تبیان، دستیار زندگی
انگار همین دیروز بود كه درباره خانه‌تكانی و تمیزكردن خانه برای استقبال از فصل بهار و سال نو 1390 صحبت كردیم، اما با چشم برهم زدنی، باز هم به همان روزها نزدیك می‌شویم؛
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازهم  کارهای مخصوص عید


انگار همین دیروز بود كه درباره خانه‌تكانی و تمیزكردن خانه برای استقبال از فصل بهار و سال نو 1390 صحبت كردیم، اما با چشم برهم زدنی، باز هم به همان روزها نزدیك می‌شویم؛ روزهای پایانی سال. روزهایی كه كم‌كم باید آماده شویم تا به استقبال بهار و سال جدید برویم، اما چه بهتر است از همین روزها به فكر خانه‌تكانی باشیم تا روزهای پایانی سال با انبوهی از كارهای نیمه‌تمام و دشوار روبه‌رو نشویم.


تمیز کردن خانه، خانه تکانی

مهم‌ترین چیزی كه این روزها فكر و ذهن خانم‌های خانه‌دار را مشغول كرده است، بحث خانه‌تكانی و تمیز‌كردن سالانه خانه است، اما به قول بزرگ‌ترها چشم می‌ترسد و دست شجاع است؛ با دیدن این همه كار ترس و نگرانی اولین حسی است كه خانم‌ها تجربه می‌كنند، اما بالاخره كارها هم تمام می‌شود و دوباره مانند سال‌های پیش در خانه‌ای تمیز و زیبا از بهار استقبال می‌كنید.

تمیز كردن خانه فقط برای شب عید نیست

با این‌ كه شب عید همه قسمت‌های خانه تمیز می‌شود، تمام پرده‌ها و ملحفه‌ها را می‌شوییم و همه‌جا را براق و مرتب می‌كنیم، اما نباید فراموش كرد این كارها فقط مخصوص روزهای آخر سال نیست. خانه‌تكانی رسمی قدیمی است و بزرگ‌ترها همیشه در این موقع سال خانه را به طور كلی تمیز می‌كردند، ولی خانه‌های بزرگ قدیمی با چند اتاق و حیاطی بزرگ كجا و این آپارتمان‌های كوچك كجا؟! بنابراین كاملا طبیعی است كه خانه‌تكانی ما با آنچه در گذشته بوده و انجام می‌شده، تفاوتی اساسی داشته باشد. اما در هر حال حواستان باشد اگر می‌خواهید خانه‌تكانی كنید و خانه را به رسم قدیمی‌ها تمیز و مرتب نمایید از همین امروز برنامه‌ای دقیق برای این كار داشته باشید. بعضی از خانواده‌ها هم در این روزها چیدمان خانه را كمی تغییر می‌دهند؛ در و دیوارها را رنگ می‌كنند، پرده‌های جدیدی می‌خرند، اسباب خانه را جابه‌جا می‌كنند و...

اما آنچه واقعا مهم است، تمیزی خانه و مرتب بودن آن است. پس درها، دیوارها، پرده‌ها، فرش‌ها و هر آنچه به شستشو نیاز دارد باید شسته و تمیز شود. كمدها و كابینت‌ها را هم مرتب بچینید و همه اسباب را تمیز و به ترتیب داخل آنها قرار دهید. شیشه‌ها را هم نباید فراموش كرد؛ یكی از زیبایی‌های سال نو دیدن شیشه‌های براق و شفاف خانه‌هاست.

نظافت یا وسواس؟

بعضی از افراد هم در این میان مفهوم خانه‌تكانی را اشتباه درك كرده‌اند. آنها شب عید چنان كار می‌كنند و همه‌جا را می‌شویند كه گویی قرار است با كسی مسابقه بدهند كه در آن هركس بیشتر و سخت‌تر كار كرده باشد، برنده است!

برای این‌كه سینك ظرفشویی تمیز و براق شود، بهتر است از سركه كمك بگیرید یا این‌ كه مقداری جوش شیرین روی سینك ریخته و مقداری كمی آب روی آن بریزید و بعد از 30 دقیقه سینك ظرفشویی را با اسكاچ بشویید

اشتباه نكنید، نظافت و تمیزی با وسواس فرق دارد؛ تمیزی یعنی این ‌كه خاك و زباله‌ای در خانه ما نباشد، یعنی زمانی كه در جستجوی وسیله‌ای خاص هستیم بدانیم كجا و در چه قسمتی از خانه می‌شود آن را پیدا كرد، یعنی وقتی در یخچال را باز می‌كنیم با بوی بد غذاهای مانده و میوه‌های خراب شده روبه‌رو نشویم و...

