تبیان، دستیار زندگی
یکی از بیماری‌هایی که مردها را تهدید می‌کند و البته تشخیص زودهنگام آن هم در درمانش بسیار سودمند است، سرطان پروستات...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرمادرمانی برای سرطان پروستات


سرطان پروستات دومین علت شایع مرگ ناشی از سرطان ها در مردان به حساب می آید، اما در صورت تشخیص به موقع با موفقیت قابل درمان می باشد.


سرطان پروستات

مردها کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند و نسبت به بیماری‌شان سهل‌انگار‌تر از خانم‌ها هستند. آقایان معمولاً زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که درد حسابی کلافه‌شان کرده باشد و البته متأسفانه گاهی این سهل‌انگاری برایشان گران تمام می‌شود، چرا که تأخیر در مراجعه به پزشک گاهی ممکن است بیماری را به مراحل پیشرفته و خطرناک برساند.

یکی از بیماری‌هایی که مردها را تهدید می‌کند و البته تشخیص زودهنگام آن هم در درمانش بسیار سودمند است، سرطان پروستات نام دارد.

پزشکان در فرانسه از سرمادرمانی به عنوان روشی نوین برای درمان سرطان پروستات استفاده می کنند. در اتاق عمل، جراح مدام درجه حرارت تومور را در بدن بیمار تحت کنترل دارد و در مواقع لزوم آن را تا منهای چهل درجه سانتیگراد پایین می آورد.

البته بدیهی است که تاثیر کرایوتراپی یا سرمادرمانی به اندازه جراحی نیست، اما دقت آن بیشتر است.

بر خلاف جراحی های سنتی، سرمادرمانی تومورها را از بین می برد و به اندام های حساس اطرافش آسیبی نمی رساند

مارک گالیانو یک جراح متخصص اورولوژی در این مورد می گوید: "این درمان لزوما بر روی سرطان متمرکز نیست. ولی در کل بر روی محیط های سرطانی اشراف داریم، که در واقع می شود آن را از بین بردن تقریبی مشکل پروستات نامید."

استفاده از فراصوت، لیزر و یا کرایوتراپی هنوز روش های کاملی برای درمان کامل سرطان پروستات نیستند، اما گاهی اوقات فاقد عوارض جانبی شیوه های دیگر درمانی، نظیر معایب دستگاه ادراری و جنسی هستند. از هر دو بیمار پروستاتی معمولا یک نفر به این عوارض دچار می شود.

اگزاویه کاتلینو، یک جراح اورولوژیست می گوید:"برتری روش های کمتر تهاجمی مثل سرمادرمانی البته موقعی که تمامی دستورالعمل های آن به درستی انجام شود، این است که عوارض جانبی همچون بی اختیاری و تکرر ادرار و همچنین خطر ابتلا به ناتوانی جنسی را کاهش می دهد."

تنها پنج درصد از بیماران به سرما درمانی دسترسی دارند. این شیوه شاید یک انتخاب بدون پشیمانی برای افرادی باشد که علیرغم ابتلا به سرطان پروستات، از لحاظ جسمی، احساس شادابی می کنند و می خواهند از زندگی شان لذت ببرند.

دومین قاتل مردان

سرطان پروستات دومین علت شایع مرگ ناشی از سرطان ها در مردان به حساب می آید، اما در صورت تشخیص به موقع با موفقیت قابل درمان می باشد.

از علایم این سرطان می توان به وجود دردی مبهم در ناحیه لگن، تکرر ادرار، اختلالات ادراری دیگر نظیر عدم توانایی در ادرار کردن، وجود درد در حین ادرار، جریان ادراری ضعیف، وجود خون در ادرار و منی و انزال دردناک اشاره نمود.

علاوه بر موارد مذکور وجود درد در کمر، لگن و قسمت های فوقانی اندام تحتانی، کاهش اشتها و وزن و درد استخوانی دائمی نیز از دیگر علائم این نوع سرطان به حساب می آیند.

اگر بیش از 40 سال دارید!

اگر سن شما بالای 40 سال است و در خانواده‌تان سابقه سرطان پروستات داشته‌اید، درنگ نکنید و برای یک معاینه ساده به پزشک مراجعه کنید.

