تبیان، دستیار زندگی
رمان ها و داستان های شهری در سال 89 بیشتر از سایر رمان ها مورد استقبال قرار گرفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فروش رمان ‌های ایرانی و خارجی سال 89


رمان ها و داستان های شهری در سال 89 بیشتر از سایر رمان ها مورد استقبال قرار گرفت.


رمان

رمان پرسروصدای « یوسف آباد خیابان سی و سوم» نوشته سینا دادخواه از جمله این پرفروش ها بود. هم چنین رمان « احتمالا گم شده ام» نوشته سارا سالار ( که اجازه یک تجدید چاپ داشت) با تیراژ 10 هزار نسخه در چاپ چهارم خود یک اتفاق بود. رمانی که جایزه ی رمان اول گلشیری را هم از آن خود کرد. ضلع سوم این مثلث بی شک رمان « نگران نباش» نوشته مهسا محب علی است که با بردن جایزه گلشیری دوباره اوج گرفت وبه چاپ نهم رسیده است. کتاب پرفروش دیگر سال 89 رمان شناخته شده ناهید طباطبایی یعنی « چهل سالگی » بود که به واسطه اقتباس سینمایی از آن به کارگردانی علیرضا رئیسیان ناگهان دوباره مطرح شده و در تمام ماه های گذشته جزو پرفروش ترین کتاب های داستان بوده است و مدام تجدید چاپ می شود. محمدرضا کاتب که رمان « آفتاب پرست نازنین » اش جایزه ی روزی روزگاری را برد نیز چاپ این کتاب را تجربه کرد. او رمان جدیدش « رام کننده » را هم در اواخر دی ماه چاپ کرد که فروش بسیار خوب داشته است. از کتاب های پر فروش دیگر « تهران در بعد ازظهر» مصطفی مستور بود که در روزهای نمایشگاه چاپ شده و مانند اکثر کارهای این نویسنده مخاطبان فراوانی داشته است. در این میان کتاب « شاخ » نوشته پیمان هوشمند زاده که به سرعت به چاپ سوم رسیده بود، لغو مجوز شده و به واسطه ی عاملی بیرونی نتوانست روند خود را ادامه دهد. رمان « رگ سرخی بر تن تاک » نوشته ی ملیحه صباغیان نیز از جمله رمان های پرفروش امسال به حساب می آید. به این لیست باید کتاب های « بهار 63 » نوشته مجتبی پور حسن و « برو ولگردی کن رفیق » از مهدی ربی را هم اضافه کرد. در عین حال رمان موفق « شب ممکن » از محمد حسن شهسواری و « زیر آفتاب  خوش خیال عصر » از جیران گاهان نیز فروشی در خور داشتند. « آویشن قشنگ نیست » کتاب اول حامد اسماعیلیان هم سال خوبی را پشت سر گذاشت. این کلیت نشان می دهد که اکثر این آثار که گرایش های شهری دارند از اقبال بیشتری بر خوردار بوده اند. هر چند به این لیست کتاب های دیگری را هم می توان اضافه کرد که تازه فروش امیدوار کننده خود را آغاز کرده اند.

ادبیات خارجی، سلیقه های متنوع

در حوزه ی ادبیات غرب سال 89 مانند سال قبل ازآن نوعی پراکنده گی در فروش را شاهد بودیم. منهای فروش فوق العاده ی آثار ماریو بارگاس یوسا که دلیل اوج ناگهانی آن کسب جایزه ی نوبل ادبی بود، نویسنده ی محبوب ژاپنی هاروکی موراکامی به شدت خوش درخشید. علاوه بر کتاب هایی که قبلا از او چاپ شده بودند دو کتاب « دیدن دختر صد در صد دلخواه در ماه آوریل » با ترجمه محمود مرادی و « از دو که حرف می زنم، از چه حرف می زنم » با ترجمه مجتبی ویسی بسیار خوب فروخته و می فروشند.

رمان « استالین خوب » از ارافیف روس با ترجمه زینب یونسی نیز از پرفروش های امسال بود. مجموعه داستان « شبانه ها » از کازئوایشی گورو با ترجمه علیرضا کیوانی نژاد نیز به شدت با اقبال روبه رو شد.

اکثر این آثار که گرایش های شهری دارند از اقبال بیشتری بر خوردار بوده اند. هر چند به این لیست کتاب های دیگری را هم می توان اضافه کرد که تازه فروش امیدوار کننده خود را آغاز کرده اند.

از پرفروش ترین رمان های امسال باید به « نام من سرخ » اورهان پاموک اشاره کرد که با وجود قیمت 14 هزار تومانی به سرعت دو چاپ خود را تمام کرد. از دیگر رمان های پرفروش باید به « سانست پارک » پل استر اشاره کرد که مانند اکثر نوشته های این نویسنده آمریکایی در ایران مورد توجه قرار گرفته است. آخرین ترجمه مهدی سحابی فقید از لویی فردینان سلین یعنی « قصر به قصر » هم فروش قابل قبولی داشت. آثار اریک امانوئل اشمیت و کریستین بوبن نیز مانند این چند سال گذشته خوب فروخته و می فروشند. کتاب کوچک ولی درخشان آرتور شنیتسلر یعنی « بازی در سپیده دم و رویا » با ترجمه علی اصغر حداد با اینکه به تازگی چاپ شده ، جای خود را باز کرده است، یکی از دلایل اقبال این کتاب، دومین داستان کتاب یعنی « رویا » است که کوبربیک فیلم « چشمان بازبسته » را از آن اقتباس کرده است. شاید پرفروش ترین آثار خارجی امسال مربوط به دو نویسنده بزرگ روس یعنی داستایوفسکی و تولستوی باشند. پنج داستان بلند از تولستوی که در پنج کتاب با ترجمه سروش حبیبی و « شب های روشن » نوشته داستایوفسکی با ترجمه همین مترجم از فروش فوق العاده ای بر خوردار شدند.

سال 89 همان طور که اشاره شد، پراکندگی در فروش آثار خارجی بسیار بیشتر بود و به همین خاطر می توانیم کتاب های زیادی مانند « کشش ها » از دیدیو ون کولارت، آثارجدید گراتزیا دلدا، « جین ایر » اثر شارلوت برونته، « کودک 44 » نوشته تام راب اسمیت، « دلقک و هیولا » اثر پیتر آکروید و « آگنس » نوشته پتر اشتام و « آلیس » از یودیت هرمان و ... را به این لیست اضافه کرد. قابل ذکر است در این گزارش فروش کتاب های نویسندگان عامه پسند ایرانی و خارجی لحاظ نشده اند.

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منبع:دو ماه نامه ی فرهنگی، اجتماعی، ادبی نافه

نوروز 1390