تبیان، دستیار زندگی
در کشورهای پیشرفته استفاده از صندلی کودک به‌عنوان یک اصل پذیرفته شده؛ به‌طوری که در بعضی از کشورها استفاده از آن اجباری است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایمنی کودکان را در سفر فراموش نکنید


شاید شما هم برنامه‌ریزی کرده باشید که به یک مسافرت خانوادگی بروید، آن هم با ماشین خودتان. خب، در این صورت آیا فکری برای ایمنی کودک‌تان کرده‌اید؟  آیا تصمیم دارید او را در ماشین کنار خودتان بنشانید؟ یا می‌خواهید برایش صندلی مخصوص کودک تهیه کنید؟ اصلا آیا صندلی مخصوص کودک برای همه خانواده‌ها لازم است یا فقط یک کالای تجملی است؟ برای این‌که جواب این سوالات را بگیرید و خیال‌تان از ایمنی فرزندتان هم راحت باشد، حتما قبل از رفتن به مسافرت این مطلب را مطالعه کنید.


صندلی مخصوص کودک در ماشین

در کشورهای پیشرفته استفاده از صندلی کودک به‌عنوان یک اصل پذیرفته شده؛ به‌طوری که در بعضی از کشورها استفاده از آن اجباری است. اگر ماشین با سرعتی معادل 48 کیلومتر در ساعت تصادف کند، کودکی که روی صندلی عقب نشسته، با نیرویی بین 3 تا 6 برابر وزن خودش، رو به جلو پرتاب خواهد شد و در داخل ماشین چندبار به درودیوار برخورد خواهد کرد.

در مورد بچه‌های کوچک حتی این احتمال وجود دارد که کودک از پنجره ماشین به بیرون پرت شود. اگر کودک را روی پای خود بنشانید هم از خطر در امان نیست، زیرا هنگام تصادف بین بدن شما و دیواره ماشین می‌ماند. حتی اگر شما کودک را بسیار محکم گرفته باشید باز هم هنگام تصادف از دست شما رها خواهد شد.

داشتن کمربند ایمنی هم فقط خودتان را محافظت می‌کند و خطر پرت‌شدن را برای کودک کاهش نمی‌دهد. امیدوارم به این فکر نکرده باشید که کمربند ایمنی را از دور خودتان و کودک بگذرانید!

بهترین جا برای کودکان در ماشین، صندلی مخصوص کودک است.

کودکان تا زمانی که به قد 150 سانتی‌متر نرسیده‌اند یا هنوز آن‌قدر بزرگ نشده‌اند که هنگام نشستن روی صندلی عقب ماشین، پای‌شان به کف ماشین برسد، نیاز به استفاده از صندلی کودک دارند

کودکان چه زمانی می‌توانند روی صندلی ماشین بنشینند؟

کودکانی که بتوانند به‌راحتی روی صندلی خودرو بنشینند و درحالی‌که به پشتی صندلی تکیه داده‌اند، پاهای‌شان از لبه صندلی خم شود و کمربند ایمنی از وسط شانه و قفسه سینه آن‌ها عبور کند، به جثه لازم برای نشستن روی صندلی ماشین رسیده‌اند، اما دقت کنید تا 12 سالگی همچنان، بهترین محل نشستن کودکان در ماشین، روی صندلی عقب خودروست.

چه نوع صندلی، برای چه سنی؟

کودکان تا زمانی که به قد 150 سانتی‌متر نرسیده‌اند یا هنوز آن‌قدر بزرگ نشده‌اند که هنگام نشستن روی صندلی عقب ماشین، پای‌شان به کف ماشین برسد، نیاز به استفاده از صندلی کودک دارند، اما انواع این صندلی برای سنین و جثه‌های مختلف کودکان فرق می‌کند.

صندلی کودک در ماشین

صندلی نوزاد:

این صندلی برای کودکان کمتر از یک سال که قد آن‌ها کمتر از 70 سانتی‌متر یا وزن‌شان کمتر از 9 کیلوگرم است، استفاده می‌شود. از آنجا که این کودکان ستون فقراتی به‌شدت آسیب‌پذیر دارند، برای دستیابی به ایمنی بیشتر و جلوگیری از حرکت ناگهانی در ناحیه ستون فقرات آن‌ها، صندلی نوزادان را به‌صورت رو به عقب (خلاف جهت نشستن سایر سرنشینان) در خودرو نصب می‌کنند. علت نصب صندلی نوزادان به شکل رو به عقب آن است که چون کودک به صندلی تکیه داده است، در ترمزهای ناگهانی، ستون فقرات او کمترین حرکت ناگهانی و فشار را متحمل خواهد شد و بنابراین آسیب کمتری به کودک وارد می‌شود. گونه‌ای از این نوع صندلی قابل حمل نیز هست که در خارج از خودرو نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

صندلی کودک:

این نوع صندلی که خود گروه‌های متفاوتی برحسب قد یا وزن کودک دارد، برای کودکان با سن بیش از یک سال و وزن بیشتر از 9 کیلوگرم (و تا حدود 18 کیلو گرم) مناسب است. طریقه نصب این صندلی (به‌صورت رو به جلو یا رو به عقب) با توجه به جثه و وزن کودک، متفاوت است.

