تبیان، دستیار زندگی
دیروز، جمعه که می شد از دایی و خاله و دخترهایشان تا عمو و عمه و پسرهایشان ،همگی ، روی یک تكه حصیر، گوشه ی جوی آبی در باغ، زیر ظل آفتاب می نشستیم و...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشنهاد تبیان برای فراغت نوروز


دیروز، جمعه که می شد از دایی و خاله و دخترهایشان تا عمو و عمه و پسرهایشان ،همگی ، روی یک تكه حصیر، گوشه ی جوی آبی در باغ، زیر ظل آفتاب می نشستیم و کشمش و نخود خوران می گفتیم و می خندیدیم؛ اما امروز، روی صندلی‌های خوش آب و رنگ فایبرگلاس فست‌فودی تكیه می کنیم  و پیتزا پپرونی، ژامیت و کاچاتوره ... سفارش می دهیم!


پیشنهاد تبیان برای فراغت نوروز

درست است دوره زمانه تغییر بسیاری کرده، آنچه که دیروز تفریح به حساب می آمد و بخشی از اوقات فراغت افراد محسوب می شد ، امروزه دیگر معنای فراغت نمی دهد ؛ برای آدمهای این زمانه حس غریب و ناآشنایی است که یک فرد بتواند با گوش سپردن به داستان یک مادر پیر خوشحال شود و یا با نشستن در باغی و پختن غذایی تفریح کند و انتظار دیدن یک معرکه گیر زورمند و پر نیرو ، چندان جالب و هیجان انگیز نیست.

امروز،  تنها یادی از سادگی آن تفریحات، برای مان لذت بخش است و خوشایند.

وقتی می شنویم فقط چند روز تعطیلی کوتاه  در پیش است ، بی تردید به این می اندیشیم که برای فراعت این چند روزه چه کنیم.

حالا وقتی تعطیلات، تعطیلات نوروزی باشد ، صورت مسئله شکلی دیگر به خود می گیرد. طولانی بودن مدت تعطیلات، بسان زنگ هشدار دهنده ای می ماند که به صدا در آمده و این  پیام را به شما می  رساند  كه چه نشسته‌ای كه تعطیلات عید نوروز در راه است! و باید برای پر كردن اوقات تعطیل فكری اساسی کنید!

برخی تدارک سفر می بینند و راهی کوه و دشت و نادیده های دنیا می شوند، اما برخی می مانند و رفع خستگی یک ساله می کنند ، به دید و بازدید‌های  فامیلی می روند و ...

اما خواب و تناول تنقلات عیدانه و دراز کشیدن مقابل تلویزیون و تماشای برنامه های شبکه های 1،2،3،4،5 و... تا به کی؟ خسته و ملولتان می کند!

به قول قیصر امین‌پور، اوقات فراغت یعنی وقت‌های خالی؛ گاهی این وقت‌ها، وقت‌های بی حوصلگی، بی حالی و بی خیالی می شوند و آن زمانی است که ما برای آنها هیچ فكری نكرده ایم و می‌خواهیم به هر صورتی آنها را پر كنیم تا خالی نباشد... .پس برخیزید و برای تفریح  نوروزی خود  برنامه‌ریزی کنید.تفریحات با چاشنی تكنولوژی، پیشنهاد ویژه ی تبیان به شماست!

مطالعه کنید

نوروز فرصت مناسبی است که چند ساعتی را به خواندن کتاب سپری كنید.

کسانی که اهل مطالعه هستند اذعان به این موضوع دارند که مطالعه، لذتی به همراه  دارد كه با هیچ چیز دیگر قابل مقایسه نیست.  متاسفانه، بسیاری از ما، صحبت از پیشرفت علم و تکنولوژی می کنیم و تفریحات مدرن را می پسندیم؛ اما صرفا با اندیشه مصرف کننده پیش می رویم  و غافل از آنیم که موجب این تفریحات، به دست کسانی بوده که با مطالعه، اندیشه ی بالفعل خود را متبلور ساخته اند و انجام داده اند هر آنچه که لازم است. نگاهی به بازیهای رایانه ای و دستگاه های مختلف سرگرم کننده بکنید و... ، آنان دستاورد و  ماحصل همانی است که ما بدان کمترین التفات را داریم.

این توصیه ی دوستانه ی ما را جدی بگیرید و از این فرصت تعطیلات نوروز امسال، استفاده کنید و به مهمانی كاغذ و حروف چاپی بروید و ورق‌های كاغذی كتاب را در ردیف اول تمام دلمشغولی های غیركاری خود به حساب آورید. ضرر كه نمی كنید هیچ، شاید برنامه كتابخوانی نوروزی تان دروازه ای شود برای ورود به دنیای کتاب خوانی؛همانی که در کشورهای پیشرفته و تكنولوژیک دنیا مرسوم است.

