تبیان، دستیار زندگی
دادگان: كاندیداهای فعلی چهار سال دیگر فوتبال را معطل خود خواهند كرد! چرا گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تربیت بدنی منتشر نمی‌شود؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتقادات جدید محمد دادگان


محمد دادگان در رابطه با انتخابات فدراسیون فوتبال،‌ كاندیداها و برخی از مسائل روز ورزش سخن گفت.


محمد دادگان

رییس سابق فدراسیون فوتبال در حاشیه همایش اخلاق در ورزش درباره كاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال و این كه محمد حسین قریب كاندیدای وزارت ورزش است؟ اظهار كرد: ان‌شاءالله این پیشنهادی كه وزارت ورزش داده از مجمع رای بگیرد. به نظر من همه كاندیداها مثل هم هستند و همه خوبند.

رییس سابق فدراسیون فوتبال همچنین در پاسخ به این پرسش كه آیا آمدن رییس فدراسیون جدید انتخابی خواهد بود یا انتصابی؟ مدعی شد: قطعا انتخابی ـ‌ انتصابی است و با تماس‌هایی كه انجام می‌شود، روی كار خواهد آمد.

دادگان در پاسخ به این سوال كه آیا حضور شما به نفع فوتبال نبود؟ گفت: فكر می‌كنم عباسی و علی‌آبادی از همه بهتر باشند. اگر آن‌ها در ورزش حضور داشته باشند ورزش پیشرفت می‌كند.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش كه كناره‌گیری مهدی تاج به نفع عزیز محمدی از پیش تعیین شده بود یا نه؟ اذعان كرد: نمی‌دانم تاج كناره‌گیری كرده یا نه و نمی‌توانم بگویم كه این كناره‌گیری به صلاح است یا نه.

دادگان در پاسخ به این پرسش كه چه زمانی به ورزش بازمی‌گردد؟ عنوان كرد: من همیشه در ورزش هستم. دلیل نمی‌شود كسی كه می‌خواهد در ورزش باشد، حتما به عنوان رییس خدمت كند.

دادگان گفت: من از همان ابتدای امر مخالفت خود را برای كاندیداتوری اعلام كردم چرا كه معتقدم كسانی كه در حال حاضر كاندیدا شده‌اند، چهار سال دیگر فوتبال را معطل خود خواهند كرد و این‌ها برای خدمت نیامده‌اند، بلكه برای مطرح كردن خود در فوتبال آمده‌اند. این‌ها باید خود را سبك، سنگین كنند و اینكه می‌توانند در آینده برای فوتبال مثمر ثمر واقع شوند یا خیر.

وی همچنین پیرامون عملكرد علی كفاشیان طی چهار سال گذشته گفت: مردم باید به وی نمره قبولی بدهند نه من. من چون مسئولیت داشتم در این زمینه نمی‌توانم اظهارنظر كنم. از مردم بپرسید كه به ما چه نمره‌ای می‌دهند و به آن‌ها چه نمره‌ای خواهند داد

رییس سابق فدراسیون فوتبال اظهار داشت: مطمئن باشید غیر از این افرادی كه ثبت نام كرده‌اند، كس دیگری اعلام آمادگی نمی‌كند. من زمانی كه رییس فدراسیون فوتبال بودم، با آقایان نوآموز، پهلوان و علی‌محمد مرتضوی كار را پیش می‌بردیم. بعد از رفتن من حتی یكی از این‌ها حاضر به كاندیداتوری در فدراسیون فوتبال نشد.

وی همچنین پیرامون عملكرد علی كفاشیان طی چهار سال گذشته گفت: مردم باید به وی نمره قبولی بدهند نه من. من چون مسئولیت داشتم در این زمینه نمی‌توانم اظهارنظر كنم. از مردم بپرسید كه به ما چه نمره‌ای می‌دهند و به آن‌ها چه نمره‌ای خواهند داد.

وی ادامه داد: زمانی كه یك رییس و دو نواب فقط برای نامزدی فدراسیون فوتبال آمده‌اند، یقین داشته باشید كه این‌ها برای خدمت نیامده‌اند فقط برای احراز پست، كاندیدا شده‌اند.

