تبیان، دستیار زندگی
در آستانه نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، کامران باقری لنکرانی، سخنگوی جبهه پایداری، به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد در همایش کدام مجلس در راس امور است؟ حضور پیدا کرد و به تبیین شاخص های جبهه پایداری پرداخت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این انتخابات شبیه سال 84 است

لنکرانی در جمع دانشجویان:انتخابات مجلس نهم، شبیه انتخابات سال 84 است


در آستانه نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، کامران باقری لنکرانی، سخنگوی جبهه پایداری، به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد در همایش "کدام مجلس در راس امور است؟" حضور پیدا کرد و به تبیین شاخص های جبهه پایداری پرداخت.


این انتخابات شبیه  سال 84 است

به گزارش خبرنگار«خبرنامه دانشجویان ایران»؛ باقری لنکرانی در ابتدای این برنامه گفت: بنی امیه وقتی روی کار آمدند، مباحث توحیدی را رواج دادند و می‌گفتند هر چه می خواهید درباره مباحث توحید بحث کنید اما وقتی می‌گفتند شرک چیست؟ جلوی معرفی شرک را می گرفتند. پیامبر فرمودند وقتی مردم شرک را نفهمند تحت حاکمیت ظلم قرار می گیرند و ایمان برایشان مفهوم نمی شود.

وی در ادامه افزود: کارهایی که ما انجام می‌دهیم در غالبی است که دیگران آن را انجام می‌دهند و تفاوت در ادعای اسلامیت است. اگر کسی بخواهد اهداف انقلاب اسلامی پیگیری کند نمی‌تواند از روش‌های مشرکین و روش‌های غربی و سکولاری استفاده کند و باید از روش‌های  خود استفاده کند.

سخنگوی جبهه پایداری در رابطه با بیداری اسلامی گفت: بیداری اسلامی روز به روز جلوه‌گری بیشتری دارد و نقطه الهام بخش آن، جمهوری اسلامی است و اگر نگاه متفاوت را جلوه‌گر نکنیم. دیگران نیز ما را متفاوت نمی‌بینند. ورود ما به مجلس شورای اسلامی اگر مانند ورود سکولار باشد بقیه نیز راه خود را گم می‌کنند اما اگر متفاوت باشیم نقش الهام بخشی داریم.

وی ضمن تاکید بر حضور مومنانه در انتخابات گفت: مصلحت بالاتر حفظ نظام و اقتدار نظام است و این نباشد که برای کسب کرسی هرکاری را انجام دهند. باید توجه داشته باشیم یکی از یاری های خداوند، حضور حداکثری مردم در صحنه است و این تفاوت کننده است. در کشور های اروپایی می بینیم که دنبال این هستند که مردم به پای صندوق رأی نروند ولی جمهوری اسلامی ایران، این را می خواهد که مردم به پای صندوق رأی بروند و سرنوشت خود را رقم بزنند و مجلس متفاوتی را ایجاد کنند. اگر غیر این باشد نشان می دهد که اسلام را درپیش نگرفته‌ایم. طبق گفته رهبری مردم باید به پای صندوق رأی بروند و گروه‌های سیاسی و اجتماعی کمک دهنده باشند.

این انتخابات شبیه  سال 84 است

باقری لنکرانی در مورد تعیین کاندیداها چنین گفت: اگر کسی گفت نظرسنجی می‌کنیم و رأی هر شخص که بیشتر بود وی انتخاب می‌شود و این با گفتمان اسلامی یکسان نیست و گفتمان انقلاب اسلامی این است که نماینده اصلح تعیین شود و مردم وی را بشناسند، چه رأی دهند و چه رأی ندهند. اتفاق مهم که در حال رخداد است این است که انتخابات مجلس نهم، شبیه انتخابات سال 84 است و بعضی‌ها فکر می کردند، پیروز دیگری است و می‌خواستند گفتمان را طوری دیگر کنند و برای تبلیغ، هر کاری را انجام می دادند و این با تفکر انقلاب مخالفت جدی دارد و سخن غیر ارزشی زدن، وسیله رأی آوردن است.