تعطیلات شاید فرصت مناسبی باشد که به همراه خانواده و یا دوستان خود، به بازدید موزه‌ها و مراكز علمی بروید. مکان هایی که علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و گردشگری، ارزش‌های علمی و زیست محیطی دارند، می تواند در اولویت اول فهرستِ گذران فراعت شما در این ایام خاص قرار گیرند

داستان‌هایی با طعم علم و تخیل، بهترین ها هستند

داستان‌های علمی تخیلی از پرمخاطب‌ترین كتاب ها هستند و خوشایند هر ذائقه‌ای در هر سن و سالی می باشند و به طرز شگفت‌آوری تخیل و جستجوگری را تحریک نموده و  تقویت می کند. روان شناسان، داستان‌های علمی تخیلی را مناسب کودکان ،نوجوانان و جوانان می دانند و اظهار می کنند که جستجوگری از پیامد های مطلوب این داستانهاست و هوش و حافظه را در دنیایی پر از انرژی و هیجان تهییج می کنند.

اگر برای پر کردن اوقات فراغت خود، به دنبال کتاب می گردید، ما کتاب های علمی تخیلی ایزاک آسیموف و سر آرتور سی كلارک، پیشگامان و ستون‌های استوار علمی تخیلی نویسی ، را پیشنهاد می کنیم. برای شروع بد نیست، چند روزی از تعطیلات خود را در دنیای ذهن خلاق، ‌خالق اودیسه‌های فضایی و واضع قوانین سه‌گانه روبات‌ها سپری كنید. آمیختن داستانی هیجان‌انگیز با مفاهیمی آینده نگرانه و فلسفی در كنار استفاده دقیق از دانش روز، از امتیازات آثار این دو نفر است. اگر به سراغ این گونه از  كتاب‌ها نرفتید، توصیه می کنیم به دنبال سوژه‌های علمی  تخیلی، در دنیای سینما، بازی‌های مجازی و... باشید.

پیشنهاد تبیان برای فراغت نوروز

گشتی در دنیای وب بزنید

امروزه پیشرفت تكنولوژی به‌نام اینترنت، باعث شده، ساعت های متمادی را پشت مانیتور رایانه ی خود بگذرانیم و به گشت و گذارهای اینترنتی در دنیای مجازی مشغول باشیم؛ جذابیت بی شمار این گشت و گذارها به قدری است که شما به عنوان یک وب گرد حرفه ای، متوجه گذر زمان نمی شوید و زمانی به خودتان می آئید که حداقل چند ساعتی از نیم روز شما سپری شده باشد. در دنیای پهناور اینترنتی، تقریبا به هر كجا می‌توانید سرک بكشید ، کافیست عبارتی را برای جستجو انتخاب کنید، آن گاه با طیف گسترده‌تری از موضوعات مرتبط روبرو می شوید و با انتخاب هر موضوعی از این طیف، با رشته ای دیگر از اطلاعات مواجه می شوید که بدین تریتب این رشته دست به دست، شما را در دنیای بی‌انتها و گردونه شهر فرنگی اینترنت می گرداند و شما  را با خیل عظیمی از اطلاعات پراكنده و سرگرمی ها آشنا می سازد.

اشتباه تعبیر نشود ، ما در جهت تائید این کار، صحبت نمی کنیم ، بلکه منظورمان استفاده بهینه از این تکنولوژی، در جهت پر کردن اوقات فراغت خود  بالخص در این ایام خاص سال است.

متاسفانه اعتیاد به گشت و گذارهای اینترنتی، یکی از عادات مذموم نوجوانان و جوانان امروزی است که جای مطالعه كتاب و تماشای فیلم و حتی گردش‌های بیرون از خانه را گرفته است؛ و این بحثی ادامه دار است که در مجال این یادداشت نمی گنجد.

به گردش های علمی و تفریحی بروید

تعطیلات شاید فرصت مناسبی  باشد که به همراه خانواده و یا دوستان خود، به بازدید موزه‌ها و مراكز علمی بروید.

مکان هایی که علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و گردشگری، ارزش‌های علمی و زیست محیطی دارند، می تواند در اولویت اول فهرستِ گذران فراعت شما در  این ایام  خاص قرار گیرند .

هر ساله در نوروز، شهرداری در میادین اصلی شهر، تورهای گشت یک روزه بر پا می کند که می توانید از برنامه های تفریحی آموزشی آن لذت ببرید.

سعی كنید هر جایی كه می روید با نگاهی متفاوت از قبل، آنجا را بنگرید و ذهن خود را برای دریافت دانش و علم تازه به بازی بگیرید تا بدین طریق شاید بتوانید به كشفیات تازه‌ای دست یابید

دیدن موزه های حیات وحش دارا آباد وهفت چنار، و موزه های سعدآباد، پول، جواهر، مردم شناسی، سینما، عبرت، و... خالی از لطف نیست.

دیدار از آثار باستانی چشمه علی، تنگه واشی، و آسمان نما ، شهرک سینمایی و مختاریه پیشنهاد ویژه ی ما به شماست.

سعی كنید هر جایی كه می روید با نگاهی متفاوت از قبل، آنجا را بنگرید و ذهن خود را برای دریافت دانش و علم  تازه به بازی بگیرید تا بدین طریق شاید بتوانید به كشفیات تازه‌ای دست یابید.

نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان