تبیان، دستیار زندگی
دلیل اینكه شیعه معتقد است كه امام باید در هر زمانی باشد و امام زمان(عج) متولد شده است چیست؟ ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امام زمان(عج) واقعا" متولد شده اند؟ ؛ باز خوابیده اید؟!

مهدویت

دلیل اینكه شیعه معتقد است كه امام باید در هر زمانی باشد و امام زمان(عج) متولد شده است چیست؟

برای پاسخ به این پرسش می توان سؤال را به دو بخش تقسیم كرد. اول اینكه شیعة امامیه چه دلیلی بر ضرورت وجود امام ـ علیه السّلام ـ در هر زمانی دارد؟ و دوم اینكه چه دلیلی بر متولد شدن حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ دارد؟

 پاسخ بخش اول: 1. دلیل نقلی 2. دلیل عقلی.

1. دلیل نقلی: آیات و روایات . آیاتی در قرآن كریم وجود دارد كه عقل بشر را برای هدایت او كافی نمی داند :"رسلاً مُبشرینَ و منذرینَ لئلاّ یكون للناس علی الله حجّة بعد الرسل و كان الله عزیزاً حكیماً"(1) یعنی خداوند متعال پیامبران را فرستاد تا آنكه پس از فرستادن آنها، مردم بر خداوند حجّتی نداشته باشند و خداوند همیشه كارش باحكمت است.

این آیه و نظایر آن به خوبی نشان می دهد كه عقل انسان برای هدایت و سعادت او كافی نیست؛ زیرا در صورت كفایت عقل، خداوند با اعطای آن حجت را بر بشر تمام كرده و لذا نه نیازی به ارسال پیامبران بوده و نه مجال برای احتجاج مردم در قیامت باقی می ماند. این آیه و آیات دیگر نه تنها ضروری بودن دین و بعثت پیامبران را بیان می كنند، بلكه دوام و شمول این ضرورت را نیز بیان می نمایند. بنابراین ضرورت وجود دین و راهنمایی راهنمایان الهی، از آن گاه كه اولین آدم پای به عرصة گیتی و طبیعت می گذارد تا آن گاه كه آخرین آنها از طبیعت رخت برمی بندد ثابت و برقرار است(2).

اما روایات فراوانی از ائمة اطهار ـ علیهم السّلام ـ نقل شده است كه همگی حاكی از این است كه كرة زمین نباید از حجّت خالی بماند و حجت خداوند در هر زمانی باید در روی زمین و بین مردم باشد. چند نمونه از این روایات را ذكر می كنیم:

از امام باقر ـ علیه السّلام ـ روایت شده كه فرموده است: انّ الامامَ رفع من الارض ساعةً لساخت باهله كما یموجُ البحر باهله. اگر ساعتی امام ـ علیه السّلام ـ در زمین نباشد، زمین اهلش را فرو برد، همان گونه كه امواج دریا انسان را در كام خود فرو می برد(3).

امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: اگر تنها دو مرد در زمین باشند، باید یكی از آن دو، امام باشد و فرمود: به درستی كه آخر كسی كه بمیرد، امام است، تا كسی نماند كه بر خدای عزوجل حجت گیرد كه او را بی حجت گذاشته است(4).

حال كه با استفاده از دلایل نقلی ضرورت امام را در هر زمان بیان نمودیم به سراغ دلیل عقلی می رسیم: متقن ترین دلیل بر ضرورت وجود امام ـ علیه السّلام ـ در هر زمان، برهان لطف و حكمت الهی است. كه در اینجا به صورت خلاصه مطرح می شود: به مقتضای حكیمانه بودن افعال الهی، تكلیف باید غرض معقولی داشته باشد؛ غرضی كه با هدف آفرینش انسان هماهنگ باشد، هدف آفرینش انسان، تعالی و تكامل معنوی است كه از طریق انجام تكلیف الهی به دست می آید. اكنون اگر انجام دادن كاری از جانب خداوند بدون آنكه به حدّ اجبار برسد در تحقق هدف مزبور تأثیر داشته باشد، انجام دادن آن واجب و لازم خواهد بود؛ زیرا فاعل حكیم همة تدابیر معقول و میسوری را كه در تحقق هدف او دخالت دارد به كار خواهد گرفت و لطف از جملة این تدابیر حكیمانة معقول و میسور است، لذا واجب و ضروری است.

متكلمان امامیه بالاتفاق بر این عقیده اند كه امامت از مصادیق لطف خداوند است. چرا كه اگر مردم رئیس قادری داشته باشند كه آنان را از محظورات منع كند و به واجبات برانگیزد. در این صورت، خلق به فرمانبرداری نزدیكتر و از گناه و معاصی دورتر می شوند، و چون لطف به مقتضای حكمت الهی واجب است، امامت نیز واجب خواهد بود. پس امامت و رهبری در حق مكلفان، لطف است، زیرا آنان را به انجام دادن واجبات عقلی و ترك قبایح برمی انگیزد و این مطلب از بدیهیات عقلی است(5).

(1). نساء، 165.

(2). شریعت در آینة معرفت، جوادی آملی، ص 127 ـ 129.

(3). خورشید هدایت، ج1، ص 192، به نقل از بصائر الدرجات، ص 488.

(4). اصول كافی، ج2، كتاب الحجة، ص 56، ط جدید 6 جلدی.

(5). فصلنامة انتظار، ش5، چاپ دوم، سال دوم پائیز81، ص111، مقالة علی ربانی گلپایگانی.

باز خوابیده اید؟!

مهدویت

سلام برشهیدان؛آنان که تیرها را به جان خریدند تا تیرک های خیمه انتظار،استوار بماند و در خون سرخ خود برزمین غلطیدند تا مقدمات ظهور منتقم خون انبیا و فرزندان انبیا را فراهم کنند و جهانیان نظاره گر سرسبزی زمین در دوران ظهورش باشند؛ اینک ماییم تا با پیروی از راه شهیدان،مقدمات ظهور حضرت را فراهم کنیم.

امام خمینی(ره):پنجاه سال عبادت کردید خدا قبول کند؛یک روز هم یکی از این وصیت نامه ها را بگیرید و مطالعه کنیدو تفکر کنید...(صحیفه امام،ج14/ص491)

ما باید جهان را برای پذیرفتن آقا امام زمان(عج) آماده کنیم. "شهید فیروز یوسفی تشیزی"

مگر نمی بینی که ظلم سراسر گیتی را فراگرفته و مهدی فاطمه(عج) سرباز می طلبد؟ "شهید محمد کمالیان"

برای مطالعه این نکات خواندنی در این مبحث همراه باشید


باشگاه کاربران تبیان / انجمن های تخصصی