تبیان، دستیار زندگی
تغییرات هوا در اثر تغییرات دما، یعنی میزان سردی یا گرمی هوا، به وجود می آید. بنابراین، مهم است که بتوان دما را دقیق اندازه گیری کرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چطور هواشناسی کنید؟
چطور هواشناسی کنید؟

گرما و سرما

تغییرات هوا در اثر تغییرات دما، یعنی میزان سردی یا گرمی هوا، به وجود می آید. بنابراین، مهم است که بتوان دما را دقیق اندازه گیری کرد. ما می توانیم این کار را با استفاده از یک دماسنج انجام دهیم. بیش تر دماسنج ها لوله ی باریک و بلندی حاوی مایعی مثل جیوه یا الکل دارند که این مایع. نسبت به تغییرات دمای هوا حساس است. هنگامی که این مایع گرم می شود، جای بیش تری می گیرد و در لوله بالا می رود. سپس ما دما را از روی درجه بندی کنار لوله می  خوانیم.

دما، معمولاً، بر حسب درجه ی سانتی گراد(C درجه) یا درجه ی فار نهایت (Fدرجه) اندازه گیری می شود. این درجه ها، براساس نقطه ی جوش و نقطه ی انجماد آب بنا شده اند.

نسیم دریا

اغلب در روزهای بسیار گرم، در ساحل دریا، نسیم خنکی ( یک نسیم دریایی) می وزد. علت این است که سطح زمین زودتر از آب گرم می شود و هوای بالای خود را گرم می کند. هوای گرم بالا می رود و هوای خنک از دریا می آید و جای آن را می گیرد. شب هنگام، خشکی زودتر از دریا خنک می شود. بنابر این هوای گرم روی دریا بالا می رود و هوای خنک خشکی به سمت دریا حرکت می کند. این نسیم را، نسیم ساحل به دریا می نامند.

فعّالیت

با استفاده از یک بطری پلاستیکی نازک. کل مجسمه سازی (کل رس) یا خمیر بازی، نوار چسب پهن و مقوا، برای خود دماسنجی ساده بسازید. آب را با استفاده از رنگ های قابل حل در آب رنگی کنید.

1- از یک بزرگ تر بخواهید که در پوش بطری را برایتان سوراخ کند. دماسنج را نصب کنید و مطمئن شوید که وقتی در پوش را می بندید، مقداری آب در نی بالا می آید. آب را یک ساعت در همان حال بگذارید تا بی حرکت شود. سپس سطح آب را روی درجه علامت گذاری کنید.

چطور هواشناسی کنید؟

2- دماسنج را در یک کاسه ی آب یخ  و یک کاسه ی آب بسیار داغ قرار دهید. ببینید که چگونه سطح آب تغییر می کند.

چطور هواشناسی کنید؟

دمای هوا

از یک بزرگ تر بخواهید که به شما کمک کند تا یک دماسنج را در محل سایه و خشک، خارج از خانه، نصب کنید و به مدت یک ماه، هر روز، دمای هوا را ثبت کنید.

ترجمه: مهدیه زمردکار

بخش کودک و نوجوان تبیان


مطالب مرتبط:

خورشید نیز روزی خواهد خوابید!

چرا گیاهان میوه دارند؟

با حیوانات آشنا شویم!

شهرهایی برای بازی

من چگونه حرکت می کنم؟

شهاب سنگ چیست؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.