تبیان، دستیار زندگی
این بحث مخصوص آموزش آناتومی ستون فقرات - مهره ها و... به زبان ساده و قابل فهم و شیرین توسط جناب آقای دکترmedman می باشد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش آناتومی و تصمیم گیری بالینی

بهداشت و سلامت

*آموزش آناتومی*

این بحث مخصوص آموزش آناتومی ستون فقرات - مهره ها و... به زبان ساده و قابل فهم و شیرین توسط جناب آقای دکترmedman  می باشد. به این تصویر خوب نگاه کنید و بگید چی ازش میشه یادگرفت!

بهداشت و سلامت

1. نامگذاری بر اساس جایگاهشون.

2. دسته بندی: گردنی، سینه ای، کمری و خاجی و دنبالچه

3.مهره اول و دوم گردنی نام خاص دارند: اطلس و آکسیس. دلیلش رو بعدا میگیم. خیلی هم جالبه!

4.مهره خاجی از به هم چسبیدن چند پیش مهره درست میشه. برا همین بزرگه. بعد مفصل به بررسی ساختار مهره ها می رسیم!

5. کانال نخاعی هم محل رد شدن نخاعه و از حکمتهای بزرگ پروردگاره.

6.تعداد مهره ها در تقسیم بندی به این صورت: 7تا گردنی، 12 تا سینه ای و 5 تا کمری، یه دونه خاجی و یکی هم کوکسیکس یا دنبالچه.

7. تفاوت اندازه! یکی دیگر از مظاهر حکمت خداوند: مهره های کمری بزرگترین مهره ها بعد، مهره های سینه ای و در آخر مهره های گردنی.

8.فاصله بین مهره ها رو دیسک بین مهره ای پر کرده. به وظایفش و ساختارش هم در ادامه می رسیم.

پس شمایی که به علم پزشکی علاقه مند هستی با این کلاس جامع به این آدرس همراه باش

به اهتمام کاربر گرامی: اتاق عمل

بهداشت و سلامت

*تصمیم گیری بالینی*

عزیزان همکار و همراه ؛ در این مبحث، یک مورد خاص رو پله پله، تجزیه و تحلیل خواهیم کرد و در طی این تصمیم گیری های مرحله به مرحله، مطالب خوبی رو یاد خواهیم گرفت.

یه آقای 33 ساله تشریف آوردن به خاطر بررسی و ارزیابی سنکوپ.

چند هفته قبل در حال دویدن در بازی بیس بال دچار احساس سرگیجه، درد خفیف قفسه سینه و تغییرات بینایی شدن. چند روز قبل هم، در حین دویدن روی تردمیل، دچار سرگیجه، از دست رفتن هوشیاری، افتادن و اسیب بینی و شکستنن عینکش شده است. شاهدان حادثه هیچ حرکت تشنجی مشاهده نکردند. وی دچار بی اختیاری ادرار یا مدفوع، گازگرفتن زبان یا گیجی پس از حادثه نشده است. وی هر گونه تپش قلب پیش از ان، درد سینه، عطسه، سرفه، مانور والسالوا یا تغییرات خلقی را ذکر نمی کنه.

سابقه اش هم افسردگی خفیف و ریفلاکس معده به مری است. 20 میلی گرم سیتالوپرام در روز و 20 میلیگرم پنتوپرازول استفاده می کرده،معتاد  نیست و بیش از حد الکل هم مصرف نمی کنه.

سابقه خانوادگی: مرگ بدون توجیه سه خواهر و برادرش(در سنین 3روزگی،1هفتگی و 3سالگی) و مرگ بدون توجیه پدرش در سن 44 سالگی البته هیچکدام از این موارد اتوپسی نشده اند.

معاینه:

معاینه قلب بیمار: ریتم منظم، صداهای S1 و S2 طبیعی با S4 نرم. در استراحت سوفلی شنیده نشد اما با مانور والسالوا یه سوفل سیستولیک خروجی ایجاد شد با شدت 3/6 . سایر یافته های معاینه: طبیعی.

پاراکلینیک: CBC و الکترولیت ها طبیعی.

الکتروکاردیوگرام: ریتم سینوسی طبیعی و بزرگی هر دو دهلیز,ECG در طی 24 ساعت علیرغم حملات سرگیجه گزارش شده توسط بیمار، هیچ آریتمی دهلیزی یا بطنی قابل توجهی نداشت.

پزشکان بزرگوار...تشخیص شما در بیماری ها چیست؟ اینجا همراه پزشکان دیگر شوید

به اهتمام کاربر گرامی: medman

انجمن بهداشت و سلامت


باشگاه کاربران تبیان / انجمن  های تخصصی