تبیان، دستیار زندگی
با نزدیک تر شدن به دوازدهم اسفند ماه یعنی زمان برگزاری انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، آرایش های سیاسی و انتخاباتی هم شکل و شمایل مشخص تر و واضح تری به خود گرفته اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسین هرمزی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آرایش‌های سیاسی در روزهای باقیمانده تا انتخابات


با نزدیک تر شدن به دوازدهم اسفند ماه یعنی زمان برگزاری انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، آرایش های سیاسی و انتخاباتی هم شکل و شمایل مشخص تر و واضح تری به خود گرفته اند.

انتخابات مجلس

بالاگرفتن رقابت های سیاسی حول مساله انتخابات و تبلیغات انتخاباتی موجب شده است تا تکاپوی بیشتری را در بین گروه های مختلف سیاسی و حتی افراد موثر در این گروه ها شاهد باشیم.

اگر بنا به دسته بندی های سنتی تر، بخواهیم گروه های سیاسی کشور را در دو طیف عمده چپ و راست تقسیم بندی کنیم، شکی در این نیست که جناح راست در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی، اکثریت نامزدهای انتخاباتی را در اختیار خواهد داشت و به دلیل شرایط خاص سیاسی کشور و میزان حضور این جناح ها در تقسیم بندی حوزه های مختلف قدرت، به احتمال فراوان چنین تفاوت ترکیبی را در بین نمایندگان نهایی مجلس نهم نیز شاهد خواهیم بود.

در سوی دیگر، بخشی از اصلاح طلبان با ثبت نام حدود هزار نفر، نشان دادند که برای حضور در مجلس آینده بی میل نیستند اما حضور نداشتن چهره های شناخته شده زیادی از این طیف، کافی نبودن تعداد کاندیداهای آنها برای ارائه لیست های رای آور یا لااقل کامل بخصوص در حوزه های انتخابیه ای مثل تهران و اعلام شورای هماهنگی جبهه اصلاحات مبنی بر عدم ارائه و حتی عدم حمایت از هیچ لیست یا کاندیدایی در انتخابات آتی مجلس، همه و همه از عواملی هستند که اجازه نمی دهند اصلاح طلبان سهمی بیشتر از اقلیت مجلس نهم را به خود اختصاص دهند.

با وجود همه این موانع، این حضور حداقلی از سوی اصلاح طلبان بی تاثیر در فضای انتخاباتی کشور نبوده است بطوریکه در این روزها شاهد انجام مناظره هایی بین برخی از نامزدهای شاخص این جریان با کاندیداهایی از طیف مقابل بوده و هستیم.

توصیه ما به همه اعضایمان كه برای جبهه پیروان و در درجه دوم جبهه متحد اصولگرایان معرفی شدند این بود كه اگر در فهرست جبهه متحد قرار نگرفتند منصرف شوند؛ البته برای این كار میثاق نامه ای امضا نشده است و تنها در حد یك توصیه بوده است كه احساس نكنیم اگر باشیم یا نباشیم، زلزله یا ‌ثباتی پیش رویمان خواهد بود

اما خود اصولگرایان هم به صورت یکپارچه و یک دست به میدان نیامده اند بطوریکه پس از بحث و بررسی های فراوان از سوی گروه ها و شخصیت های شاخص این جریان، شاهد این هستیم که جبهه های مختلفی با یدک کشیدن نام اصولگرایی  برای حضور فعال و حتی گسترده در انتخابات آتی مجلس اعلام وجود کرده اند.

اصولگرایان از سویی این تعدد طیف ها را امری طبیعی و موجب گرم تر شدن رقابت های انتخاباتی و در نتیجه داغ شدن تنور انتخابات دانسته اند اما از سوی دیگر بسیاری از چهره های شاخص این جریان از چند لیستی بودن اصولگرایان اعلام نارضایتی کرده اند؛ کما اینکه تا پیش از بوجود آمدن جبهه های انتخاباتی مختلف و تشدید احتمال وجود تعدد لیست ها در بین اصولگرایان، بسیاری از آنها بر لزوم حفظ وحدت اصولگرایی تاکید می کردند.

