تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران عزیز در بسیاری از پروژه های مکانیکی و الکترونیکی نیاز دارید برای باز و بسته کردن مدار الکتریکی تان از یک کلید الکتریکی استفاده نمایید... رله نوعی کلید الکتریکی سریع یا بی‌درنگ است که با هدایت یک مدار الکتریکی دیگر باز و بسته می‌شود و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رله های ساده – رله های زمانی

رله های ساده – رله های زمانی

پژوهشگران عزیز در بسیاری از پروژه های مکانیکی و الکترونیکی نیاز دارید برای باز و بسته کردن مدار الکتریکی تان از یک کلید الکتریکی استفاده نمایید.

رله نوعی کلید الکتریکی سریع یا بی‌درنگ است که با هدایت یک مدار الکتریکی دیگر باز و بسته می‌شود.

روش کنترل باز و بسته شدن این کلید الکتریکی به صورت های مختلف مکانیکی، حرارتی، مغناطیسی، الکترو استاتیک و ... می باشد. رله را ژوزف هانری در سال 1835 میلادی اختراع کرد.

از آنجا که رله می‌تواند جریانی قوی‌تر از جریان ورودی را هدایت کند، به معنی وسیع‌تر می‌توان آن را نوعی تقویت کننده نیز دانست.

در گذشته رله‌ها معمولاً با سیم‌پیچ ساخته می‌شد و از جریان برق برای تولید میدان مغناطیسی و باز و بسته کردن مدار سود می‌برد. امروزه بسیاری از رله‌ها به صورت حالت جامد ساخته می‌شوند و اجزای متحرک ندارند.

به طور کلی رله ها به دو دسته تقسیم می شوند:

1) رله های ساده

2)  رله های زمانی

رله های ساده

این نوع رله دارای انواع بسیاری است که به صورت یک فاز و سه فاز ساخته می شود. "رله‌ی ضربه‌ای" نوعی از این دسته است که از آن در مدارات روشنایی استفاده می شود که در زیر به شرح مختصری از آن می پردازیم:

رله های ضربه‌ای معمولا با ولتاژ 220 ولت کار می کنند و اغلب در داخل آن یک طرف بوبین به یک طرف کنتاکت اتصال داده شده است. در این حالت تعداد ترمینال‌های خروجی رله سه عدد است. برای اتصال رله‌ی ضربه‌ای به مدار از شستی استارت استفاده می کنند.

رله های ساده – رله های زمانی

رله های زمانی
رله های زمانی در انواع مختلف و با ساختمان‌های گوناگونی ساخته می شوند. در گذشته برای اینکه تعدادی لامپ را از چند نقطه روشن و خاموش کنند از کلید تبدیل استفاده می کردند (در راهروهای طویل و دارای خروجی‌های متعدد و یا در راه‌پله‌ی ساختمان‌های چندین طبقه). اما امروزه در چنین مواردی از نوعی رله‌ی زمانی استفاده می شود که به آن "رله‌ی راه‌پله" می گویند.

در مدار روشنایی راه‌پله با رله‌ی زمانی، با فشار به یک شستی که به جای کلید به کار گرفته شده است، رله شروع به کار می کند و لامپ‌های راه‌پله روشن می شوند و پس از گذشت زمان معینی خاموش می شوند. بر روی رله‌های راه‌پله معمولا دکمه‌ای وجود دارد که سه حالت خاموش، روشن دائم و روشن زمانی توسط آن انتخاب می شود.

رله های ساده – رله های زمانی

رله‌های زمانی خود دو نوع‌اند:

ساده و تاخیری. معمولا هر رله دارای کنتاکت‌هایی است که در شرایط عادی (تحریک نشده) باز یا بسته‌اند. زمانی که رله عمل می کند کنتاکت‌های باز آن بسته و کنتاکت‌های بسته‌ی آن باز می شود. به این ترتیب می توان با استفاده از این کنتاکت‌ها مداری را قطع و یا وصل کرد.

رله‌ی زمانی ساده

این رله پس از گذشت زمان تنظیم شده‌ی روی آن، ضمن تغییر حالت، عمل قطع یا وصل را انجام می دهد و تا زمانی که تحریک رله را قطع نکنیم در این حالت باقی می ماند. با قطع تحریک، رله به حالت اول خود برمی گردد.

رله‌ی زمانی تاخیری

رله‌ی تاخیری به این صورت عمل می کند که وقتی آن را تحریک می کنیم بلافاصله کنتاکت‌های آن تغییر حالت می دهند و مدار را وصل می کنند. سپس با گذشت زمان تنظیم شده، رله مجددا به حالت اول خود برمی گردد. به این ترتیب نتیجه می گیریم که رله‌های راه‌پله از نوع رله های تاخیری هستند.

رله های ساده – رله های زمانی

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه: نسیم گنجی منش

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

پیل گالوانی ولتا

پیل الکتروشیمیایی