تبیان، دستیار زندگی
به نظر می رسد که با اقدام ایران برای توقف صادرات نفت، عملا جریان تحریم نفتی ایران به گره بزرگی برای کشورهای اروپایی تبدیل شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا نفت از 150 دلار عبور می کند؟


 به نظر می رسد که با اقدام ایران برای توقف صادرات نفت، عملا جریان تحریم نفتی ایران به گره بزرگی برای کشورهای اروپایی تبدیل شده است

روز جمعه گذشته وزیر صنعت اسپانیا اعلام کرد ایران برای ادامه صادرات نفت خود به اروپا سه شرط تعیین کرده است. بر اساس گزارش رویترز، خوزه مانوئل سوریا گفت ایران با احضار سفرای 6 کشور اروپا از جمله اسپانیا و ایتالیا به عنوان شروط خود برای ادامه صادرات نفت به این کشورها خواستار تضمین دریافت پول نفت صادراتی خود، انعقاد قراردادهای بلندمدت 3 تا 5 ساله و برداشتن هرگونه حقی برای الغای قراردادهای نفتی از سوی این کشورها با استناد به شرایط فورس ماژور شده است.

نفت

اولتیماتوم ایران به 6 کشور اروپایی این روزها باعث شده تا قیمت نفت از مرز 121 دلار فراتر رود و پیش بینی شود طی روزهای آینده نفت 125 دلار را نیز پشت سرخواهد گذاشت.

دراین بین برخی از کارشناسان اروپایی تاکید می کنند این پیش دستی ایران در بلندمدت به ضرر ایران خواهد بود و از سویی دیگر برخی از پژوهشگران معتقدند در چنین شرایطی این اقدام از سوی ایران بهترین روش برای مقابله با این تصمیم اروپا بوده است.

اروپایی ها قرار بوده در تیرماه سال آینده تحریم نفتی ایران را آغازکنند که ایران با پیش دستی در فصل سرما و نیاز این کشورها به نفت سعی دارد تا با چنین تصمیمی مقابله کند.این امر در شرایطی که گفته می شود چین برای افزایش تولید نفت از ایران قول مساعد داده است از نظر کارشناسان منطقی به نظر می رسد.

دراین بین اگرچه برخی از مقامات این کشورها چون اسپانیا اعلام کرده است که با کشورهایی چون عربستان،روسیه ،عراق برای تامین منابع مورد نیاز این کشور مذاکره شده و جای نگرانی وجود ندارد.اما با توجه به اینکه فصل سرما همچنان در اروپا ادامه دارد و هنوز هم پالایشگاه های این کشورها نتوانسته اند وضعیت خود را به استفاده ازنفتی دیگر تغییر دهند این اولتیماتوم ایران می تواند عواقبی ناخوشایند را برای این کشورهای اروپایی در بر داشته باشد.

این اولیتیماتوم ایران در شرایطی است که اکثر این کشورها با بحران اقتصادی مواجهند و کوچکترین مشکلی می تواند اقتصاد این کشور را فلج کند.دراین بین ایران سه شرط عمده را مورد تاکید قرارداده است.شرط هایی چون تضمین پرداخت پول نفت،افزایش مدت زمان قراردادهای نفتی بین 3 تا 5 سال وبرداشتن هرگونه حقی برای الغای قراردادهای نفتی از سوی این کشورها!

بیانیه ایران در شرایطی صادر می شود که مشتریان اروپایی نفت ایران فرصتی 6 ماهه را برای خود جهت متوقف کردن واردات نفت از ایران در نظر گرفته بودند

دراین بین برخی از کارشناسان تاکید می کنند این اولتیماتوم ایران به دلیل مذاکرات با کشور چین در راستای افزایش صادرات نفت به پکن است.در عین حال کره جنوبی و ژاپن نیز تاکنون حاضر به قطع ارتباط نفتی با ایران نشده اند.اگرچه در تمام این مدت آمریکا با فرستادن مقامات سیاسی خود به این کشورها سعی داشته آنها را در این تحریم به خود همراه کند اما تا کنون مسوولان این کشورها زیر بار نرفته اند و پیش بینی می شود بخشی از صادرات نفت ایران به اروپا به آسیا تخصیص یابد.

درعین حال کشور هند نیز با وجود مشکلاتی در پرداخت پول نفت به ایران اما در تلاش برای رفع این مشکل است و از خرید نفت از ایران منصرف نشده است.اخیرا مقامات این کشور به دلیل مشکلات موجود خواستار تهاتر گندم به جای نفت شده اند.براساس این گزارش سالانه معادل 12 میلیارد دلار نفت به هند صادر می شود.

پیش از این وزارت امور خارجه ایران، سفرای 6 کشور فرانسه، هلند، ایتالیا، اسپانیا، پرتغال و یونان را فراخواند و هشدار داد که در صورت آنکه این کشورها سه شرط ایران را نپذیرند صادرات نفت به آنها متوقف می شود،حتی همان زمان هم به نظر می رسید که مقامات این کشورها با وجود تاکید بر مذاکرات با کشورهای دیگر نفتی در جهت تامین نیاز خود، نتوانسته اند بازار نفت را از این تنش دور نگه دارند

در این بین و در شرایطی که اروپا مشغول کری خوانی بود، ایران، دومین تولید کننده بزرگ نفت اوپک روز یکشنبه، در اقدامی پیشدستانه و در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا در مورد تحریم نفتی ایران، دستور توقف فروش نفت خود به انگلیس و فرانسه را صادر کرد.

نفت

بیانیه ایران در شرایطی صادر می شود که مشتریان اروپایی نفت ایران فرصتی 6 ماهه را برای خود جهت متوقف کردن واردات نفت از ایران در نظر گرفته بودند.

کن هاسه گاوا، کارشناس بازار نفت در توکیو اظهار داشت: «این اقدام به عرضه مربوط می شود، بنابراین تاثیر روانی بر بازار خواهد گذاشت.»

وی افزود، افزایش بهای نفت برنت ممکن است علاوه بر تاثیر کوتاه مدت بر قیمت ها، بر تمدید قرارداد های بلند مدت نیز تاثیر بگذارد.

در همان ابتدا قیمت جهانی نفت از زمان تصویب طرح تحریم نفت ایران توسط اروپا بیش از 16 دلار در هر بشکه افزایش داشته است.

گزارش ها حاکی است بعد از اقدام ایران در قطع صادرات نفت خود به انگلیس و فرانسه قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال بیش از 1.5 دلار افزایش یافت و به مرز 123 دلار رسید. هر چند که  این رقم در ادامه معاملات بازارهای جهانی کاهش یافت.

اما این تمام ماجرا نبوده و نیست. در تازه ترین خبرها مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از احتمال توقف صادرات نفت ایران به سایر کشورهای اروپایی در صورت ادامه رفتارهای خصمانه آنها در قبال ایران خبر داد و اعلام کرد: به زودی قیمت جهانی نفت از مرز 150 دلار عبور می‌کند.

احمد قلعه‌بانی در حاشیه امضای قرارداد توسعه سه میدان نفتی در جمع خبرنگاران درباره درخواست اخیر یونان برای ادامه واردات نفت از ایران، گفت: در حال حاضر تقاضا برای خرید نفت از ایران در بازارهای جهانی افزایش یافته است.

برخی از کارشناسان تاکید می کنند این اولتیماتوم ایران به دلیل مذاکرات با کشور چین در راستای افزایش صادرات نفت به پکن است

معاون وزیر نفت با یادآوری اینکه به تازگی به برخی از پالایشگاههای اروپایی اعلام شده است که باید قراردادهای 3 تا 5 ساله برای خرید نفت از ایران امضا کنند، تصریح کرد: برخی از دولت‌های اروپایی، خود اقدامات خصمانه را آغاز کرده‌اند و این کشورها باید پاسخگوی بازی‌ای که آغاز کرده‌اند به مردم خود باشند.

این عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه ایران در تاریخ 103 ساله کشف نفت، هیچگاه از طلای سیاه به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده نکرده است، بیان کرد: ماه گذشته قیمت جهانی نفت حدود 102 دلار بوده است که در حال حاضر با ادامه تصمیمات خصمانه برخی از کشورهای غربی، بهای جهانی نفت به بیش از 120 دلار افزایش یافته است.

نفت 150 دلار می‌شود

قلعه‌بانی در پاسخ به این سئوال که پیش‌بینی شما از افزایش قیمت جهانی نفت چیست توضیح داد: قیمت نفت قابل پیش‌بینی نبوده؛ اما وضعیت فعلی بازار نشان می‌دهد که احتمال افزایش قیمت جهانی نفت به بیش از 150 دلار وجود دارد.

نفت

شرط جدید ایران برای فروش نفت به اروپا

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خواستار امضای قراردادهای بدون پیش شرط با برخی از کشورهای اروپایی برای ادامه صادرات نفت خام ایران شد و افزود: تا پیش از تحریم‌های خصمانه اتحادیه اروپا، ایران روزانه حدود 515 هزار بشکه  نفت به اروپا صادر می‌کرد که در حال حاضر، صادرات نفت ایران به این کشورها کاهش یافته است.

احتمال قطع صادرات نفت به 6 کشور اروپایی

وی همچنین درباره احتمال قطع صادرات نفت سایر کشورهای اروپایی همچون اسپانیا، هلند، یونان، آلمان، ایتالیا و پرتغال پس از انگلیس و فرانسه گفت: قطعا اگر اقدامات خصمانه برخی از کشورهای دیگر اروپایی ادامه یابد، صادرات نفت به این کشورها قطع خواهد شد.

قلعه‌بانی همچنین از آمادگی ایران برای امضای قراردادهای جدید فروش نفت به کشورهای اروپایی در صورت کنار گذاشتن اقدامات خصمانه آنها خبر داد و یادآور شد: همزمان با کاهش صادرات نفت ایران به اروپا، فرصتی برای بازیابی مخازن هیدروکربوری و افزایش تولید صیانتی نفت در ایران فراهم شده است.

معاون وزیر نفت همچنین در پاسخ به سئوال دیگری درباره توافق جدید نفتی مقامات ایران و چین  پکن با اظهار بی‌اطلاعی از این تحریم‌ها اعلام کرد: بنده در این دوره از مذاکرات نفتی در چین حضور نیافته‌ام و از نحوه توافق‌های انجام گرفته، بی‌خبرم.

پیام نفتی ایران برای اوپک

وی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه پیام شما برای برای از کشورهای عضو اوپک به ویژه کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس که برای تصاحب بازارهای نفتی ایران خیز برداشته‌اند، چیست گفت: کشورهای عضو اوپک باید از نفت به عنوان یک ابزار سیاسی علیه سایر کشورهای عضو این سازمان استفاده نکنند.

اتفاقات اخیر نشان میدهد که علیرغم جنگ روانی غرب برای تحت فشار گذاشتن کشور ما، بازوی اساسی اجرایی و سیاست گذاری در دست کشور ماست که صاحب منابع نفتی است. به علاوه شاید بتوان از این تهدید به عنوان فرصتی برای رفع وابستگی به نفت استفاده کرد. باید دید که آیا طبق نظرات اعلام شده در گزارش آیا قیمت نفت از 150 دلار عبور خواهد کرد؟ و آیا دولت برنامه ای برای بهره بردن از این افزایش درآمدی دارد یا خیر؟

فرآوری: ریحانه حمیدی فر

بخش افتصاد تبیان


منبع :خبرآنلاین/ جهان نیوز/ همشهری