تبیان، دستیار زندگی
امروز شنبه برابر با ششم اسفند 1390 و سوم ربیع الثانی1433 هجری قمری و بیست و پنجم فوریه سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ششم اسفند در آینه تاریخ معاصر

رخداد های تاریخی

امروز شنبه برابر با ششم اسفند 1390 و سوم ربیع الثانی1433 هجری قمری و بیست و پنجم فوریه سال 2012 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

6 اسفند 1362

رژیم بعثی عراق پس از مبادرت به موشك ‏باران و بمباران مناطق مسكونی شهرهای خرم آباد و بروجرد، شهرهای كوهدشت، سقّز، پل دختر و مهاباد را نیز بمباران كرد. این حادثه منجر به شهادت 50 تن از مردم این شهرها شد.

6 اسفند 1355

در پی محكومیت هشت نفر از علمای نجف به اعدام، آیت‌الله سید عبدالله شیرازی در نامه‌ای برای سفیر ایران در عراق از دولت و مراجع ایران خواست مانع از انجام این جنایت توسط حكومت بغداد شوند.

6 اسفند 1352

روزنامه رژیم صهیونیستی 'یدیعوت آحرونوت' متن مصاحبه محمدرضا پهلوی با شبكه تلویزیونی سی‌بی‌اس آمریكا را كه وی درآن به همكاری اطلاعاتی و آموزشی ساواك و موساد اشاره كره بود، به چاپ رساند.

6 اسفند 1339

در پی حمله گروهی از دانشجویان در محوطه دانشگاه تهران به اتومبیل د'منوچهر اقبال'رییس دانشگاه تهران به دستور وی دانشگاه تعطیل شد.

6 اسفند 1323

حسن اسفندیاری رئیس سابق مجلس شورای ملی در 78 سالگی بر اثر بیماری قلبی درگذشت. وی 9 دوره نماینده مجلس و چهار دوره ریاست آن را بر عهده داشت. در اكثر كابینه‌های پس از مشروطیت نیز سمت وزارت داشت.

6 اسفند 1322

چهاردهمین دوره مجلس شورای ملی آغاز به كار كرد. این مجلس تا 21 اسفند 1324 دائر بود.

6 اسفند 1305

پس از تصویب قانون احداث راه‏آهن جنوب ایران در چهارم اسفند و تعیین مخارج ساختمان راه آهن ایران از محل عوارض قند و شكر و چای مقرر شد تا خط آهن از خورموسی به خرمشهر و از آنجا به تهران متصل شود و در نهایت نخستین كلنگ احداث راه‏آهن ایران در 23 مهر سال 1306ش در تهران به زمین زده شود.

6 اسفند 1299

'محمدمصدق' والی فارس در پاسخ تلگراف احمد شاه مبنی بر رییس‌الوزرائی سیدضیاءالدین طباطبائی، تلگراف اعتراض‌آمیزی مخابره كرد و انتشار خبر مزبور را موجب انقلاب در فارس دانست.

6 اسفند 1275

آیت‏اللَّه میرمحمدحسین شهرستانی حائری فقیه، حكیم ، محقق و ادیب ایرانی در 57 سالگی درگذشت. وی در طول حیات علمی خود در حدود 80 اثر ارزنده از خود به یادگار گذاشت كه از جمله می توان به كتابهای الاستصحاب، اصل الاصول، تحقیقُ الاَدِلّة، تَذكِرَةُ النَّفس و لُبابُ الاجتهاد اشاره كرد.

تنظیم: هومن بهلولی