تبیان، دستیار زندگی
موفقیت تیم ملی دوومیدانی ایران در رقابت‌های داخل سالن آسیا می‌تواند آغازگر فصلی نوین و پرامید برای این رشته ورزشی كشور باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دو و میدانی ایران پشت خط استارت


موفقیت تیم ملی دوومیدانی ایران در رقابت‌های داخل سالن آسیا می‌تواند آغازگر فصلی نوین و پرامید برای این رشته ورزشی كشور باشد.

دومیدانی

پنجمین دوره رقابت‌های دوومیدانی داخل سالن آسیا در شهر "هانگژو" چین برگزار شد و در پایان تیم ایران با رسیدن به سه مدال طلا، یك نقره و سه برنز، بالاتر از قزاقستان و پایین‌تر از چین در مكان دوم قرار گرفت؛ اما موفقیت در رقابت‌های داخل سالن آسیا تنها به این دوره از رقابت‌ها معطوف نمی شود و ورزشكاران ایرانی سابقه خوبی در این مسابقات دارند.

با نگاهی به تاریخچه چهار دوره گذشته این رقابت‌ها كه دو دوره آن در ایران برگزار شده است، ورزشكاران كشورمان تاكنون 14 مدال طلا، 21 نقره و 23 برنز كسب كرده‌اند كه با احتساب مجموع این نتایج می‌توان ایران را پس از تیم‌های چین و قزاقستان، سومین تیم برتر تاریخ این رقابت‌ها قلمداد كرد.

بدین ترتیب رقابت‌های داخل سالن را می‌توان در مجموع رقابت‌هایی خوش یمن برای ایران قلمداد كرد و امیدواریم با جو مثبتی كه این نتایج در جامعه دوومیدانی به وجود آورده، شاهد روند رو به رشد ورزشكاران این رشته به ویژه در بازی‌های المپیك لندن باشیم. با این حال در ادامه به چند نكته قابل اهمیت در ارتباط با این مسابقات خواهیم پرداخت.

** بررسی فنی

دست‌اندركاران و كارشناسان حوزه دوومیدانی می دانند كه رقابت‌های داخل سالن آسیا در برخی مواد با چندان استقبالی روبرو نمی شود. اگر چه در همین رقابت‌ها در برخی مواد ركوردهای آسیا و پس از آن ركوردهای مسابقات و ركوردهای ملی ورزشكاران فرو ریخت، اما با این حال نمی‌توان قهرمانی در این مسابقات را با قهرمانی در رقابت‌های هوای آزاد قیاس كرد.

شاید نمونه بارز یكی از ورزشكاران كم انگیزه در این دوره همین رضا بوعذار بود كه در رقابت‌های چین به مدال طلا رسید

با این تفاسیر در پنجمین دوره رقابت‌های قهرمانی داخل سالن آسیا دو بار ركوردهای آسیا در پرش با نیزه زنان و پرش ارتفاع مردان شكسته شد كه ركوردهای در خور تحسینی در این فصل از سال بودند. همچنین 9 بار نیز ركورد مسابقات داخل سالن آسیا شكسته شد تا سطح رقابت‌ها نسبت به گذشته بالاتر رود.

در میان مدال آوران نیز، 9 بار ركوردهای ملی ورزشكاران جابجا شد كه دو ركورد از این ركوردها مربوط به حسن حیدرپور در 60 متر و مریم طوسی در 400 متر بود. با توجه به این شرایط می‌توان سطح كلی رقابت‌های "هانگژو" را به نسبت مناسب ارزیابی كرد و بر این اساس كمتر كسی می‌تواند هفت مدالی كه ورزشكاران ایران در این مسابقه‌ها به دست آورده‌اند را كم ارزش قلمداد كند

** واكنشهای بین‌المللی

موفقیت ورزشكاران ایرانی در رقابت‌های داخل سالن آسیا در نخستین روز، واكنش‌های مثبتی را در پایگاه اینترنتی كنفدراسیون دوومیدانی آسیا و پایگاه اینترنتی اتحادیه بین‌المللی فدراسیون‌های دوومیدانی در پی داشت. در این گزارش‌های مشترك كه حتی در پایگاه خبری جهانی با عكس طوسی و بوعذار منتشر شده بود، ضمن اشاره به موفقیت‌های چینی‌ها، از ایران به عنوان پدیده روز نخست یاد كرده بود كه دو مدال طلا در دوهای 400 متر زنان و مردان به دست آورده بود.

در این گزارش‌ها، در بخشی به صورت مفصل در مورد موفقیت رضا بوعذار - ورزشكاری كه در دور پیشین رقابت‌ها دوم شده بود و در این رقابت نقره‌اش را به طلا تبدیل كرده بود، اشاره كرده بود.

بدین ترتیب موفقیت ورزشكاران ایرانی در مسابقه‌های داخل سالن آسیا بار دیگر پای دوومیدانی ایران را به پایگاههای خبری معتبر این رشته گشود.

دومیدانی

** ارتقاء روحی ـ روانی

علاقمندان به دوومیدانی به خوبی می دانند كه این ورزش پس از موفقیتی كه در بازی‌های آسیایی گوانگجو داشت، حال و روز خوبی نداشته و هر روز در این ورزش شاهد اتفاق‌های منفی مختلفی بودیم. اتفاق‌هایی كه چالش‌ها و تنشهای زیادی در این ورزش بوجود آورده بود. همین مسایل باعث شده بود تا خانواده دوومیدانی تا آستانه فروپاشی و مشكلات مختلف پیش رود و بسیاری از قهرمانان این ورزش به حاشیه كشیده شوند. حتی در این دوران شاهد این مشكل بودیم كه بسیاری از زحمت كشان این ورزش از دوومیدانی دور شده بودند و بسیاری از قهرمانان نیز قصد كناره‌گیری از ورزش را داشتند.

شاید نمونه بارز یكی از ورزشكاران كم انگیزه در این دوره همین رضا بوعذار بود كه در رقابت‌های چین به مدال طلا رسید.

اما پس از مشخص شدن رییس چهار سال آینده فدراسیون، موفقیت در رقابت‌های آسیایی می‌تواند شرایط روحی ـ روانی جدیدی را در این شرایط به وجود آورد. شرایطی كه می‌توان از آن برای موفقیت‌های آتی استفاده كرد.

بخش ورزشی تبیان

منبع : ایسنا