تبیان، دستیار زندگی
قرارگاه سایبری فعالیت ‌ها را برنامه ‌ریزی، هماهنگ، ادغام و اجراء می ‌کند تا عملیات‌ ها و دفاع از شبکه ‌های اطلاعاتی وزارت دفاع را هدایت نموده وعملیات ‌های نظامی فضای سایبری را تهیه کرده و در صورت درخواست آنها را اجرای نماید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طرح جدید جنگ سایبری


قرارگاه سایبری فعالیت ‌ها را برنامه ‌ریزی، هماهنگ، ادغام و اجراء می ‌کند تا عملیات‌ ها و دفاع از شبکه ‌های اطلاعاتی وزارت دفاع را هدایت نموده وعملیات ‌های نظامی فضای سایبری را تهیه کرده و در صورت درخواست آنها را اجرای نماید.


جنگ سایبری

با توجه به رشد تهدید جنگ سایبری، ارتش های کشورهای مختلف در حال رقابت با یکدیگر هستند تا بتوانند متخصصان رایانه ‌ای را به عضویت ارتش خود دربیاورند که به عقیده ی آنها نقشی مرکزی در نزاع‌ های قرن 21 را دارا خواهند بود. اما در عین اینکه پول هنگفتی برای نیروها و "جنگجویان سایبری" جدید صرف می‌ شود، اما جذب این هکرها در رده ‌های نظامی مسئله دیگری است و یافتن اشخاصی که بتوان به آنها فرمان راند نیز کار سختی می ‌باشد.

به گزارش رویترز، "سپهبد ریت هرناندز" رییس ستاد سایبری نیروی زمینی ارتش آمریکا، در همایشی که در لندن برگزار شد بیان کرده است: "هم ‌اکنون ما کارهای زیادی برای انجام داریم و هر روز نیز بر مقدار آنها افزوده می ‌شود؛ فضای سایبری نیازمند جنگجویان سایبری در سطح جهانی است ... ما امروز باید به روش دیگری دست به توسعه، جذب و حفظ نیرو بزنیم."

هرچند آمریکا اخیراً اعلام کرده که از بودجه و تعداد نظامیان خود خواهد کاست، اما در بودجه ی سال 2012 خود، 2/3 میلیارد دلار را به بهبود توانمندی ‌های سایبری اختصاص داده است. این مبلغ قرار است برای تقویت قرارگاه فرماندهی سایبری، شامل بودجه ی لازم برای طراحی و ایجاد "مرکز عملیات‌ های مشترک" (Joint Operations Center) برای قرارگاه فرماندهی که در "فورت‌ مید" می باشد صَرف شود. در ضمن مبلغ 500 میلیون دلار برای تکنولوژی ‌های سایبری اختصاص خواهد یافت و نیز مبالغی نیز صرف آموزش و بهبود آگاهی ‌های موضعی خواهد شد.

با توجه به سرعت بسیار شتابان پیشرفت‌ های تکنولوژیکی می ‌توان پیش ‌بینی نمود که طی سال‌ ها و دهه‌ های آتی کارکرد زیرساخت ‌های مجازی در نهادهای اقتصادی و نظامی ما نیز افزایش چشمگیری خواهد یافت

در ماه دسامبر، ارتش آمریکا اعلام کرد که نخستین "تیپ سایبری"‌ خود را عملیاتی کرده. در حال حاضر،‌ آمریکا، روسیه و چین را بزرگ ‌ترین رقبای خود در فضای سایبری به حساب می ‌آورد که البته برخی از مقامات آمریکا نام ایران را نیز به این فهرست افزوده‌ اند. البته در چند دهه ی اخیر این آمریکا بوده که سردمداری معرفی جنگ‌ های نوین را بر عهده داشته و قطعا این کشور حملات بی ‌شماری را علیه زیرساخت ‌های مجازی کشورهای رقیب به مانند چین، روسیه و ایران طراحی و اجرا می ‌کند.

جنگ سایبری-اینترنت

حائز اهمیت آنکه بر اساس بیانیه ی مطبوعاتی وزارت دفاع آمریکا، "قرارگاه سایبری فعالیت ‌ها را برنامه ‌ریزی، هماهنگ، ادغام و اجراء می ‌کند تا عملیات‌ ها و دفاع از شبکه ‌های اطلاعاتی وزارت دفاع را هدایت نموده وعملیات ‌های نظامی فضای سایبری را تهیه کرده و در صورت درخواست آنها را اجرای نماید تا توان اجرای اقدامات را در تمام حوزه‌ ها فراهم آورده و آزادی عمل نیروهای آمریکایی ائتلاف را در فضای سایبری تضمین نموده و همین آزادی عمل را از دشمنان بگیرد."

کشور ما نیز به مانند سایر کشورهای جهان به صورت فزاینده‌ ای به شبکه ‌های مجازی وابسته می ‌شود. با توجه به سرعت بسیار شتابان پیشرفت‌ های تکنولوژیکی می ‌توان پیش ‌بینی نمود که طی سال‌ ها و دهه‌ های آتی کارکرد زیرساخت ‌های مجازی در نهادهای اقتصادی و نظامی ما نیز افزایش چشمگیری خواهد یافت، افزایشی که با توجه به روندهای تکنولوژیکی اجتناب‌ ناپذیر است. بهره‌ وری از فضای سایبری در عین اینکه می‌ تواند باعث افزایش ظرفیت ‌های قدرت ملی شوند اما در عین حال آسیب‌ پذیری‌ های زیرساختی کشور را افزایش خواهند داد و در آینده یقینا تبدیل به یکی از مسائل عمده امنیت ملی خواهند شد، فرآیندی که از قبل آغاز شده است.

هرچند آمریکا اخیراً اعلام کرده که از بودجه و تعداد نظامیان خود خواهد کاست، اما در بودجه ی سال 2012 خود، 2/3 میلیارد دلار را به بهبود توانمندی ‌های سایبری اختصاص داده است

با توجه بدین امر جای دارد که سیاستگذاران ایران مساله جنگ سایبری را جزو اولویت‌ های کاری خود قرار داده و کشور را برای ورود به میدان‌ های جنگی مجازی آماده سازند. پرورش متخصصین نخبه، ارائه آموزش ‌های همگانی، تقویت نرم ‌افزاری و سخت ‌افزاری زیرساخت‌ های سایبری و رصد دائمی نیروهای سایبری سایر کشورها می‌ توانند از اهمیتی کلیدی در رویکرد سایبری کشور برخوردار باشند.

فرآوری:آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: مشرق نیوز / فردا نیوز