تبیان، دستیار زندگی
براساس آمارهای سایت NetIndex از میان 170كشور جهان، كشور ایران در رتبه 164 میانگین سرعت اینترنت قرار گرفته است كه برخی از كشور‌هایی كه از ما جلوتر هستند شامل: افغانستان هشت رتبه بالاتر از ما، عراق 10 رتبه بالاتر از ما، مغولستان 120 رتبه بالاتر از ما و قرق
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایران در رتبه 164 میانگین سرعت اینترنت

میانگین سرعت اینترنت در افغانستان بیشتر از ایران


 براساس آمارهای سایت NetIndex از میان 170كشور جهان، كشور ایران در رتبه 164 میانگین سرعت اینترنت قرار گرفته است كه برخی از كشور‌هایی كه از ما جلوتر هستند شامل: افغانستان هشت رتبه بالاتر از ما، عراق 10 رتبه بالاتر از ما، مغولستان 120 رتبه بالاتر از ما و قرقیزستان 115 رتبه بالاتر از ایران هستند.

اینترنت

این در حالی است كه قیمت اینترنت در ایران گران‌ترین قیمت ممكن در دنیا به نسبت سرعت و كیفیت و حجم دانلود است. برای مثال در كشور بلغارستان به ازای هر 1Mbps قیمتی كه دریافت می‌شود، 67/0 دلار در ماه است. قیمت معمول یك سرویس 40 مگابیتی با حجم نامحدود ماهیانه در دنیا حدود 30 دلار در ماه است.

از طرفی رفع محدودیت حجمی در استفاده از اینترنت پرسرعت كه اكنون سه سال از تصویب آن می‌گذرد، هرگز اجرایی نشد و علت آن هم كاهش سرعت اعلام شد. زیرا هر كاربر در واقع از جریانی در اینترنت استفاده می‌كند كه اشتراكی بین وی و حداقل 10 نفر دیگر است. همچنین قیمت اینترنت 256 كیلوبیت و 512 كیلوبیت به صورت اختصاصی و غیراشتراكی با حجم ماهیانه 80 و 160 گیگابایت برابر تقریبا260 و 520 هزار تومان است. با این قیمت شما در استاندارد جهانی می‌توانید به مدت دو سال از اینترنت پرسرعت با سرعت بالای 50 مگابیت و حجم نامحدود بهره‌مند شوید.

وضعیت اینترنت در ایران در حالی مطرح می‌شود كه ارایه خدمات اینترنت در ایران با محدودیت سرعت دسترسی و پهنای باند برای كاربران خانگی همراه است

حال با تمامی موارد یاد شده، وضعیت اینترنت در ایران در حالی مطرح می‌شود كه ارایه خدمات اینترنت در ایران با محدودیت سرعت دسترسی و پهنای باند برای كاربران خانگی همراه است و متاسفانه از زمانی كه این محدودیت‌ها اعمال شده است، مسوولان به‌صورت روشن و واضح دلیل وضع این محدودیت‌ها را بیان نكرده‌اند. محمد سلیمانی، وزیر سابق وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در توضیح این محدودیت، پهنای باند 56 كیلوبیت را برای كاربران خانگی، دانشگاه‌ها و حتی برای دانلود كتاب‌های 500 صفحه‌ای مناسب می‌داند. این فقط نظر وزیر سابق نبوده و رضا تقی‌پور نیز چند هفته قبل سرعت 128 كیلوبیت را برای كاربران اینترنت كافی دانست.

