تبیان، دستیار زندگی
اکثر والدین با مشکل اسهال در کودکان مواجه می شوند. این مشکل ممکن است به علل مختلفی رخ دهد، از جمله ویروس، آلرژی...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه اسهال کودک را درمان کنیم؟


اکثر والدین با مشکل اسهال در کودکان مواجه می شوند. این مشکل ممکن است به علل مختلفی رخ دهد، از جمله ویروس، آلرژی و یا هر چیزی که کودک خورده باشد.


اسهال کودک

اسهال کودک ناراحت کننده است و بیشتر والدین از آن شاکی هستند. بهترین کار در این باره این است که کودک را سریعا درمان کرد.

1- اگر احتمال می دهید کودک دچار مسمومیت غذایی شده است، سریعا او را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید. برخی از مسمومیت های غذایی در کودک کشنده هستند و باید سریعا درمان شوند.

اسهال ناشی از مسمومیت غذایی با گرفتگی عضلات و درد شکم همراه است و معمولا 48 ساعت بعد از مصرف غذای مسموم ایجاد می شود. اگر دیگر اعضای یا دوستان مدرسه و مهد کودک هم دچار اسهال شوند (به شرطی که یک نوع غذا را خورده باشند)، به احتمال زیاد دچار مسمومیت غذایی شده اند.

2- به بوی غیر عادی مدفوع کودک خود دقت داشته باشید. بوی عجیب همراه با مدفوع شل کودک، تب و استفراغ، همگی علایم آلودگی به نوعی ویروس به نام روتاویروس هستند. در این مواقع هم حتماً به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید. این ویروس سریعاً باعث از دست دادن شدید آب بدن کودک می شود به خصوص در نوزادان.

3- زمانی که کودکتان اسهال دارد، به او شیر ندهید. شیر به دلیل داشتن قند لاکتوز فرایند هضم غذا را برای کودک سخت می کند و اسهال را بدتر می نماید. بعد از رفع اسهال، به او شیر دهید.

بیماری اسهال مسری است. لذا بعد از شستن کودک در دستشویی و بعد از تعویض پوشک کودک، دست های خود را با آب و صابون حتما بشویید

4- از دادن انواع داروهای ضد اسهال بدون تجویز پزشک و خودسرانه به کودک جداً خودداری کنید. اسهال با کسی شوخی ندارد. علاوه بر این داروهایی مثل آسپیرین سبب بروز سندرم ری در کودک می شوند.

5- موقع اسهال، آب مرکبات را کمتر به کودک خود دهید. اگرچه جبران آب از دست رفته بدن کودک در زمان اسهال ضروری است، ولی آب مرکبات مثل آب پرتقال، معده کودک را آزار می دهد و خیلی از اوقات سبب بدتر شدن اسهال کودک می شود. ولی آب سیب طبیعی، مفید است.

6- بهترین نوشیدنی برای تأمین آب از دست رفته بدن کودک در زمان اسهال، بسته های خوراکی او.آر.اس (ORS) است که پزشک تجویز می کند. طبق دستور بسته، این محلول را با آب تهیه کنید و به کودک خود بدهید.

7- نوشیدنی ها را کم کم به کودک خود دهید. اگر کودک مقدار کمی از نوشیدنی را بعد از 3 یا 4 ساعت بیرون نداد، می توانید کم کم غذاها را شروع کنید. مواد غذایی مانند موز، برنج کته، پوره سیب زمینی و نان سوخاری را در ابتدا شروع کنید.

نکات لازم

- بیماری اسهال مسری است. لذا بعد از شستن کودک در دستشویی و بعد از تعویض پوشک کودک، دست های خود را با آب و صابون حتما بشویید.

- اگر کودکتان این علایم را داشت، او را فورا نزد پزشک ببرید : بی اشتهایی، کاهش ادرار، کاهش اشک چشم و بیمار به نظر رسیدن چشم های کودک. این علایم نشان دهنده از دست دادن شدید آب بدن کودک است و نیاز به درمان با مایعات داخل وریدی (زدن سرم) دارد.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

تغذیه کودک مبتلا به اسهال

کم آبی بدن و کاهش اشتها در کودکان

اسهال و استفراغ، بیماری شایع فصل گرم

اسهال مسافران

عوامل ابتلا به اسهال های مسافرتی

درمان اسهال کودکان

اسهال و درمان آن

علل اسهال

اسهال حاد

کمی با آن مدارا کن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.