در این میان اما برخی از خانم‌ها تصور می‌كنند باید تمام اسباب و لوازم خانه را بشویند، برق بیندازند و همه‌جا را چنان تمیز كنند كه گویی اصلا ذره‌ای خاك در این دنیا وجود ندارد. (برای همین گاهی می‌شنویم و می‌بینیم افرادی تلویزیون و مایكروویو را هم می‌شویند! شاید تعجب كنید، اما این چنین افرادی هم وجود دارند.) اما آیا واقعا برای تمیز بودن باید این كارها را انجام داد؟

فراموش نكنید هیچ‌وقت نباید لوازم برقی را زیر آب گرفت و شست. این كار علاوه بر این‌ كه وسیله برقی را خراب می‌كند، بسیار خطرناك هم هست. در حالی كه برای تمیز كردن لوازم برقی، شیوه‌هایی خاص نیز وجود دارد؛ مثلا می‌توانید داخل یخچال و فریزر را با دستمالی كه آغشته به آب گرم و جوش‌شیرین است شستشو دهید.

این كار باعث می‌شود یخچال و فریزر تمیز شوند و بوی بد آنها نیز از بین می‌رود. اما نكته مهم این است كه برای نظافت وسایل برقی اول آنها را از برق بكشید و بعد شروع به تمیز كردن كنید. اگر قسمت‌های خاصی از وسایل برقی از آنها جدا می‌شود ـ مانند طبقه‌های یخچال و فریزر ـ می‌توانید آنها را بعد از این ‌كه از برق كشیدید، بیرون آورده و تمیز كنید، ولی هیچ‌وقت و در هیچ شرایطی روی وسیله‌ای كه به برق متصل است آب نریزید.

خانه تکانی

همه چیز را آماده كنید

اگر می‌خواهید خانه‌تكانی راحتی داشته باشید و با هیچ مشكلی روبه‌رو نشوید، اول باید همه وسایل كار را تهیه كرده و بعد شروع كنید. پس خرید مواد شوینده مناسب، ضد‌عفونی‌كننده‌ها، دستمال‌های گردگیری، اسفنج و... در برنامه خود قرار دهید. در ضمن، بهتر است امسال سعی كنید كمتر از سال‌های قبل از مواد شوینده استفاده كنید و به جای آنها از جوش‌شیرین و سركه كمك بگیرید؛ این مواد هم ارزان‌تر است و هم در دسترس همه خانم‌های خانه. علاوه بر این، ضرر مواد شیمیایی را هم ندارد.

معمولا برای تمیزكردن قسمت‌های زیادی از خانه می‌توانید از این دو ماده استفاده كنید. مثلا اگر سرامیك خانه شما كمی كثیف‌تر از سال‌های قبل است و می‌خواهید آن را تمیز و براق كنید، می‌توانید مقداری سركه را با همان اندازه آب گرم مخلوط كرده و به وسیله یك تی یا حوله تمام سرامیك‌ها را با این محلول تمیز كنید.

برای این‌كه سینك ظرفشویی تمیز و براق شود، بهتر است از سركه كمك بگیرید یا این‌ كه مقداری جوش شیرین روی سینك ریخته و مقداری كمی آب روی آن بریزید و بعد از 30 دقیقه سینك ظرفشویی را با اسكاچ بشویید.

برای نظافت و برق انداختن ظروف استیل خانه هم می‌توانید از محلول آب گرم و سركه استفاده كنید. علاوه بر این، سركه دشمن چربی‌هاست؛ پس تمام چربی‌های آشپزخانه را با سركه تمیز كنید. اگر از این شیوه‌ها كمك بگیرید، متوجه می‌شوید چقدر راحت‌تر و ارزان‌تر خانه‌تان را تمیز می‌كنید.

بخش خانواده ایرانی تبیان


همشهری

مطالب مرتبط :

لکه‌هایی که برای همیشه پاک می شوند!

مهارت‌های استثنایی مخصوص کدبانو

خانه‌هایی‌ كه همیشه ‌تمیزند

اسرار شیشه های شفاف

خانه داری با قاعده

خانه داری ، لذت بخش است

حرفه ای اتو کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.