اینترنت

علیرضا شیرازی، مدیر بلاگفا در این‌باره می‌گوید: با توجه به اظهارنظرهای اشاره شده به نظر می‌رسد كه تنها دلیلی كه برای وضع این محدودیت وجود داشته كافی بودن این پهنای باند برای كاربران خانگی از دیدگاه مسوولان است. به گفته او اگرچه می‌توان گفت این سرعت برای خواندن ای‌میل‌ها یا صفحات وب كافی است، اما همه ما می‌دانیم كه تنها كاربرد اینترنت خواندن ای‌میل‌ها، اخبار متنی سایت‌های خبری یا كتاب نیست. به‌روز‌رسانی سیستم عامل، نرم‌افزارهای آنتی ویروس و دریافت نسخه جدید نرم‌افزارهای پركاربرد به‌خصوص از آنجا كه به امنیت اطلاعات كاربران مرتبط بوده، نیازی مهم است كه با توجه به حجم چند ده مگابایتی بسته‌های به‌روزرسانی و نسخه‌های جدید نرم‌افزارها با سرعت فعلی اینترنت كاربران خانگی اگرچه امكان‌پذیر است اما می‌تواند بسیار وقت‌گیر باشد. در كنار این مسایل باید قطعی‌های مكرر را نیز قرار داد تا مساله حقوق كاربران اینترنت بیشتر مدنظر قرار گیرد.

احمد پورنگ‌نیا، معاون شركت ارتباطات زیرساخت در این‌باره بیان می‌كند، قطع لینك‌های ارتباطی به طور نرمال در بعضی مواقع اتفاق می‌افتد كه به سرعت نیز مشكل آن حل می‌شود اما این به معنای مشكل در شبكه ارتباطات زیرساخت نیست. به گفته او ممكن است لینك‌های ارتباطی در برخی نواحی دچار قطعی شوند اما این درصدی نیست كه بتواند اینترنت مملكت را قطع كند و محسوس هم نخواهد بود.

گزارش‌های منتشر شده از وضعیت سرعت اینترنت در دنیا نشان می‌دهد «ایران» در میان كشورهایی با سرعت اینترنت كمتر از یك مگابیت بر ثانیه قرار دارد

كارشناسان معتقدند قطع لینك‌های ارتباطی موضوع پیچیده و تازه‌ای نیست و تقریبا در اغلب كشورها به دلایل مختلفی ممكن است اتفاق بیفتد اما آنچه كه اینترنت كشور ما را از دیگر كشورها متمایز می‌كند مربوط به عدم اطلاع‌رسانی و نادیده گرفتن حقوق كاربران و نبود پیش فرضی به نام SLA در قرارداد مشتركان در صورت قطعی‌های مكرر یا مقطعی است.

اینترنت

گزارش‌های منتشر شده از وضعیت سرعت اینترنت در دنیا نشان می‌دهد «ایران» در میان كشورهایی با سرعت اینترنت كمتر از یك مگابیت بر ثانیه قرار دارد و این در حالی است كه در تایوان سرعت متوسط اینترنت پنج مگابیت بر ثانیه، نیوزیلند 2/3 مگابیت بر ثانیه، آمریكا پنج مگابیت بر ثانیه و استرالیا 9/2 مگابیت بر ثانیه است. در همین حال در ایتالیا حداكثر سرعت اینترنت 13 مگابیت بر ثانیه و سرعت متوسط اینترنت 3/3 مگابیت بر ثانیه است. در این كشور 5/7 درصد از اتصالات بیش از پنج مگابیت بر ثانیه و 82 درصد بیش از دو مگابیت بر ثانیه است و كمتر از 3/1 درصد از كاربران این كشور از سرعت 256 كیلوبیت بر ثانیه استفاده می‌كنند. سرعت متوسط اینترنت در اسپانیا نیز برابر با 8/2 مگابیت بر ثانیه و در پرتغال برابر با 2/3 مگابیت بر ثانیه است.

در آفریقای جنوبی متوسط سرعت اتصال به اینترنت كمتر از دو مگابیت بر ثانیه است و این كشور نیز مانند ایران در میان 86 كشوری قرار دارد كه از سرعت متوسط كمتر از یك مگابیت بر ثانیه برخوردارند. براساس این گزارش دو كشور كوبا و مایوت با سرعت متوسط كمتر از صد كیلوبیت بر ثانیه در میان كشورهای دارای پایین‌ترین سرعت اینترنت قرار دارند.

بخش ارتباطات تبیان

منبع : خبر آنلاین