکا حداقل 9 ترجمه متفاوت از این کتاب در ایران به پایان رسیده است. ترجمه مهدی پاک نهاد در نشر ستایش، پرناز صدیق راد در نشر جویا، رضا زمانی، محمد زینالی و زهرا لطیفیان منفرد به طور مشترک در نیکان کتاب، محسن نوبخت و حبیب اله حبیبی در انتشارات دوراندیشان، زهره فیضی در آوای راد، مهدی ابراهیمی درانتشارات صانعی، منیژه شیخ جوادی و ارمغان جزایری در نشر پیکان و همچنین آیدین عدالت درکلام نشر تقریبا به پایان رسیده است و بازار کتاب در آینده باید شاهد ورود ترجمه‌های متعدد و مختلف از یک کتاب واحد باشد. این در حالی است که ممکن است مترجمان دیگری هم در حال ترجمه این اثر باشند وهمین امر احتمال انتشار ترجمه‌های بیشتر را افزایش می‌دهد.

‌ایزاکسون در ابتدا نپذیرفت که نگارش چنین کتابی را آغاز کند اما اصرارهای جابز و در نهایت بیان این خبر که جابز مدت زیادی نخواهد ماند سبب شد نگارش کتاب آغاز شود.

از سویی سایتی اینترنتی شروع به پیش فروش ترجمه زندگینامه جابز با ترجمه یاسین خردمند کرده است و در معرفی این اثر نوشته است. یاسین خردمند تنها دارنده اجازه رسمی از طرف نویسنده این کتاب کار ترجمه این کتاب را انجام داده است و پس از ویرایش و طی کردن مراحل مورد نیاز کتاب منتشر خواهد شد.  نکته جالب درباره این کتاب تعداد صفحات آن در هر ترجمه‌ای است. طبق آنچه در کتابخانه ملی به ثبت رسیده است کمترین تعداد صفحات به ترجمه انتشارات نیکان کتاب با 312 صفحه و بیشترین رقم به ترجمه انتشارات دوراندیشان با 800 صفحه اختصاص دارد. نسخه اصلی این کتاب 656 صفحه است. والتر ایزاکسون نویسنده این کتاب یکی از مطرح ترین زندگینامه نویسان معاصر است و تاکنون زندگی شخصیت‌های مطرحی چون البرت انیشتین و بنجامین فرانکلین را به رشته تحریر درآورده است. او این کتاب را بر اساس بیش از چهار مصاحبه با جابز در طول دو سال نوشته و به در خواست جابز در نگارش این کتاب از بسیاری از اعضای  خانواده دوستان همکاران رقبا نزدیکان و حتی مخالفانش کمک گرفته است.

جابز بعد از این که متوجه شد به بیماری لاعلاجی مبتلا شده تصمیم گرفت زندگی خود را ثبت کند. و در این راه هیچ نظارتی بر آنچه در زندگینامه‌اش آورده می‌شود نداشت. زیرا می‌خواست هر کس هر آنچه می‌خواهد درباره او بگوید.

زهره فیضی یکی از مترجمان این کتاب درباره زندگینامه جابز گفته است: ‌ایزاکسون در ابتدا نپذیرفت که نگارش چنین کتابی را آغاز کند اما اصرارهای جابز و در نهایت بیان این خبر که جابز مدت زیادی نخواهد ماند سبب شد نگارش کتاب آغاز شود.

استیو پاول جابز 24 فوریه 1955 به دنیا آمد و پنجم اکتبر 2011 در سن 56 سالگی از دنیا رفت. او کارآفرین مخترع بنیانگذار و مدیر ارشد اجرایی شرکت رایانه‌ای اپل بود و یکی از چهره‌های پیشرو در صنعت رایانه بود. سال 1976 درمقام مدیر عامل این شرکت فعالیت کرد. سایت آمازون این کتاب را یکی از پر فروش ترین کتاب سال معرفی کرد.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع: کتاب هفته