تبیان، دستیار زندگی
ماه گذشته در دو حادثه جداگانه برای اتوبوس های اردوی راهیان نور مشهد و شاهرود جمعا 4 دانش آموز دختر و یک معلم کشته و 25 نفر مصدوم شدند. در حادثه دیگری در این ماه، یک دستگاه اتوبوس راهیان نور اردبیل در جاده پلدختر - اندیمشک واژگون شد و چهار تن از دختران دان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حراج جان دانش آموزان در اردو؟


ماه گذشته در دو حادثه جداگانه برای اتوبوس های اردوی راهیان نور مشهد و شاهرود جمعا 4 دانش آموز دختر و یک معلم کشته و 25 نفر مصدوم شدند. در حادثه دیگری در این ماه، یک دستگاه اتوبوس راهیان نور اردبیل در جاده پلدختر - اندیمشک واژگون شد و چهار تن از دختران دانش آموز مجروح شدند.

اتوبوس-تصادف

تعداد بازدید‌کنندگان از مناطق عملیاتی دوره دفاع مقدس ، در سال بیش از دومیلیون نفر است که بخش عمده ای از آن دانش آموزان دبیرستانی هستند. در ابتدای سال جاری وزیر آموزش و پرورش گفت: « ساعات اختصاص یافته به درس آمادگی دفاعی پایه دوم دبیرستان دو ساعت در هفته است که یک ساعت آن به صورت حضوری و یک ساعت دیگر در اردوهای راهیان نور ارایه می شود». به عبارت دیگر 10 نمره از نمره درس آمادگی دفاعی دانش آموزان دوم متوسطه دختر و پسر در سال تحصیلی جاری منوط به شرکت در اردوی راهیان نور است.

به گفته مقامات آموزش و پرورش در قالب این طرح 450 هزار دانش آموز تا زمان برگزاری امتحانات ترم اول در دیماه و 450 هزار نفر در نیمه دوم سال تحصیلی به مناطق مرزی اعزام می شوند. این کاروانها را حدود یکصد هزار فرهنگی همراهی می کنند. در هرسه حادثه تاسف بار اتوبوس های راهیان نور، نقص فنی اتوبوس و خواب آلودگی و خطای راننده عامل اصلی بوده است. مدیرکل آموزش و پروش خراسان رضوی در حاشیه مراسم تدفین دانش آموزان مشهدی به ایسنا گفته است: « زیرساخت‌ها در خوزستان آماده نیست و اتوبوس‌هایی که در آنجا استفاده می‌شود، از رده خارج هستند... جمعیت دانش‎آموزان متقاضی اردوهای راهیان نور بسیار بالاست و قطار جوابگوی این تعداد نیست مگر اینکه درخواست قطار اختصاصی بدهیم."

پرسش این است که وقتی زیرساخت ها در مقصد آماده نیست، با چه تدبیری هزاران دانش آموز از سراسر کشور با اتوبوس های به گفته مدیر کل از رده خارج به اردو اعزام می شوند؟ در شیوه نامه اجرایی اردو و بازدید دانش آموزی، برای افزایش ضریب اطمینان و امنیت برنامه های اردویی و بازدیدی و به منظور صیانت دانش آموزان و عوامل اجرایی از هر گونه آسیب و خطر احتمالی با ذکر جزئیات مقررات الزامی تنظیم شده است.

آیا به دانش آموزان آموزش های لازم در مورد میادین مین و مهمات عمل نکرده زمان جنگ، داده می شود؟ آیا شرایط اسکان، تغذیه و بهداشت دانش آموزان در حد قابل قبولی است؟ آیا آموزش و پرورش شرایط زیستی اقامتگاه ها در نواحی مرزی را مطابق استانداردهای اردویی خود می داند؟

بخشی از موارد الزامی به مشخصات وسیله نقلیه و راننده اختصاص دارد به عنوان مثال 1- وسایل نقلیه، سالم و مناسب باشد.2- استفاده از وسیله نقلیه اداری موجود یا شرکت های معتبر مسافربری الزامی است. 3- رعایت ظرفیت قانونی وسیله نقلیه، الزامی است. 4- وسیله نقلیه باید دارای بیمه سرنشین مناسب با طول مسیر و نوع سفر و مجهز به امکانات ایمنی و وسایل مورد نیاز با توجه به فصول سال باشد.

