تبیان، دستیار زندگی
تلویزیون جایگاهی فراتر از یک رسانه دارد ، خوب یا بد عضو خانواده شده است .خاطره سازی می کند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مجتبی شاعری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خاطره بازی تلویزیون و نوروز (2)


تلویزیون جایگاهی فراتر از یک رسانه دارد ، خوب یا بد عضو خانواده شده است .خاطره سازی می کند


خاطره بازی تلویزیون و نوروز (2)

در این سال ها برنامه های تلویزیونی بیست و چهار ساعته شده و شبکه های تلویزیون هر روز بیشتر می شود. بازار فیلم ها داغ داغ است و در فروشگاه های خوار و بار فروشی و سوپرمارکت ها، هم کلی انتخاب برای فیلم خریدن و فیلم دیدن داریم. سریال هایی که پیش از این از تلویزیون دیده ایم در بسته های فرهنگی عرضه می شود. با این وجود کار برنامه ریزان و مدیران تلویزیون  برای برنامه سازی های مناسبتی ، سخت تر از سابق شده است. مثل دهه ی شصت محدودیت های اقتصادی برای برنامه سازی و تولید فیلم وجود ندارد. همه ی شبکه ها در روزهای معمول سال هم دست کم سریال یا فیلمی جدید برای پخش کردن دارند. حتی شبکه هایی هست که شبانه روز فیلم پخش کند. فیلم های روز ایرانی و خارجی. با این وجود است که کار برنامه سازان تلویزیون سخت تر می شود. برای عوض کردن حال و هوای تلویزیون در ایام عید به افزایش کمّی آثار ارائه شده نمی توان بسنده کرد. باید فضای موجود در برنامه های ویژه ی نوروز مطابق مناسبت ویژه اش طرح ریزی شود. این که هر شبکه سریال مستقلی داشته باشد که کمدی، طنز یا فانتزی باشد و برای تلقین فضای عید، داستان سریال ها هم در عید اتفاق بیافتد کافی نخواهد بود. قاعدتاً سطح کیفی سریال های نوروزی باید از درجه ی بالاتری نسبت به سریال های بقیه ایام سال برخوردار باشد. همان طور که در مورد سریال های ماه مبارک رمضان علاوه بر سطح کیفی کارها، موضوعیت دینی لحاظ شده در داستان ها، رعایت می شود، طوری که مفاهیم اعتقادی و ارزشی در قالب داستانی،قابل ارائه باشد. سریال های نوروز هم باید در شیوه ی بررسی ها، همین طور باشد. صرفاً فضای شاد، کمدی و فانتزی سریال ها، معرف مناسبت نوروز نیست. نوروز آیینی ملی است که از طرف شرع و مذهب محترم شمرده شده. آیینی که به همدلی میان خانواده ها و اصلاح روابط اجتماعی کمک زیادی می تواند داشته باشد. آیین نوروز، آموزه های اخلاقی و اعتقادی مهمی در خود دارد. صله ی رحم، آشتی، کمک و احسان، دلجویی، احترام به سنت ها و فرهنگ ها. نشاندن این مفاهیم در دل داستان فیلم ها و سریال ها در ماندگاری و به خاطر سپردن این ایام موثر خواهند بود.

آیین نوروز ،آموزه های اخلاقی و اعتقادی مهمی در خود دارد. صله ی رحم،آشتی،کمک و احسان، احترام به سنت ها و فرهنگ ها

در سال های قبل یکی از ویژه برنامه های تلویزیون در طنز، برنامه هایی بود که از قسمت های کوتاه تشکیل می شد به این نوع برنامه ها در سال های اخیر توجه چندانی نمی شود یا اصلاً اثری از آن ها وجود ندارد و یا سطح نازل برنامه ها زحمت دیدن را از تماشاچی تلویزیون می گیرد. برنامه های طنز تلویزیون در سریال هایی خلاصه می شود که بازیگران و کارگردان های مشخصی دارند. حتی داستان های این سری مجموعه ها هر سال شبیه هم هستند. این تکرار موضوعات و بازیگرانی که پای ثابت هر ساله ی سریال های نوروزی اند، باعث شده تا سریال ها، تنها در همان دوران بیننده داشته باشند و مثل سریال هایی که در سال های قبل ساخته می شد و هنوز هم در حافظه ها مانده، نخواهد بود. شاید در این سال ها هم باید به پخش فیلم هایی دلخوش بود که بررسی آثار کلاسیک سینمای کمدی است. برنامه ی طنز پیشگان شبکه ی چهار تلویزیون که در این چند ساله ی اخیر صبح های نوروز پخش می شد که البته در سال نود هم روند پخش آن در روزهای جمعه ادامه داشت.

خاطره بازی تلویزیون و نوروز (2)

به استناد گفته های سازندگان سریال های مناسبتی (ماه مبارک رمضان و عید نوروز) و هم مدیران تلویزیون، معمولاً مراحل تصویب، پیش تولید و ساخت سریال ها بسیار نزدیک با مناسبت موردنظر و بسیاری از اوقات هم زمان صورت می گیرد.

شاید این اتفاق به این جهت می افتد که در پخش هر شبه ی سریال، عوامل سازنده با دریافت بازخورد نظرات بینندگان مسیر ساخت را اصلاح کنند. هم زمانی پخش و ساخت با این که از این نظر مزایایی دارد، ولی اضطراب حاکم بر گروه های سازنده باعث پایین آمدن سطح کیفی سریال ها خواهد شد.

با این وجود برنامه های تلویزیونی خلاصه در پخش فیلم های سینمایی، سریال های هر شبه ی شبکه ها، مصاحبه با هنرپیشه ها و ورزشکارها شده است.

اگر برنامه سازان جوان سری به آرشیو تلویزیون در سال های نه چندان دور گذشته بزنند الگوی مناسبی از ساخت برنامه های جُنگ گونه، به دست می آورند آن وقت برنامه های نوروز این سال ها هم برای کودکانی که بیست سال بعد به یاد این نوروز می افتند خاطره انگیز خواهد شد.

مجتبی شاعری

بخش سینما و تلویزیون تبیان