دادگان در ادامه درباره شایعه دخالت وزارت ورزش در انتخابات فدراسیون گفت: نمی‌توانیم بگوییم وزارت ورزش در فدراسیون‌ها دخالت نكند. مطمئن باشید وزارت دخالت خواهد كرد اما اگر این دخالت در جهت پیشرفت باشد، خوب است ولی اگر در جهت این باشد كه افراد لایق را راه ندهد و افراد ضعیف خودشان را كاندیدا كنند، به صلاح نیست. وزارت كه متولی اصلی ورزش است، اگر نظری داشته باشد كه فردی فوتبال را بگرداند، خوب است.

رییس سابق فدراسیون فوتبال همچنین درباره كنار گذاشتنش از فدراسیون گفت: مسئولین من را نمی‌خواستند. این جایگاه را علی‌آبادی می‌خواست بگیرد و حاضر بود همه چیز فوتبال را بگیرد تا رییس فدراسیون شود كه فیفا اجازه نداد. من خودم نخواستم بروم. الان نیز شرایط طوری است كه نمی‌توانم برگردم چون من با این افراد همفكر نیستم، نه این‌ها من را قبول دارند و نه من این‌ها. وقتی كنار باشم، به نفع همه است.

دادگان همچنین در پاسخ به این پرسش كه آیا دلیل نیامدن برانكو ایوانكوویچ به ایران، مشكلات مالیاتی اش بود یا نه؟ گفت: قضیه برانكو به زمان ما مرتبط نمی‌شود. شاید به خاطر پاداش می‌خواهند از او مالیات بگیرند اما این را بدانید پولی كه به برانكو پرداخت می‌شده، دلار دولتی بوده و قبل از اینكه مالیاتش پرداخت نشود، این پول را نمی‌دادند. اینكه برانكو برای چه چیزی طلب دارد را باید باز كنند.

دادگان در مورد اخلاق در ورزش گفت: پدر و مادر و سپس اجتماع نقش اصلی را در اخلاق ورزشكاران به عهده دارند. آیا مسئولین اخلاق مدار هستند كه ورزش، اخلاق را رعایت كند یا بی‌احترامی فقط در پیشینه ورزش است؟

وی به عنوان مثال به سفر شخصی خود اشاره كرد و اذعان داشت: در این سفر خلبان از من پرسید چرا به پرتغال باختیم و من در جواب گفتم آیا شما در زمان پرواز بدون هیچ گونه معطلی پرواز می‌كنید؟ زمانی كه امكانات و شرایط فعلی ما بدین شكل است نباید انتظار داشته باشیم كه همه كارها راس ساعت انجام شود. بنابراین به نظر می‌رسد مردم باید چهار سال دیگر سكوت كنند و این افراد را تحمل كنند.

رییس سابق فدراسیون فوتبال تاكید كرد: در این همایش مصطفی داودی رییس اسبق سازمان تربیت بدنی گفت، تختی قبل از انقلاب الگو بود و آن طور با او برخورد كردند كه باید به او لقب شهید تختی داد، دكتر دادكان هم بعد از انقلاب بود و با وجود خدماتی كه ارائه كرد با او برخورد نامناسبی كردند. من دوست ندارم برای من با این تفكرات دشمن بتراشند. اگر می‌گویم مسئول بالادستی یا پیشكسوتی در فوتبال آدم كوته‌فكری است، این توهین به نظام و ورزش نیست زیرا در فوتبال، افرادی به عنوان كارآموز می‌آیند و تا چهار سال آینده كار را یاد می‌گیرند، این‌ها را از صفر به یك می‌رسانند و بعد از چهار سال دیگر افراد دیگری را به همین ترتیب در جایگاه فوتبال قرار می‌دهند. این در حالی است كه در واقع مسیر را به خطا و اشتباه می‌روند چرا كه كاربلد نیستند. البته قصد توهین به كسی را ندارم فقط تصور می‌كنم افرادی كه در راس ورزش قرار می‌گیرند، بعد از اینكه كار را یاد می‌گیرند، مجددا به دلیل تغییر مدیریت كنار می‌روند و این به معنای پیشرفت نیست.