در خصوص راننده هم پیش بینی های دقیقی در آیین نامه نوشته شده از جمله اینکه راننده می باید توانایی جسمی و شرایط اخلاقی و روحی را دارا بوده و ... مقررات قانونی و سرعت مجاز در حرکت وسیله نقلیه را الزاما رعایت کند.... همچنین در شیوه نامه آمده است که لازم است این موارد در قرارداد استفاده از وسیله نقلیه قید شود. ضمنا سرپرستان و مربیان موظفند در صورت عدم رعایت مقررات قانونی و سرعت غیرمجاز به راننده تذکر داده و در صورت عدم رعایت مقررات از سوی راننده به پلیس راه اطلاع دهند و... با توجه به همین چند مورد از شیوه نامه مفصل آموزش و پرورش در مورد برگزاری اردو ، معلوم می شود که در برگزاری اردوی دانش آموزان مشهدی و شاهرودی و اردبیلی نکات ایمنی در مورد سلامت فنی وسیله نقلیه و شرایط راننده رعایت نشده است.

اتوبوس-تصادف

ایمنی وسایل نقلیه تنها یکی از جنبه های پر تعداد امنیت دانش آموزان در طول برگزاری اردو است. به عنوان مثال این پرسش مطرح است که آیا به دانش آموزان آموزش های لازم در مورد میادین مین و مهمات عمل نکرده زمان جنگ، داده می شود؟ آیا شرایط اسکان، تغذیه و بهداشت دانش آموزان در حد قابل قبولی است؟ آیا آموزش و پرورش شرایط زیستی اقامتگاه ها در نواحی مرزی را مطابق استانداردهای اردویی خود می داند؟

این استدلال که گویا چون تعداد دانش آموزانی که بر اثر حوادث گوناگون در طول سال می میرند و یا آسیب می بینند نسبت به جمعیت دانش آموزان کشور کم است، بنابراین به این گونه حوادث نباید اهمیت زیاد داد قابل قبول نیست. اولا حتی مرگ یک دانش آموز در طول سال بر اثر سهل انگاری و ضعف مدیریت فاجعه ای بزرگ و غیر قابل بخشش است. ثانیا یکی از وظایف اصلی مسئولان آموزش و پرورش در همه جای دنیا ایجاد شرایط ایمنی صد در صد برای دانش آموزان است. حادثه ممکن است همه جا و در هر شرایطی اتفاق بیفتد اما اگر این دانش آموزان با وسیله نقلیه مطمئن به اردو می رفتند آیا احتمال بروز فاجعه از بین نمی رفت و یا حداقل کاهش پیدا نمی کرد؟

آیا برگزار کنندگان اردوها می دانستند که حرکت اتوبوس های حامل دانش آموزان در ساعات شب ممنوع است و اگر فقط همین اصل ساده رعایت می شد احتمال تصادف بر اثر خواب آلودگی و خستگی راننده از بین می رفت؟

اردوهای راهیان طرحی مفید است که دانش آموزان و دانشجویان را با جبهه های جنگ و فداکاری رزمندگان دفاع مقدس آشنا می کند؛ اما اعزام این تعداد عظیم از جوانان به مناطق عملیاتی نیاز به ناوگان حمل و نقل استاندارد، رانندگان سالم، جاده مناسب و خوابگاه امن و تغذیه صحیح دارد. آیا برگزار کنندگان اردوها می دانستند که حرکت اتوبوس های حامل دانش آموزان در ساعات شب ممنوع است و اگر فقط همین اصل ساده رعایت می شد احتمال تصادف بر اثر خواب آلودگی و خستگی راننده از بین می رفت؟ مجموعه ای از این گونه بی توجهی ها و ضعف در برنامه ریزی باعث بروز چنین اتفاقات ناگواری در اردوهای معنوی راهیان نور می شود.

بخش اجتماعی تبیان


منبع :خبرانلاین- شیرزاد عبداللهی