تبیان، دستیار زندگی
جهان پر از راز و رمزهای مختلفی است که بشر هنوز به آن ها دست نیافته است. میل به شناخت ناشناخته ها انسان را وادار می کند تا به مناطقی که به آن ها دسترسی ندارد نظر اندازد و از طریق تجاربی که تا کنون به دست آورده است حدس و گمان هایی درباره آن ها ارائه کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این عکس کجای عالم است!


جهان پر از راز و رمزهای مختلفی است که بشر هنوز به آن ها دست نیافته است. میل به شناخت ناشناخته ها انسان را وادار می کند تا به مناطقی که به آن ها دسترسی ندارد نظر اندازد و از طریق تجاربی که تا کنون به دست آورده است حدس و گمان هایی درباره آن ها ارائه کند.

خیال و علم؛ گرچه در نگاه اول این دو از هم جدا هستند اما مانند دو بال پرنده در طول تاریخ توانسته اند انسان را تا جایگاهی که اکنون در آن قرار دارد به پیش ببرند و به پیش خواهند برد. گاهی اوقات علم در مقابل خیال سرکشی کرده و بعضی مواقع این خیال بوده است که بر علم چیره گشته. اما شکوفایی هر دو زمانی اتفاق افتاده است که در کنار یکدیگر بودند و با هم حرکت کرده اند.

حال شما نیز قوه تخیلتان را به پرواز دربیاورید و به دو تصویر پیش رو با دقت نگاه کنید:

این عکس کجای عالم است!

این عکس کجای عالم است!

به نظر شما دو تصویر بالا مربوط به چه چیزی یا چه مکانی هستند؟ آیا می توانید حدس بزنید که نخستین عکس چه چیزی را نمایش می دهد؟ نظرتان درباره دومین عکس چیست؟ لطفا قبل از خواندن شرح کامل تصاویر، حدس های خود را در قسمت نظرات وارد کنید تا ما و دیگران با تراوشات ذهنی شما بیشتر آشنا شویم!

فراموش نکنید که درست یا غلط بودن حدس های شما مهم نیست آنچه که ارزشمند است تنها تفکر بر روی خالق این زیبایی هاست.

تصویر اول: فوران خورشید خشمگین

این عکس کجای عالم است!

این یکی از بدترین لکه‌های خورشیدی در سال‌های اخیر است. ناحیه‌ی فعال 1429 که ممکن است نه فقط مانند پرنده‌ی خشمگین به نظر می آید؛ بلکه قدرتمندترین زبانه‌ها و فوران‌های ماده از تاج در چرخه‌ی خورشیدی اخیر را ساطع کرده است. ذرات منتشر شده از این انفجار‌ها مثل باران برمغناط کره‌ی زمین می‌بارد که منجر به ایجاد شفق‌های رنگی می‌شود. تصویر بالا از ناحیه‌ی 1429AR گرفته شده جزییات دقیقی از فام‌سپهر خورشید را نشان می‌دهد و از تجزیه‌ی رنگ نور هیدروژن به دست آمده است. تصویر به دست آمده حاصل معکوس کردن رنگ کاذب است که واقع نواحی تیره درخشان‌ترین و داغ‌ترین نواحی هستند. تونل‌های گاز داغ شیار‌های مغناطیسی عظیمی به وجود آورده‌اند که برخی از آن‌ها که اندازه بلندی زمین هستند که مانند سیخک‌هایی سطح فام سپهر را پوشانده ‌است. نور تاب‌خورده بالای 1429AR رشته‌ای سرد معلق درست در بالای ناحیه فعال لکه‌ی خورشیدی است. از آنجایی که اوج فعالیت‌های خورشیدیدرچند سال آینده خواهد بود میدان مغناطیسی خورشید ممکن است نواحی فعال آتشین دیگری هم ایجاد کند که ورزش‌های قدرتمندی از پلاسمای خورشیدی را به منظومه‌ی شمسی پرتاب کند.

لکه های خورشیدی نواحی بر روی سطح خورشید هستند که به وسیله فعالیت‌های شدید مغناطیسی به وجود می‌آیند و نسبت به سایر نواحی خورشید دمای کمتری دارند

مهمترین علت پیدایش این لکه ها، قوی شدن میدان مغناطیسی روی سطح خورشید است. این میدان مغناطیسی باعث به وجود آمدن نیرویی به سمت بیرون می شود و آنقدر قوی است که اثر گرانش ستاره را خنثی می کند. اغلب فعالیتهای شدید خورشید در نزدیکی لکه‌های خورشیدی رخ می‌دهند مانند زبانه‌های خورشیدی.

زبانه های خورشیدی، فواران هایی از گاز مشتعل هستند که ممکن است صدها هزار کیلومتر در فضا پیش بروند. میدان مغناطیسی خورشید می‌تواند زبانه‌های حلقوی را که هفته‌ها در فضا پیش می روند معلق نگاه دارد.

تصویر دوم: سحابی سه تکه‌ی شمال، NGC 1579

این عکس کجای عالم است!

NGC 1579 رنگارنگ با شباهت‌هایی به سحابی شناخته‌ شده‌تر سه تکه، ولی بسیار بیشتر به سوی شمال آسمان کره زمین، در صورت فلکی قهرمانانه برساووش قرار دارد. با فاصله حدود 2100 سال نوری و گستردگی حدود 3 سال نوری، مانند سحابی سه تکه، NGC 1579 نمونه‌ای از تضاد رنگ‌های آبی و قرمز با خطوط مشاهده پذیر غبار تاریک در ناحیه مرکزی سحابی است. در هر دو سحابی غبار نور ستارگان را بازتاب می‌دهد و یک سحابی بازتابی آبی زیبا به وجود می‌آورد. ولی در NGC 1579، برخلاف سحابی سه تکه، تابش سرخ نماد گسیل از ابرهای تابان گاز هیدروژن که با نور فرابنفش ستاره نزدیک خود برانگیخته شده‌اند، نیست. بلکه غبار NGC 1579 به شدت نور ستاره‌ی پرجرم و بسیار جوان پنهان شده در درونش (که خود پراکنده کننده‌ی اصلی به وجود آورنده‌ی نور هیدروژن آلفای سرخ است) را کاهش، متمایل به سرخ و پراکنده می‌کند.

فرآوری: م.ح.اربابی فر

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع:

پایگاه مجله نجوم