تبیان، دستیار زندگی
تحول در حوزه یک بحث سطحی نیست که با خطابه و یا سمینار اتفاق بیفتد. این مساله یک رویداد جدی، کارا و مورد نیاز است و در صورت بی توجهی به آن عواقب خطرناکی برای حوزه ها به دنبال خواهد داشت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدیریت تحول در حوزه

مدیریت تحول در حوزه
تحول در حوزه یک بحث سطحی نیست که با خطابه و یا سمینار اتفاق بیفتد. این مساله یک رویداد جدی، کارا و مورد نیاز است و در صورت بی توجهی به آن عواقب خطرناکی برای حوزه ها به دنبال خواهد داشت.

وقتی سخن از تحول در حوزه به میان می آید شاید گروهی تصور کنند این مباحث برای از بین بردن شالوده و اهداف حوزه ها مطرح می شود. شکی نیست که این تصور باطل برگرفته و برانگیخته شده از تفکر غلط و همچنین عدم فهم صحیح این مساله است.

تحول در حوزه به معنای رویگرادانی از اهداف و شاخصه‌های طلبگی و حوزوی نیست. تحول یک نوع دگرگونی است که شیوه‌ها و راه و روش را متحول کرده و آن را با پیشرفت‌های به روز جامعه و همچنین متناسب با نیازهای مردم و ملت همگام می‌کند.

تحول در حوزه یک بحث سطحی نیست که با خطابه و یا سمینار اتفاق بیفتد. این مساله یک رویداد جدی، کارا و مورد نیاز است و در صورت بی توجهی به آن عواقب خطرناکی برای حوزه ها به دنبال خواهد داشت. شاید جدایی روحانیت از جامعه و مردم و همچنین عدم کارآیی صحیح و درست از مهمترین موارد این بی توجهی به شمار رود.

اگر چه در این باره سخن های زیادی گفته شده و ما نیز در بخش حوزه علمیه سایت مقالات متعدد و مرتبط بسیار زیادی با همین مساله گذاشته ایم و سعی کرده‌ایم سخن بزرگان حوزه و راهکارهای پژوهشگران را منعکس کنیم ولی همانطور که بارها و در مقالات مختلف و در بیانات گوناگون گذشت، سررشته مهم و حیاتی این مساله به دست مسوولین و تصمیم گیرندگان برنامه های حوزه های علمیه است.

ابعاد گسترده تحول در حوزه از مباحث علمی و اخلاقی شروع شده و تا مباحث آموزشی، اجتماعی و اقتصادی طلاب و حتی پرداخت شهریه به آنان را در بر می‌گیرد.

اگر چه به صورت پراکنده و در گوشه وکنار حوزه شاهد تلاش و کوشش برای رسیدن به یک تحول مطلوب هستیم ولی متاسفانه هنوز تا هدف نهایی فاصله های زیادی وجود دارد که امید است با پیگیری مسئولین محترم و دست اندرکاران، شاهد تحول صحیح و مطلوب در آینده ای نه چندان دور باشیم.

در این نوشتار به بررسی اجمالی كتاب «مدیریت تحول در حوزه های علمیه ؛ تفسیرها ، رویكردها و راهكارها» خواهیم پرداخت. این كتاب كه حاوی سلسله نشست های مدیریت تحول در حوزه های علمیه می باشد که البته جزو کتب معدود و انگشت شماری است که امروزه به این مهم پرداخته است.

این کتاب در چند محور قابل بحث و بررسی است:

محور اول ، تحول در ساختار حوزه

تصدی امور صنفی در شأن مدیریت كلان حوزه نیست و جایگاه مدیریت حوزه همان جایگاه وزارت علوم نسبت به دانشگاه هاست. ضمن اینكه در سطحی فراتر سیاست گذاری ، برنامه ریزی كلان ، آینده نگری ، رصد كردن امور ، نظارت ، حمایت و هدایت حوزه های علمیه نیز از شئون شورای عالی حوزه است.

محور دوم ، تحول در نظام گزینشی حوزه های علمیه

جذب منابع انسانی مستعد، هوشمند ، متعهد و استعداد های برتر و برجسته در توسعه و پیشرفت حوزه موثر بوده و متناسب ساختن پذیرش ها با خروجی ها و نیازمندی های حوزه ضروری است.

محور سوم : تحول در نظام آموزشی حوزه

نظام آموزشی در حوزه های علمیه ، سالیان درازی است كه كتاب محور شده است و بر اساس كتاب های تألیف شده در چند صد سال گذشته پیش می رود؛ در حالی كه نظام آموزشی باید موضوع محور و دانش محور باشد و از آخرین دستاوردهای علمی در نظام آموزشی بهره مند گردد.

محور چهارم: تحول در نظام اخلاقی و تربیتی حوزه

لازم است سازمان حوزه ، نظام تربیتی حاكم بر حوزه ها را بر اساس تحولات مدیریت كرده و برای آن چاره جویی كند.

محور پنجم: تحول در نظام پژوهشی حوزه

* جهت شكوفایی خلاقیت و نوآوری و تولید علم ، انس و تخصص طلاب و فضلای حوزه پس از طی مراحل تحصیلی با پژوهش ، از اموری است كه توجه به آن در سیاست های نظام پژوهشی اهمیت ویژه ای دارد.

* توجه به خروجی های حوزه از امور ضروری است؛ لذا ما باید به رشته های موجود اكتفا نكرده و در زمینه های مورد نیاز ، متخصص تربیت كنیم و متناسب با نیاز زمان ، رشته ها و گرایش ها را گسترش دهیم ؛ چرا كه كار تبلیغی مؤثر در سطح بین المللی ، مستلزم پیشقدمی و برنامه ریزی حوزه است. در واقع تحول باید به مطالبه جدی حوزوی ها تبدیل شود و برای تحقق آن مسوولان باید مساله را پیگیری كند.