جبهه متحد-حدادعادل

برای مثال غلامعلی حدادعادل از چهره های شناخته شده اصولگرا و رییس فعلی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی چند روز قبل در مراسم چهلم شهید احمدی‌روشن كه در مسجد دانشگاه علم‌و‌صنعت برگزار شده بود، در پاسخ به این پرسش كه "گفته شده است شما از قول مقام معظم رهبری گفته‌اید اصولگرایان باید یك لیست دهند؛ آیا این موضوع درست است؟" گفت: هر جمعیتی كه می‌خواهد پیروز شود باید وحدت داشته باشد.

وی همچنین اذعان کرد: ما از اینكه هم‌اكنون چند لیست شكل گرفته و تعدد لیست‌ها ایجاد شده، خوشحال نیستیم و اینكه می‌گوییم مهم نیست، برای این است كه الان نمی‌شود كاری كرد ولی همه اینها به این معنی نیست كه رهبری جانب یك حزب و جریان باشد، چراكه رهبری تعیین‌كننده اصولگرایی به معنای عام كلمه هستند و در این موضوع شكی نیست.

همچنین، محمدنبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه اسلامی و از کاندیداهای انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ضمن ابراز نارضایتی از وجود لیست های مختلف در بین اصولگرایان اظهار کرد: ما از ابتدا به دنبال وحدت اصولگرایان بودیم و تمهیداتی را در این راستا اندیشیدیم اما عده ای از اصولگرایان آن را برنتافتند و مبادرت به تشكیل جبهه های دیگر كردند و ما این مساله را در جهت رقابت با اصلاح طلبان، به ضرر اصولگرایان می دانیم اما به هر حال در جریان اصولگرایی دیكتاتوری حاكم نیست و اینطور نیست كه همه ملزم به تبعیت باشند.

وجود این تاکیدات درباره لزوم وحدت و جلوگیری از تعدد لیست های اصولگرایان، به نظر می رسد که این طیف سیاسی کشور در انتخابات آتی با چند لیست حاضر خواهد شد و حداقل شامل اصولگرایان سنتی تر، اصولگرایان حامی دولت و اصولگرایان مخالف یا منتقد دولت خواهد بود

انتخابات

وی تصریح کرد: توصیه ما به همه اعضایمان كه برای جبهه پیروان و در درجه دوم جبهه متحد اصولگرایان معرفی شدند این بود كه اگر در فهرست جبهه متحد قرار نگرفتند منصرف شوند؛ البته برای این كار میثاق نامه ای امضا نشده است و تنها در حد یك توصیه بوده است كه احساس نكنیم اگر باشیم یا نباشیم، زلزله یا ‌ثباتی پیش رویمان خواهد بود. برخی از دوستانمان این توصیه را نپذیرفتند. ما هر لیستی در كنار، به موازات یا مقابل فهرست جبهه متحد را تایید نمی كنیم و كاری نادرست می دانیم. تعدد فهرست‌ها در هر صورت ـ بویژه اگر مقابل جبهه متحد باشد ـ مورد تایید ما نیست.

با وجود این تاکیدات درباره لزوم وحدت و جلوگیری از تعدد لیست های اصولگرایان، به نظر می رسد که این طیف سیاسی کشور در انتخابات آتی با چند لیست حاضر خواهد شد و حداقل شامل اصولگرایان سنتی تر، اصولگرایان حامی دولت و اصولگرایان مخالف یا منتقد دولت خواهد بود.

البته در این میان، افراد مختلفی بخصوص در شهرستانهای کشور هستند که بصورت مستقل و بدون وابستگی به طیف ها و گروه های سیاسی دیگر پا به عرصه  انتخابات می گدارند که به دلیل پایین بودن عده و عده، نمی توانند مشکلی جدی برای طیف های اصلی تر انتخابات محسوب شوند.

بدین ترتیب مطابق چند دوره اخیر انتخابات، اصولگرایان و اصلاح طلبان، دو طیف اصلی تر جریان انتخابات آتی مجلس هستند و البته نباید این مساله را هم از نظر دور داشت که حضور اصولگرایان به مراتب پررنگ تر از رقیب سنتی خود است و از سوی دیگر، اصولگرایان با آرایش های سیاسی مختلف در این عرصه، باید منتظر بروز رقابت هایی بعضا جدی بین هم مسلکان خود در انتخابات آتی مجلس باشند.

حسین هرمزی

بخش سیاست تبیان