رییس سابق فدراسیون فوتبال همچنین درباره كنار گذاشتنش از فدراسیون گفت: مسئولین من را نمی‌خواستند. این جایگاه را علی‌آبادی می‌خواست بگیرد و حاضر بود همه چیز فوتبال را بگیرد تا رییس فدراسیون شود كه فیفا اجازه نداد

وی در ادامه گفت: شما كه به عنوان روزنامه‌نگار و خبرنگار حضور دارید، از مسئولین بپرسید نزدیك 60 سال است كه یك استادیوم آزادی ساخته شده و تمام رشته‌های ورزشی در این استادیوم مستقر است. آقایانی كه ادعا دارند در طی این مدت ساخت و ساز كرده‌اند و مجموعه ورزشی ساخته‌اند، چرا باید تمام رشته‌های ورزشی فقط در یك استادیوم برگزار شود؟ همچنین هیات تحقیق و تفحص مجلس چهار سال است كه قرار است گزارش خود را درباره سازمان تربیت بدنی به مجلس ارائه بدهد چرا در این مدت كاری انجام ندادند و الان كه باید پاسخگو باشند، به مرخصی می‌روند و دوباره نمایندگان جدیدی در راس مجلس قرار می‌گیرند. چرا درخصوص این‌ها اعتراض نمی‌كنید.

دادگان همچنین درباره ارزیابی‌اش از روسای ورزش گفت: این‌ها از آدم‌های معمولی هم معمولی‌ترند، به لحاظ ارتباطات، تجربه و صلاحیت ورزشی ضعیفند. الان حمید قاسمی را در نظر بگیرید كه معاون پیشین سازمان تربیت بدنی بود. من در یك برنامه تلویزیونی از او انتقاد كردم و او الان من را دیده و گفته كه انتقادهایت درست بود. در تمام دنیا انتخابات بر اساس تخصص، تجربه و دانش است اما كاندیدای ما حتی یكی از این فاكتورها را هم ندارند. چرا رسانه‌ها اینها را اعلام نمی‌كنند.

دادگان همچنین درباره ارزیابی‌اش از روسای ورزش گفت: این‌ها از آدم‌های معمولی هم معمولی‌ترند، به لحاظ ارتباطات، تجربه و صلاحیت ورزشی ضعیفند. الان حمید قاسمی را در نظر بگیرید كه معاون پیشین سازمان تربیت بدنی بود. من در یك برنامه تلویزیونی از او انتقاد كردم و او الان من را دیده و گفته كه انتقادهایت درست بود. در تمام دنیا انتخابات بر اساس تخصص، تجربه و دانش است اما كاندیدای ما حتی یكی از این فاكتورها را هم ندارند. چرا رسانه‌ها اینها را اعلام نمی‌كنند

اگر شما اعلام نمی‌كنید پس از قول من بنویسید سرانجام این كار از بین رفتن ورزش ایران است. دروغ است كه می‌گویند این كاندیداها سیاسی‌اند. آنها سیاسی نیستند. من مدیری بودم كه وقتی دوران مدیریتم تمام شد، سخنرانی نكردم. در حوزه‌های دیگر به رییس سازمان انتقاد می‌كردم.

وی افزود: این‌ها بیش از اینكه بیایند ورزش را بسازند، برای خودسازی خودشان می‌آیند تا بله قربان گو باشند و سیاست‌های اصولی و غیر اصولی را بدون هیچ بررسی انجام دهند و اگر به آن‌ها بگویی اشتباه كرده‌ای قبول نمی‌كنند. من هم این‌ها را نمی‌پذیرم كه بالادستی كه شرایط احراز پستی را نداشته و آن پست را گرفته، به صحبت‌هایش گوش دهم. به هر حال امیدوارم و آرزو می‌كنم همه تغییراتی كه انجام می‌شود، به نفع ایران و پیشرفت ورزش باشد.

در این مراسم از دكتر محمد دادگان و مصطفی داوودی روسای اسبق فدراسیون فوتبال و سازمان تربیت بدنی تقدیر شد.

بخش ورزشی تبیان

منبع : ایسنا