وی در ادامه افزود: اولین دیدار رهبری با کابینه دولت نهم در تاریخ هشت شهریور 84 فرمودند، من به نزدیکان خود گفته ام، اگر احمدی نژاد، رأی هم نمی آورد، شعار خود را تاکید بر گفتمان انقلاب و امام قرار داد، این ارزش بزرگی دارد و اینکه پرچم را بلند کرده است، کار مهمی بوده است اما مهم‌تر از آن، استقامت است و کسانی بوده اند که رو به کعبه داشته‌اند اما اکنون رو به بت‌کده دارند و این آسیب برای همه متصور است و مردم با توجه به تجربه‌ای که در فتنه هشتاد و هشت و به دنبال آن، خانه نشینی یازده روزه احمدی‌نژاد، پیدا کردند دیگر هر ادعایی را نمی‌پذیرند و عملکردها را با یکدیگر مقایسه می‌کنند و اگر کسی بوده که باید حضور پیدا می‌کرده  و با غیبت خود در صحنه ابهام دار شده است و یا اینکه شعار تعهد به اسلام داده اما غیر مومنانه عمل کرده است.

بیداری اسلامی روز به روز جلوه‌گری بیشتری دارد و نقطه الهام بخش آن، جمهوری اسلامی است و اگر نگاه متفاوت را جلوه‌گر نکنیم. دیگران نیز ما را متفاوت نمی‌بینند. ورود ما به مجلس شورای اسلامی اگر مانند ورود سکولار باشد بقیه نیز راه خود را گم می‌کنند اما اگر متفاوت باشیم نقش الهام بخشی داریم.

سخنگوی جبهه پایداری همچنین ادامه داد: در انتخابات مجلس نهم باید به تکلیف نگاه کنیم نه به شعار ها، وظیفه ما این است که فضای گفتمانی را ترویج کنیم و این می‌تواند وظیفه شما تشکل های اسلامی باشد. تمایز در کارکرد ها، شاقولی است که باید معرفی شود.

این انتخابات شبیه  سال 84 است

وی در پایان این  همایش به پرسش های دانشجویان پاسخ داد:

* به عنوان اولین سوال چه وجه تمایزی بین جبهه پایداری و متحد وجود دارد؟

باقری لنکرانی: صرف نظر از اینکه این دو جبهه از نظر لغتی هم با هم تفاوتت دارند جبهه متحد برای انتخابات شکل گرفت اما جبهه پایداری، جبهه‌ای گفتمانی است که در انتخابات هم وارد شده است و برای بعد از انتخابات هم برنامه دارد. اما اینکه چرا این دو جبهه با هم ادغام نشدند. اگر من این موضوع را چند ماه پیش توضیح می دادم زیاد ملموس نبود، در حال حاضر که جبهه متحد لیست سی نفری خود را معرفی کرده است، ملموس تر است. جبهه متحد با این ساز و کاری که پیش می برد، توان پوشش همه اصولگرایان را ندارد اما چون دلیل ورود به لیست در جبهه  متحد مبنی بر این است که اعضای داخل جبهه، آن‌ها را معرفی کنند و اگر کسی در آنجا مدافعی نداشت پرونده حضور او در جبهه متحد بسته می شود. نزدیک بودن یا نبودن به افراد داخل جبهه متحد ملاک قرار گیری در لیست است. افرادی که فکر می کردند در لیست هستند در لیست قرار نگرفته و لیست جداگانه دادند. اما نکاتی در جبهه پایداری وجود دارد که این جبهه مشاور امین مردم است، خود محور نیست. مردم نباید هر چه ما می گوییم بپذیرند. نکته دیگر اینکه مبنای انتخاب ما، صلاحیت افراد است. در کدام آرمان امام یا رهبری آمده که هر کسی شناخته شده است باید انتخاب شود. مگر رهبری نگفتند که اصلح را انتخاب کنید، برای کسی که می خواهید انتخاب کنید حجیت داشته باشید.انتقادی که جبهه پایداری از متحد دارد این است که تصمیم گیرندگان، خود باید کارنامه درخشانی، از بصیرت مداری، داشته باشند. آنجاییکه حضور شخصی در صحنه هایی می توانست تأثیر گذار و رفع ابهام کند عدم حضورش، خود نکته منفی است. صحبت دیگر اینکه می گویند اگر افرادی اشتباه کرده اند، شما اغماض داشته باشید. پاسخ ما این است که در صحنه برخورد فردی، باید اغماض داشت اما در صحنه اجتماعی باید بگردیم و بهترین را انتخاب کنیم و دستور این است که اصلح را انتخاب کنیم و نباید به حداقل ها اکتفا کنیم. در نماز جماعت، عدالت امام جماعت مهم است. اما صحبتی که آیت الله مصباح داشتند ایشان می گفتند امام جماعت اگر اشتباه کند، دیگر نمی تواند امام جماعت شود، تا اینکه ملکه عدالت، بر او ثابت شود.

این انتخابات شبیه  سال 84 است

* درباره  فاصله گرفتن شما از دولت بهتر نبود که می ایستادید و مقاومت می کردید؟

باقری لنکرانی: آقای رئیس جمهور می خواستند که به جای بنده، وزیر خانم در دولت بیاورند و من صحنه را ترک کردم اما این رفتن ما جای بحث دارد. وظیفه من این بود که وقتی وزیر بهداشت شدم تمام وظایفم را انجام دادم.

* شما به عنوان وزیر بهداشت دولت نهم اگر بخواهید عملکرد وزیر قبلی را نمره دهید از بیست چند می دهید؟

باقری لنکرانی: من از زحمات آن‌ها تشکر می کنم. شما هیچ چیز را نمی توانید در نظر بگیرید که بهداشتی نباشد. برخی مشکلات به خاطر فقدان همکاری است. این کار کاری است که نیار به همکاری خارج از دولت دارد. وظیفه ما تشکر از خدمت گزاری های آن هاست.

* وزیر بهداشت دولت وقت عضو هیئت امنای دانشگاه شاهد است، شما به عنوان وزیر بهداشت دولت نهم چند جلسه با دانشگاه شاهد داشتید؟

باقری لنکرانی: جلسه ها را اعضای هیئت امنا برگزار نمی کنند، یکی از مشکلاتی که در دولت نهم وجود داشت براساس مصوبه ی شورای عالی انقلاب فرهنگی، این هیئت امنای حقوقی می تواند وجود داشته باشد یا نه. معاون رئیس جمهور و رئیس امور وقت این چالش را حل کرد. اما در مورد هیئت امنا ما هر سال یک جلسه داشتیم و در آن بخشی از پیشنهادها تصویب می شد و بخشی نیز تصویب نمی شد. دانشگاه شاهد باید چشم اندازی داشته باشد یک بحثی که وجود داشت این بود که دانشگاه شاهد، دانشگاه جامعی  است که رشته‌های پزشکی، دندان پزشکی و فنی و غیره را هم زمان دارد. هم وزارت بهداشت و هم وزارت علوم جز هیئت امنا هستند. متأسفانه در این زمینه کار بزرگی صورت نگرفته است.

این انتخابات شبیه  سال 84 است

* در مورد برنامه ای که شما در جبهه پایداری در مورد اقتصاد  اعلام کرده اید، گفته اید برنامه ی اقتصادی متفاوتی از اقتصاد سال 68 دارید در خصوص این مورد توضیح دهید:

باقری لنکرانی: دلیل این که شاخص توسعه انسانی از سال 90 وارد میدان شد، این بود که اقتصاد دانان فهمیدند که بی توجهی به اقشار ضعیف معضل است و باید توجه داشت که در این زمینه لوازم کار به کار گرفته شود و توجه بیشتری به آن کرد، جاهای شکست را بررسی کرد. ما در عرصه اقتصادی باید وضعیت کشور را به خوبی در نظر بگیریم. بیشترین نرخ بیکاری بین فارغ التحصیلان دانشگاهی است  فارغ التحصیلان کارآفرینی ندارند و در مقطع کارشناسی نمی توانند کار قابل اطمینانی داشته باشند.  حجم زیادی از بازار خدمات است که صرفا توزیعی است که اگر تبدیل به دانش بنیانی می‌شد می توانست برای فارغ التحصیلان اثر گذار باشد.

* برخی مسئولین قبل از ورود مجلس شعار حمایت از مستضعفین و محرومین را می دهند اما پس از نماینده شدن به دنبال دنیا طلبی می روند، جبهه پایداری در این باره چه نظری دارد؟

باقری لنکرانی: اصل تشکیل جبهه تأکید بر اصل استقامت بوده است، جبهه پایداری تشکیل شده در مجلس مطالبه  گفتمانی دارد. نگاه جبهه پایداری نگاه فرعی نیست، اصل این است که رئیس جمهور باید طوری عمل کنند که گفتمان دچار آسیب نشود.

بخش سیاست تبیان


منبع: رجا نیوز