تبیان، دستیار زندگی
گوش‌درد در شب بدتر مى‌شود. بسته شدن شیپور استاش (كه عقب حلق را به گوش میانى متصل مى‌كند)، شایع‌ترین علت گوش‌درد در كودكان و بزرگ‌سالان است. حالاتى نظیر سرما، عفونت و آلرژى این موقعیت را تشدید مى‌كند. در طول روز با جویدن غذا و یا بلع، عضلات شیپور استاش منق
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه‌های برطرف كردن گوش‌درد


گوش‌درد در شب بدتر مى‌شود. بسته شدن شیپور استاش (كه عقب حلق را به گوش میانى متصل مى‌كند)، شایع‌ترین علت گوش‌درد در كودكان و بزرگ‌سالان است.


حالاتى نظیر سرما، عفونت و آلرژى این موقعیت را تشدید مى‌كند. در طول روز با جویدن غذا و یا بلع، عضلات شیپور استاش منقبض و هوا وارد گوش میانى مى‌شود؛ اما شب، هنگامى كه خوابیده‌اید، هوایى كه از قبل در گوش میانى وجود دارد، جذب مى‌شود و خلأ ایجاد‌شده، باعث كشیده‌شدن پرده صماخ به طرف داخل مى‌شود؛ بنابراین دچار درد مى‌شوید.

گوش درد

عوامل دیگرى نیز باعث گوش درد مى شوند؛ عفونت ها نظیر عفونت حاصل از شنا كردن مى تواند باعث ایجاد گوش درد شود، فشار هوا در هواپیما یا در عمق دریا نیز مى تواند باعث گوش درد شود. وسایل كوچكى مثل قطعات موى بریده شده نیز مى تواند وارد كانال گوش شود و آن را آزرده كند؛ از آن جا كه درد راجعه نیز وجود دارد، دردهایى با منشأ دندان، لوزه ها، حلق و فك ها مى تواند به گوش بزند.

هنگامى كه گوش‌تان درد مى كند باید به پزشك مراجعه كنید، اما تا وقتى كه به آنجا برسید مى توانید از روش هاى زیر براى قطع سریع درد استفاده كنید.

بایستید و بنشینید

چند دقیقه نشستن مى تواند تورم را كاهش دهد و باعث تخلیه كانال استاش شود. بلعیدن مى تواند درد را تسكین دهد. اگر بتوانید هنگام خواب به آرامى سرتان را بالا نگه دارید بسیار مفید خواهد بود.

سشوار را روشن كنید

این فكر قدیمى پدربزرگ تان كه دود سیگار را به داخل گوش دردناك مى دهد داراى یك پایه ى اساسى است. این دود نیست كه درد را تسكین مى دهد بلكه گرماى آن است؛ براى انجام این كار با روشى دیگر، بدون به خطر انداختن ریه ها، سشوار را روى درجه كم بگذارید، سپس آن را تا فاصله 40 - 50 سانتى مترى گوش قرار دهید و گرما را به داخل گوش دردناك هدایت كنید.

گوش‌تان را بكشید

گوش تان را بگیرید، اگر بدون درد توانستید گوش تان را حركت دهید، احتمالا مشكل مربوط به گوش میانى است، اما اگر حركت باعث درد شود، عفونت احتمالا مربوط به كانال گوش خارجى است.

مقدارى روغن را تا حد دماى بدن گرم كنید

یك شیشه روغن بچه یا روغن ملین را در ظرف آب با حرارت نزدیك دماى بدن قرار دهید، بگذارید روغن در آب جا بیفتد تا دمایش به دماى بدن برسد. ریختن یك یا دو قطره روغن در گوش، به تسكین درد كمك مى كند.

آدامس بجوید

بسیارى از مردم، این راه حل را در پروازهاى هوایى براى باز كردن گوش شان انجام مى دهند.

خمیازه بكشید

خمیازه باعث حركت عضلات باز كننده شیپور استاش به گونه اى بهتر از جویدن آدامس یا مكیدن آب نبات مى شود.

بینى‌تان را نگه دارید

اگر در ارتفاع 10 كیلومترى در حال پرواز بودید و گوش تان شروع به درد كرد سوراخ بینى را با دست بگیرید، هوا را به داخل دهان ببرید و سپس با كمك عضلات گونه و حلق، هوا را به عقب بینى برانید، سپس انگشتان را از روى بینى بردارید.

در هنگام فرود آمدن هواپیما نخوابید

اگر مى خواهید در پرواز، چرتى بزنید این كار را در ابتداى پرواز انجام دهید نه در انتهاى آن، زیرا عمل بلع در هنگام خواب كمتر مى شود و در نتیجه گوش تان نمى تواند خود را با تغییرات فشار در هنگام فرود هماهنگ كند.

پیشگیرى كنید

قبل از اینكه دچار درد شوید، داروى ضد احتقان مصرف كنید. براى مثال اگر پرواز دارید و مى دانید كه سینوس هاى تان پر است و گوش تان را كیپ مى كند، از قطره هاى بینى یا داروهاى ضد احتقان استفاده كنید.

فشار را از صورت‌تان بردارید

غواصان نیز همانند افرادى كه پرواز مى كنند باید بتوانند فشار داخل گوش شان را با محیط اطراف هماهنگ كنند. شنا كردن روى سطح آب، فشار كمترى را بر پرده صماخ وارد مى كند.

از عامل درد دورى كنید

اگر تمام این كارها مؤثر واقع نشد، از پرواز و شنا در عمق آب پرهیز كنید.

از ضد دردها استفاده كنید

فراموش نكنید ضد دردها نظیر آسپیرین، استامینوفن یا ایبوپروفن زمان لازم را در اختیار قرار مى دهند تا خود را به پزشك برسانید.

منبع: دایرة المعارف پزشك خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا ،مترجمان : دکتر حسن کریمی یزدی و دکتر پدرام مصطفایی ،انتشارات سپهر اندیشه – 1387


باشگاه كاربران تبیان ـ‌ ارسالی از: hasantaleb