تبیان، دستیار زندگی
هر كس كار شایسته ‏اى انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالى كه مؤمن است، او را به حیاتى پاك زنده می ‏داریم و آن ها را به بهترین اعمالى...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حیات طیبه چیست؟ چگونه گناهان خود را پاک کنیم؟

حیات طیبه

گاه و بیگاه در کلام بزرگان این اصطلاح مطرح می شود ولی آیا می دانید منظور چیست؟

مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِن ذَكَرٍ أَوْ أُنثىَ‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَوةً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ یَعْمَلُونَ

هر كس كار شایسته ‏اى انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالى كه مؤمن است، او را به حیاتى پاك زنده می ‏داریم و آن ها را به بهترین اعمالى كه انجام می ‏دادند، پاداش خواهیم داد.(سوره نحل آیه 97)

ریشه یابی حیات طیبه در قرآن:

طیبه از ریشه طاب به معنی پاک وپاکیزه است. طیب در قرآن هم در وصف انسان آمده وهم وصف غیر انسان. همچنین به عنوان صفت برای واژه های شجره ، کلمه ، مساکن ، بلده ، ریح ، کَلِم و ...به کار رفته است.

انسان طیب به معنای کسی است که از جهل ، فسق واعمال زشت پاک باشد. ملائکه به آن ها صفت طیب در زمان مرگ می دهند.

ذریّه طیبه به معنای نسلی شایسته وصالح و پاک است.طیبه در وصف حیات نیز واقع شده به معنای زندگی پسندیده.

تفسیر امام علی (ع) از حیات طیبه به قناعت ، ویژگی ها ومصادیق آن است.

حیات در بردارنده طیف وسیعی از حیات دنیوی تا اخروی بوده و درجات ومراتبی دارد.

قرآن کریم در آیات متعددی انسان را به طیّب بودن دعوت می کند که می توان بصورت ذیل دسته بندی کرد:

الف ) آیاتی که می فرماید خداوند طیّب وخبیث را از هم جدا خواهد کرد.

ب) آیاتی که به چیزهای پاک ( رزق. ، کلام و...)دعوت می کند.

ج ) آیاتی که بهشت را به پاکی وطیّب بودن می ستاید.

د) آیاتی که طیبات را حلال وخبیثات را حرام می شمارد.

ه) آیاتی که سخن از حیات و زندگی طیّب می گوید.

گناه پاک کن

رُوِیَ عَنِ البَاقِرِ علیه السلام قال:

مَا أَحْسَنَ الْحَسَنَاتِ بَعْدَ السَّیِّئَاتِ وَ مَا أَقْبَحَ السَّیِّئَاتِ بَعْدَ الْحَسَنَاتِ .

از امام باقر علیه السلام منقول است که حضرت فرمودند:

چقدر كارهای نیك بعد از گناهان زیباست و چقدر گناه كردن بعد از كارهای نیك،‌ زشت و قبیح است.

شرح حدیث:

3 مطلب را راجع به این روایت عرض می کنم:

1- از این روایت یک مطلب کلّی به دست می آید و آن اینکه: اعمال نیك و اعمال زشت از هم بیگانه نیستند. برخی خیال می كنند كه اعمال نیك و اعمال زشت با هم در ارتباط نیستند امّا اینطور نیست. امام باقر علیه السلام در این روایت این مطلب كلّی را می خواهد بفرماید كه اینها از همدیگر بیگانه نیستند. كارهای نیك روی كارهای زشت اثر می گذارد و همنیطور كارهای زشت، روی كارهای نیك اثر می گذارد. البته راجع به اثرگذاری کارهای نیک روی کارهای زشت در قرآن کریم هم داریم؛ آنجا که می-فرماید: إنَّ الحَسَناتِ یُذْهِبنَ السَّیِئاتِ  .

حضرت امام باقر علیه السلام در ادامه دو مطلب را بر همین كلّی مترتب می كند.

2-  حضرت فرمودند: «مَا أَحْسَنَ الْحَسَنَاتِ بَعْدَ السَّیِّئَاتِ» چقدر زیباست كه اگر كسی غفلتاً دستش آلوده شد و از او كار زشتی صادر گشت، بعد از آن كارِ نیكی بكند. چون این کارِ نیک اثر می گذارد و زشتی آن کار زشت را از بین می برد. حضرت همان رابطه ای را كه در آیه شریفه هست مطرح می فرماید.

3-   «وَ مَا أَقْبَحَ السَّیِّئَاتِ بَعْدَ الْحَسَنَاتِ» حضرت می فرمایند چقدر زشت است كه كسی كارِ نیك انجام بدهد و بعد از آن، كار زشتی از او سر بزند. این كار زشت به آن كار نیك ضربه می زند.

نتیجه: مواظب باش!

اگر غفلتاً كار زشتی از تو سر زد، بعد از آن یك كار نیك بكن،‌ نگذار اینها انباشته شود. اگر نعوذ بالله كار زشتی از تو سر زد بدان كه انجام حسنه بعد از آن، خیلی زیباست. وقتی هم که حسنات انجام دادی مراقب باش بعد از آن دیگر گناه نكنی. چرا که در این صورت آن حسنات از دستت می رود. وقتی كار نیك انجام دادی، مراقب باش این سرمایه را از دست ندهی و دستت به خطا و گناه آلوده نشود. نگهش دار و آن غفلتِ صادر شده را به وسیله یک کار نیک زود پاك كن. مواظب باش كه از دستت نرود.

منبع: دفتر اطلاع رسانی آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی

********************

دزد دین

روزی دزدی در راهی، بسته ای یافت که در آن چیز گرانبهایی بود و دعایی نیز پیوست آن بود. آن شخص بسته را به صاحبش برگرداند.

او را گفتند : چرا این همه مال را از دست دادی؟

گفت: صاحب مال عقیده داشت که این دعا، مال او را حفظ می کند و من دزد مال او هستم، نه دزد دین. اگر آن را پس نمیدادم و عقیده صاحب آن مال، خللی می یافت ؛ آن وقت من، دزد باورهای او نیز بودم و این کار دور از انصاف است ... و چه بسیار دزد دین در این روزگار هستند!!!

************************

ضرورت عمل كردن به روایات

ضرورت عمل كردن به روایات حضرت علی (ع) در حكمت 98نهج البلاغه فرمودند: چون روایتی را شنیدید، آن را بفهمید و عمل كنید، نه این كه فقط بشنوید و نقل كنید.  زیرا راویان علم فراوان و عمل كنندگان آن اندكند.

حقیقت ضرورت عامل بودن چیست؟


باشگاه کاربران تبیان / انجمن های تخصصی