تبیان، دستیار زندگی
برخی جوجه‌کباب‌های فله‌ای، آلوده به مواد رنگی سمی است و به بافت کبد و کلیه آسیب می‌رساند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوجه‌کباب آماده طبخ فله‌ای نخرید


برخی جوجه‌کباب‌های فله‌ای، آلوده به مواد رنگی سمی است و به بافت کبد و کلیه آسیب می‌رساند.

جوجه‌کباب

جوجه‌کباب از جمله غذاهای لذیذی است که اکثر افراد طعم و مزه آن را می‌پسندند.

برخی خانواده‌ها آن را در رستوران میل می‌کنند و تعدادی نیز جوجه‌های تکه شده آماده‌ای را که در اکثر سوپر پروتئین‌ها به پیاز، آب‌لیمو و زعفران آغشته شده خریداری کرده و خود اقدام به طبخ و کبابی کردن آن می‌کنند؛ اما آیا جوجه‌هایی که این روزها برای کبابی کردن عرضه می‌شوند، واقعاً از گوشت جوجه تهیه می‌شوند؟ چه تفاوتی میان جوجه‌کباب آماده فله‌ای با بسته بندی شده آن وجود دارد؟

مرغ‌هایی که جوجه‌کباب می‌شوند

در کشور ما مکانی خاص برای پرورش گوشت جوجه به منظور کبابی‌کردن وجود ندارد، اگر هم باشد بسیار محدود و اندک است. معمولاً جوجه‌هایی برای کبابی کردن مناسب هستند که با تغذیه مناسب، وزنی حدود 800 گرم داشته و استخوان‌هایشان ترد و خوشمزه باشد.

اما این روزها برخی مغازه‌های معمولی و غیرمجاز که خود اقدام به تهیه این محصول می‌کنند از گوشت مرغ تکه شده استفاده می‌کنند. همچنین این نوع مراکز، جوجه‌هایی را که قدرت وزن گرفتن ندارند یا به شدت بیمار هستند، قبل از آن که به وزن مطلوب برسند کشتار کرده و قسمت‌هایی از گوشت را که دارای خون‌مردگی یا کبود، ملتهب و بیمار است جدا و از قسمت‌های به ظاهر سالم گوشت، برای جوجه‌کباب استفاده می‌کنند. گوشت این جوجه‌ها ظاهراً تازه و مطبوع بوده و کیفیت نامطلوب آن به واسطه آغشته شدن به پیاز، آب‌لیمو و مواد رنگی و طعم‌دار قابل تشخیص نیست. این جوجه‌ها با توجه به نوع بیماریشان، گوشتی آلوده داشته و اگر به خوبی طبخ و کبابی نشوند بیماری‌زا بوده و می‌توانند ناقل بیماری‌های مشترک میان طیور و انسان باشند.

جوجه‌کباب‌های به ظاهر تازه

از سوی دیگر جوجه‌کباب‌های فله‌ای، تاریخ مصرف مشخصی نداشته و شکل فریبنده و بوی دل‌پذیر آن، همه را ترغیب به خرید خواهد کرد، اما باید بدانید که این محصولات به خاطر شرایط نگهداری نامناسب و به دلیل آن که اغلب به صورت متراکم و در حجم زیاد روی هم چیده می‌شود، بسیار زودتر از موعد مقرر فاسد و غیرقابل مصرف شده و به شدت مسمومیت‌زا هستند.

جوجه‌کباب‌های رنگ شده

موضوع دیگر مواد رنگی و طعم‌دار غیرمجازی است که تولیدکنندگان غیرمتعهد به جای زعفران به این محصول اضافه می‌کنند. این ترکیبات به طور نسبی سمی بوده و در درازمدت خون را مسموم و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بافت کبد و کلیه وارد خواهند کرد.

بهتر است از تهیه‌ی چلوجوجه یا جوجه‌کباب از سفره‌خانه‌های غیرمجاز و مراکز پخش غذاهای خانگی فاقد مجوز خودداری کنید، چرا که این نوع مراکز اغلب برای تهیه این نوع غذا از جوجه‌های آماده‌ای که به صورت فله‌ای تهیه می‌شود استفاده می‌کنند

شدت تأثیر نامطلوب این مواد در کودکان، مادران باردار و سالمندان بیش از گروه‌های دیگر است. این نوع افزودنی‌ها می‌تواند در دوران بارداری با ایجاد تغییرات هورمونی و عصبی موجب سقط جنین و در کودکان باعث ناهنجاری‌های رفتاری و بیش‌فعالی و در سالمندان منجر به ضعف سیستم ایمنی بدن شود.

توصیه‌ها

* برای خرید جوجه‌کباب انواعی را که به صورت بهداشتی بسته‌بندی شده و دارای تاریخ مصرف، پروانه بهره‌برداری و مجوز دامپزشکی و بهداشت هستند انتخاب کنید. اغلب، خرید از قصابی‌ها و مغازه‌های معمولی که مجوز تهیه و فرآوری جوجه‌کباب آماده را ندارند توصیه نمی‌شود.

* بهتر است از تهیه‌ی چلوجوجه یا جوجه‌کباب از سفره‌خانه‌های غیرمجاز و مراکز پخش غذاهای خانگی فاقد مجوز خودداری کنید، چرا که این نوع مراکز اغلب برای تهیه این نوع غذا از جوجه‌های آماده‌ای که به صورت فله‌ای تهیه می‌شود استفاده می‌کنند. تأسف‌بارتر آن که اگر این جوجه‌ها پس از کبابی شدن به فروش نرسد در شرایط بد محیطی نگهداری و برای روز بعد مجدد داغ شده و به فروش می‌رسند.

* قبل از مصرف جوجه‌کبابی شده، ابتدا آن را باز کرده و ببینید و پس از اطمینان از مغز پخت بودن، آن را میل کنید. چنانچه مغز جوجه‌کباب، قرمز متمایل به صورتی باشد، نشان‌دهنده نیم‌پز یا ناپز بودن آن است.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: جام جم - فاخره بهبهانی

مطالب مرتبط:

پاستیل فله‌ای و باز نخورید

گوارا، اما بیماری‌زا!

تقلب در فرآورده های گوشتی و غلات

ناگفته‌های شیر و گوشت‌های هورمونی

گوشت چرخ کرده را فریز نکنید

گوشت چرخ کرده آماده از قصابی نخرید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.