صندلی حامی:

صندلی خودرو برای افراد بزرگسال و با توجه به قامت متوسط افراد جامعه طراحی شده است، بنابراین این صندلی برای کودکان به هیچ‌وجه مناسب نیست. از زمانی که احساس کردید کودک به حدی از رشد رسیده است که می‌تواند روی صندلی خودرو بنشیند، به نوع دیگری از صندلی نیاز دارید که تفاوت‌های حاصل از صندلی بزرگسالان و جثه کودکان را جبران کند. این نوع صندلی را به ‌اصطلاح صندلی حامی می‌گویند که تنها وظیفه آن اصلاح نحوه قرارگرفتن کمربند ایمنی خودرو روی بدن کودک است.

تا زمانی که کودک زیر 8 سال است، یا قد او کمتر از 144 سانتی متر است، باید از صندلی حامی استفاده کنید.

کمربندهای ایمنی را تا حدی محکم کنید که فشاری بر بدن کودک وارد نکنند، چون در غیر این صورت علاوه بر این‌که کودک احساس ناراحتی می‌کند، هنگام بروز حوادث نیز احتمال ایجاد جراحات ناشی از فشار کمربندها بر بدن او افزایش می‌یابد

کدام صندلی استاندارد است؟

صندلی‌های کودکان برای جثه‌ها و وزن‌های مختلف متفاوتند، بنابراین لازم است هنگام خرید، اطلاعات لازم برای والدین روی کالا نصب شده باشد تا شما بتوانید صندلی مناسب برای فرزندتان را شناخته و آن را خریداری کنید.

بر اساس استاندارد شماره 3930 ایران، هر نوع صندلی کودک باید یک برچسب ثابت داشته باشد که اطلاعات زیر با حروف و اعداد خوانا، روی آن درج شده باشد. این اطلاعات به شما در انتخاب و خرید کمک می‌کنند:

نام سازنده

نام یا شماره مدل

تاریخ ساخت

محل ساخت

جمله‌ای که مشخص می‌کند استفاده از این صندلی در چه نوع خودرو و در کدام محل نشیمن آن توصیه شده است.

جمله «فقط برای کودکانی که وزن‌شان بین........ و........ کیلوگرم و قدشان....... سانتی‌متر یا کمتر است، استفاده شود.»

صندلی کودک در ماشین

موقع نصب صندلی به چه نکاتی دقت کنیم؟

اگر صندلی کودک تجهیزات اضافی دارد، دقت کنید این تجهیزات در مقابل صورت و گردن کودک قرار نگیرد.

سر نوزاد باید حداقل 3 سانتی‌متر پایین‌تر از بالاترین نقطه صندلی قرار گیرد. اگر قد کودک بلند است، اما هنوز به وزن 9 کیلوگرم نرسیده یا کمتر از یک سال دارد، از دیگر صندلی‌های مناسب قابل نصب به ‌صورت رو به عقب استفاده کنید.

قسمت بالایی قفسه سینه هم تراز با زیر بغل و روی قفسه سینه بهترین محل قرارگرفتن سگک‌های کمربند ایمنی است.

کمربندهای ایمنی را تا حدی محکم کنید که فشاری بر بدن کودک وارد نکنند، چون در غیر این صورت علاوه بر این‌که کودک احساس ناراحتی می‌کند، هنگام بروز حوادث نیز احتمال ایجاد جراحات ناشی از فشار کمربندها بر بدن او افزایش می‌یابد.

هنگام خرید صندلی به چه نکاتی توجه کنیم؟

صندلی باید متناسب با سن، قد و جثه کودک باشد.

به‌دلیل قیمت بالای صندلی و رشد سریع کودک که شما را ناگزیر به تعویض صندلی می‌کند، می‌توانید صندلی دست دوم تهیه کنید. این کار بهتر از آن است که از خرید صندلی و ایمنی کودک‌تان منصرف شوید.

بهتر است صندلی دست دوم را از یکی از بستگان یا دوستان نزدیک خود تهیه کنید.

صندلی را از نظر ظاهری کنترل کنید تا شکستگی یا پوسیدگی در آن وجود نداشته باشد.

عمر صندلی نباید بیشتر از 5 سال باشد و همچنین نباید تصادفات سنگینی را پشت‌سر گذاشته باشد

اگر کودک کمتر از یک سال دارد، ولی وزن او بیش از 9 کیلوگرم است، صندلی‌ را خریداری کنید که برای کودکان با وزن 10 الی 15 کیلوگرم مناسب بوده و در خودرو به‌صورت رو به عقب نصب می‌شود.

صندلی‌هایی که فقط رو به عقب نصب می‌شوند، معمولا برای کودکان تا وزن 9 کیلوگرم مناسب هستند.

بعضی از صندلی‌ها علاوه ‌بر نصب به ‌صورت رو به عقب، قابلیت نصب رو به جلو را هم دارند. این صندلی‌ها برای کودکانی که وزن بین 9 تا 18 کیلوگرم و سن بیش از یک سال  دارند، مناسب هستند.

صندلی‌هایی که فقط رو به جلو نصب می‌شوند، برای کودکان با وزن حدود 18 کیلوگرم مناسبند.

دقت کنید صندلی کودک، کمربندهای ایمنی مناسبی داشته باشد. برای نوزادان، کمربندهای ایمنی دارای پنج نقطه اتکا، بهترین گزینه است؛ به این صورت که با بستن کمربند T شکل، لگن کودک و با بستن سایر کمربندها ناحیه شکم، قفسه سینه و شانه‌های او ثابت می‌شود.

بخش سلامت تبیان


منبع : برترین ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.