در اینجا روش‌هایی را که برای تشخص این بیماری استفاده می‌شود توضیح می‌دهیم:

- معمولاً معاینه بدنی اولین اقدامی است که برای تشخیص سرطان پروستات به کار می‌رود. پروستات طبیعی و سالم در معاینه، قوام نرم دارد و فاقد توده است. به این روش معاینه رکتال می‌گویند. در این روش، پزشک از داخل مقعد بیمار، غده پروستات را معاینه می‌کند. وجود غده‌ای بزرگ، سفتی پروستات یا وجود توده‌ای در آن، در برخی موارد می‌تواند نشانه هشداردهنده سرطان باشد.

امروزه با سونوگرافی از طریق مقعد، از نقاط مشکوک پروستات نمونه‌برداری می‌شود. اگر در نمونه‌برداری مشخص شد که سرطان است باید بررسی شده و مشخص شود بیماری در کدام مرحله قرار دارد.

- روش دیگری که برای تشخیص سرطان پروستات وجود دارد، آزمایش PSA است. PSA آنتی ژنی است که تنها در غده پروستات تولید می‌شود و به عبارت دیگر "آنتی‌ژن اختصاصی پروستات" است. فقط پروستات این ماده را ترشح می‌کند و افزایش این ترشح می‌تواند به وسیله مایع منی و خون، نمایانگر تخریب بیشتر پروستات باشد.

گاهی ممکن است فرد دچار مشکل بزرگی خوش‌خیم پروستات باشد. برای فردی که PSA بالای چهار دارد، یک دوره آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. بعد از مدتی دوباره چک می‌شود که اگر پایین نیامده بود، بیوپسی (نمونه برداری) انجام می‌شود.

اگر سرطان پیشرفت کرده باشد و دیگر تنها محدود به غده پروستات نباشد، از هورمون درمانی استفاده می‌شود

نکته: وقتی معاینه بدنی، بیوپسی حاکی از ابتلای فرد به سرطان باشد، با سی‌تی‌اسکن، ام‌آرآی، عکسبرداری از ریه و اسکن استخوان می‌توان بررسی کرد که این امر محدود به غده پروستات است یا اینکه به کل بدن سرایت کرده یا از طریق موضعی به روده‌ها رسیده است.

وارثت را جدی بگیریم

واثت: اگر فردی از خانواده مبتلا به سرطان پروستات باشد، دیگر اعضای خانواده باید مورد بررسی قرار گیرند، چراکه سابقه ارثی مانند دیگر سرطان‌ها عامل مهمی در ابتلا به این بیماری‌ است. مردانی که دارای سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پروستات هستند، باید بعد از 40 سالگی مورد آزمایش PSA یا معاینه بدنی قرار گیرند.

میزان بالای تسوسترون: رشد پروستات به هورمونی تحت‌ عنوان تستوسترون بستگی دارد. این هورمون باعث ایجاد صفات ثانویه جنسی در مردان می‌شود. افزایش میزان ترشح تستوسترون در خون باعث بزرگی پروستات در مردان می‌شود. در مواردی لازم است از مصرف بعضی موادغذایی که در افزایش تستوسترون تأثیر می‌گذارند، خودداری شود. همچنین گاهی پزشک داروهایی را برای کاهش تستوسترون تجویز می‌کند.

از جراحی تا هورمون درمانی

جراحی: اگر هنوز سرطان محدود به غده ‌پروستات است و در بدن به صورت متاستاز یا موضعی گسترش پیدا نکرده، جراحی روش خوبی است. در این وضعیت می‌توان با جراحی رادیکال پروستات را برداشت. اما اگر محدود به غده نباشد، هورمون درمانی می‌تواند تستوسترون را مهار کند.

هورمون درمانی: اگر سرطان پیشرفت کرده باشد و دیگر تنها محدود به غده پروستات نباشد، از هورمون درمانی استفاده می‌شود. از آنجا که هورمون تستوسترون به رشد سرطان پروستات کمک می‌کند، به بیماران داروهای ضدتستوسترون مانند قرص استروژن داده می‌شود.

مشاهده فیلم درباره بزرگی خوش خیم پروستات

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش سلامت تبیان


منابع:

خبرآنلاین

همشهری تندرستی - دکتر محسن طاهری

مطالب مرتبط:

سرطان پروستات در آقایان

کار غده پروستات در آقایان

بزرگی پروستات

رابطه ی بین طاسی سر و سرطان پروستات

7 ماده غذایی ضد سرطان پروستات

به بهانه روز ملی سلامت مردان

قابل توجه آقایان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.