تبیان، دستیار زندگی
فن آوری نانو، واژه ای است که به طور کلی به تمام فن آوری های پیشرفته ای که در محدوده ی بسیار ریزیک نانومتر تا ١٠٠ نانو متر می باشد، گفته می شود. دقت کنید که یک نانو متر یک میلیاردیوم متر است....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نانو برای دانش آموزان

نانو برای دانش آموز

فن آوری نانو چیست؟

فن آوری نانو، واژه ای است که به طور کلی به تمام فن آوری های پیشرفته ای که در محدوده ی بسیار ریزیک نانومتر تا ١٠٠ نانو متر می باشد، گفته می شود. دقت کنید که یک نانو متر یک میلیاردیوم متر است.

فاینمن

در سال ١٩٥٩ میلادی ریچارد فاینمن در یک سخنرانی به یاد ماندنی از دنیای بسیار کوچک صحبت کرد. عنوان این سخنرانی"فضای زیادی در سطوح پایین وجود دارد." ایده ی فن آوری نانو را مطرح کرد. ( در آن زمان این فن آوری به این نام شناخته نشده بود.)

نظریه ی فاینمن این گونه مطرح شد که شاید بتوان مولکول ها و اتم ها را به صورت مستقیم دست کاری کنیم.

برای اولین بار واژه فن آوری نانو در سال ١٩٧٤ توسط نوریو تاینگوچی استاد دانشگاه توکیو بیان شد. در سال ١٩٨٦ کی اریک درکسلر کتاب" موتور آفرینش: آغاز دوران فن آوری نانو " را تألیف کرد که به تعریف مجدد این فن آوری پرداخت.

از زمان یونان باستان، دانشمندان بر این عقیده بودند که مواد به اجزای کوچک تقسیم می شوند تا جایی که آن ذرات ریز خرد شدنی نیستند که این ذرات بنیان مواد را تشکیل می دهند. دموکریتوس فیلسوف یونانی در حدود ٤٠٠ سال قبل از میلاد مسیح واژه اتم را که به معنی تقسیم نشدنی در زبان یونانی است برای توصیف ذرات سازنده ی مواد به کار برد. شاید بتوان او را پدر فن آوری و علم نانو دانست.

نانو برای دانش آموز

نقطه آغاز و توسعه فن آوری نانو به طور دقیق مشخص نیست. در قرون وسطا، از قالب های قدیمی برای شکل دادن به شیشه های کلیسای قرون وسطا استفاده می شد.

نانو برای دانش آموز

آن ها با اضافه کردن طلا به شیشه رنگ شیشه را تغییر می دادند که با این کار شیشه ها رنگ بسیار جذابی به دست می آوردند، رنگ به وجود آمده در این شیشه ها رنگ بسیار جذابی به دست می آورند.

رنگ به وجود آمده در این شیشه ها بر پایه این است کهمواد با ابعاد نانو دارای همان خواص مواد با ابعاد میکرو نمی باشند. می توان گفت که رنگدانه های تزئینی جام مشهور لیکرگوس در روم باستان ( قرن ٤ بعد از میلاد ) نمونه ای از کاربردهای فن آوری نانو است.

این جام در موزه بریتانیاست قرار دارد و بسته به اینکه نور از چه جهتی به این جام تابیده شود رنگ جام متفاوت به نظر می رسد.

به طور کلی امروزه ریچارد فاینمن را به عنوان پایه گذار این علم می شناسند. فاینمن بعدها که جایزه نوبل را در فیزیک دریافت کرد، در جلسه ای که توسط انجمن فیزیک امریکا برگزار شده بود، سخنرانی کرد و ایده فن آوری نانو را برای عموم مردم بیان کرد. او در آن جلسه از دو تا کردن اتم ها برای کاهش ابعاد کامپیوتر سخن گفت.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تنظیم: نوربخش