در ادامه ، این فراز كتاب مباحث آیت الله مقتدایی ، رئیس محترم مركز مدیریت حوزه های علمیه ، ارائه شده است .

 در این قسمت نیز مطالب زیر را مطالعه می كنیم:

* تحول در حوزه علمیه با توجه به فرصت ها و چالش های فراوری آن اجتناب ناپذیر است و بر این اساس مقام معظم رهبری، به جد بر آن تاكید دارند؛لذا در اصل ضرورت تحول ، شبهه ای نیست و مراجع بزرگوار هم به همین دلیل با آن موافقند.

* باید فقاهت را اصل قرار داده و اقداماتمان در راستای استمرار فقیه پروری در حوزه ها باشد ، همچنین لازم است ، مجتهدان زبردست ، برای حفظ شیعه و به ثمر رساندن اعتقادات تشیع ، اقدامات فكری و فتوایی صورت دهند. باید نخبگان را در همه رشته ها و علوم اسلامی ـ به ویژه فقه و اصول ـ شناسایی و حمایت كنیم.

* نكته قابل ذكر دیگر آنكه برای تقویت حوزه های شهرستان ها ، طرح جامع مبنی بر ارزیابی حوزه شهرستان ها تهیه شده است كه بر اساس آن طرح جمعیت شهرستان ،‌تعداد طلبه های شهرستان ، ساختمان های حوزوی موجود در آن شهرستان و امكانات آموزشی بررسی می شود و در صورت نیاز ، حمایت جدی از این حوزه ها به علم می آید ، البته این گروه از فعالیت ها كاركردی مقدماتی جهت تحول در حوزه ها دارند.

* شناسایی دقیق مدارس در هر استان و برنامه ریزی برای استفاده از علمای مبرز بری درس ها و شرح كتاب های سطح عالی حوزه و پررونق شدن منبرها و سخنرانی نیز از دیگر اقدامات است .

* ضرورت سامان دهی تبلیغ و آسیب شناسی آن و لزوم تمركز بر فرایند اعزام مبلغ نیز از دیگر مسائلی است كه در بحث تحول باید برای آن اهمیت قائل شد .

* تنظیم سند چشم انداز و همچنین توجه به رشته های تخصصی در حوزه های هم ضرورتی اساسی دارد . به عنوان نمونه راه اندازی رشته قضا و تفسیر در حوزه تا حدودی موفق بوده است و دانش آموختگان آن در این عرصه ها خوش درخشیده اند؛ لذا حوزه بنا دارد رشته های تخصصی را تقویت كند.

* از دیگر مسایل مهم در مسیر تحول ، كاستن از روزهای تعطیل حوزه و تدوین تقویم تحصیلی حوزه است.

فراز بعدی، در فصل نخست كتاب ، ارائه كننده مباحث حجت الاسلام و المسلمین میر مدرسی ، مدیر «دفتر پیگیری فرامین و مطالبات مقام معظم رهبری» در دفتر تبلیغات اسلامی است . در این فراز مطالب زیر را مطالعه می كنیم.

* این دفتر ، در نهاد دفتر تبلیغات اسلامی ـ كه از دیدگاه مقام معظم رهبری نماد روشنفكری حوزه محسوب می شود ـ شكل گرفته است .

* قلمرو فعالیت های این دفتر ، بر اساس كارشناسی های انجام گرلفته ، در دو ساحت «فرهنگ سازی» و «برنامه ریزی راهبردی» است:

* قلمرو فرهنگ سازی به تأیید همه صاحبنظران و اساتید رسیده است؛ زیرا فرهنگ سازی به معنای ایجاد و گسترش ادبیات تحول در حوزه است . حتی می توان گفت اگر هنوز كسانی هستند كه یا با تحول مخالفند یا در قبال آن سكوت كرده اند، به دلیل مبهم بودن این مقوله است.

* تبیین مفاهیم مدیریت و مهندسی تحول ، مبانی و حدود و ثغور آن و بیان تفسیرهای افراطی و تفریطی و قلمروهایی كه باید تحول در آن انجام شود و نیز اطلاع رسانی از اخبار نشست ها و فعالیت های مجموعه های درگیر امر تحول و حتی انعكاس نگاه ها و فضاهای مجازی ناهمسو با این مقوله ، به شفافیت و رفع ابهام كمك می كند.

*25 محور از سوی دفتر پیگیری برای فرهنگ سازی امر تحول دنبال شده است . از جمله : انتشار خبرنامه تحول ، تهیه طرح اولین همایش بزرگ تحول و بالندگی در حوزه علمیه و تدوین سلسله مجلدات آشنایی با اندیشه های رهبران و نخبگان عرصه تحول در حوزه های علمیه .

* بیشتر این موارد به مرحله اجرا درآمد هاست . همچنین در قالب برنامه ریزی ، اموری مانند تدوین درخواست طرح پیشنهادی نقشه جامع تحول در حوزه و نیز پیگیری ایجاد بانك توسعه اطلاعات در فرآیند مدیریتی دانش و بهبود بازسازی حوزه در دفتر مذكور انجام گرفته است.

قسمت بعدی از فصل نخست كتاب حاوی گزارشی از نشست تخصصی «مدیریت تحول در حوزه علمیه؛ فرصت ها و چالش ها» است.

این نشست حاصل میز گردی با حضور حجج اسلام آقایان رضا مختاری و صفایی بوشهری به عنوان سخنران و جناب آقای شفیعی سروستانی به عنوان دبیر علمی است.


منابع:

خردنامه همشهری – ش 65

تهیه و تولید: محمد حسین امین گروه حوزه علمیه تبیان