تبیان، دستیار زندگی
یمان خاکسارمترجم کتابهایی چون: باشگاه مشت زنی اثر چاک پالانیک، عامه پسند،سوختن درآب غرق شدن در آتش و ترانه برف خاموش است اما فعالیت اصلی او در زمینه سینماست با او درمورد طرح جلد کتاب‌هایش گفتگوی کوتاهی انجام دادیم که می‌خوانید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره سمیعی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمی‌دانم علت فروش یک کتاب‌ طرح جلدش هست یا خیر

مصاحبه ی اختصاصی تبیان با پیمان خاکسار


پیمان خاکسارمترجم کتابهایی چون: باشگاه مشت زنی اثر چاک پالانیک، عامه پسند،سوختن درآب غرق شدن در آتش و ترانه برف خاموش است اما فعالیت اصلی او در زمینه سینماست با او درمورد طرح جلد کتاب‌هایش گفتگوی کوتاهی انجام دادیم که می‌خوانید.


باشگاه مشت زنی اثر چاک پالانیک

شما به عنوان نویسنده چقدر به طرح جلد کتابتان اهمیت می‌دهید؟

معمولا ناشر در مورد طرح جلد کتاب‌هایم تصمیم ‌می‌گیرد.

طراحان درمورد طرح جلد کتاب‌هایتان با شما مشورت می‌کنند؟

چرا بعضی وقت‌ها شده است که خودم هم نظری داده‌ام و آنها هم قبول کرده‌اند.

فکر می‌کنید طراح جلد کتاب شما را کامل می‌خواند؟

برخی اوقات اگر طراح کتاب را نخوانده باشد به سراغ من می‌آید و می‌پرسد ماجرا چیست و با هم صحبت می‌کنیم.

به نظر شما یکی از دلایل فروش بالای کتاب‌ طرح جلد آنها است؟

خیلی این مسئله را پی‌گیری نکرده‌ام. یعنی راستش نمی‌دانم اگر کتابم خیلی خوب فروش رفته است به خاطر طرح جلد خوبش بوده و یا اگر نفروخته به دلیل بدی طرح جلدش. بعضی اوقات به خاطر فونت و طراحی و رنگ یک کتاب نظر خواننده را جذب می‌کند ولی بیشتر از این نمی‌دانم. راستش بعضی از ناشران کتاب‌های خوبی منتشر کرده‌اند اما در مورد جلدشان خیلی بی سلیقه هستند. اما دیده‌ام ناشرانی که جلد کتابهایشان بسیار هم جذاب و خوب است اما کتا باصلا محتوا ندارد و یا ترجمه ‌بدی است.

راستش بعضی از ناشران کتاب‌های خوبی منتشر کرده‌اند اما در مورد جلدشان خیلی بی سلیقه هستند. اما دیده‌ام ناشرانی که جلد کتابهایشان بسیار هم جذاب و خوب است اما کتاب اصلا محتوا ندارد و یا ترجمه ‌بدی است.

نظرتان در مورد قطع‌های غیر مرسوم کتاب‌ها مثل کتاب‌های جیبی و پالتویی چیست؟ آیا این قطع کتاب را می‌پسندید و آن را جدی می‌گیرد؟ 

در مورد قطع کتاب‌هایم نیز ناشر تصمیم می‌گیرد و من خیلی در جریان کار قرار نمی‌گیرم. خب کتاب‌های من به خصوص کتاب‌های اخیرم به خاطر این که تعداد صفحاتش خیلی زیاد است اصلا نمی‌تواند به این قطع‌ها منتشر شود. اما شخصا مشکلی با این قطع‌های جیبی و غیره ندارم. هر چند که ناشرها خودشان هم ازاین نوع قطع‌ها استقبال زیادی نکرده‌اند و کتاب‌هایشان را به این قطع در نمی‌آورند.

 

فاطمه شفیعی

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان